Dette er helt klart noe de gjør for å hindre flest mulig former for gratis markedsføring. Hele PR systemet er laget på dette grunnlaget. Når det ble innført så sluttet folk med linkbytte, de sluttet å bruke bannerexchanges, og de sluttet rett og slett med utgående linker på sine websider. Jeg garanterer at det er en markedsmessig årsak til dette. Argumentet om at populære sider har flere inngående linker enn utgående stemmer ikke alltid, og kan derfor ikke forsvares som en gylden regel. Se bare på Startsiden.no..hvor mange utgående linker har ikke denne?
Poenget mitt er at hele PR systemet er lagt inn for å hindre at folk skaffer seg gratis trafikk slik som i gode gamle dager. Plutselig tørr ingen å ha linker på siden sin ettersom de da ikke får de få treffene fra Google. Selv om dette sjelden er mange. Jeg selv driter i PR og får mange flere treff fra linkpartnere enn jeg hadde fått fra søkemotoren. Det er overdrevent hvor viktig det er å ligge godt til der, ettersom det for mannen i gata uansett er bortimot umulig å få noe som ligner en topplassering. Men likevel har Google klart å lure alle til å slutte med alle andre trafikk-kilder og dermed blir folk tvunget til å kjøpe annonsering. "Målet" er til slutt at mest mulig av trafikken skal kontrolleres av deres annonsenettverk. Det blir mer registert info om hver bruker og det blir mer penger i kassa.
Så er det en ting til som folk bør tenke over med søkemotortreff. Nemlig at tekstmengden på siden som blir listet er veldig viktig. Det er mer eller mindre umulig å slå gjennom på de mest populære ordene. Men om man har sider med mye tekst på, så vil man få endel formuleringer ikke så mange andre har og dermed får treff på disse. Altså det er umulig å komme opp på "money" men du kan likvel få mange treff på relaterte begrep som "make extra income". Mange søker på slike ting også. De fleste sider i dag har veldig lite tekst i forhold til tidligere. Og dette gjør at det er færre formuleringer som da er søkbare i søkemotorene.
En liten ting til. Om du har Adsense på siden din, så har jeg merket meg at man ikke får trafikk fra MSN søkemotor. De vil ikke sende trafikk som gir inntekter til konkurrenten uten at de må. Har en liten drittside med en forholdsvis lang tekstdel. Men det er ingen annonser der. Siden har cirka 0 i PR. Men jeg får likevel et par 100 treff fra MSN hver måned. Ingen fra noen andre søkemotorer. Mens jeg på sider der jeg har PR på 5 får færre treff fra Google enn jeg gjør på denne vesle siden. Dog er dette sider med lite tekst, og dermed også færre treffmuligheter på de forskjellige formuleringene.
Bare noe å tenke over før man lar Google diktere hvordan man skal drive nettstedene sine. Det finnes muligheter også uten Google...
|