Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Erfaringer med NUF og distributøravtaler....

praise

Medlem
Er det noen som har erfaringer med NUF og distributøravtaler? Siden NUF er uten kapital og ikke er så veldig kredittverdig i mange selskapersøyne.

Noen som har distributøravtale med selskaper som Norek osv. via sitt NUF?
 

peterandrej

pensjonert moderator
skal du starte et NUF eller, Praise?

Det er jo kapitalkrav til et NUF også, om enn mye mindre enn for AS, dessuten kommer en rekke utgifter i tillegg. Husk også at hvis du bruker et av de mange byråene som tilbyr opprettelse av NUF, så sjekk dem ut nøye.

Forøvrig, man skal jo huske at Skandiabanken også er et NUF, så det er ikke selskapsformen som er avgjørende - men heller hva man jo faktisk gjør for å få dagene til å gå. Man kan spille Playstation sånn som meg, eller tjene penger sånn som Akvario.

Forøvrig2: jeg har visst "høyeste" kredittverdighet fortalte en selger meg, som skulle selge meg et diplom som bevis på dette. Og jeg har bare et ENK, ingen penger, ingen verdier og er dessuten 100% ufør, så igjen; det er ikke selskapsformen det avhenger av.
 
K

Kontoristen

Guest
Er det noen som har erfaringer med NUF og distributøravtaler? Siden NUF er uten kapital og ikke er så veldig kredittverdig i mange selskapersøyne.

Noen som har distributøravtale med selskaper som Norek osv. via sitt NUF?

Hei.
Alle NUf etableres med kapital.
De fleste banker har i dag god tiltro til NUF, Hvorfor? Jo, fordi at "overlevelsesprosenten" er høyere for NUF enn for "vanlig" AS.
Mange store norske selskaper er i dag registrert som NUF, bla IF forsikring, Shell, Aktiv Kapital.
Hvis du vil ha mere info om NUf klikk på denne lenken:
- Link slettet, les forumreglene -
 
Sist redigert av en moderator:

Bjørnar

Gründer
nuvel, takk for det ;)

kanskje jeg skulle gjøre noe med det trådstarter spør om;

personlig liker jeg å tro at NUF er noen forbanna snyltere som ønsker seg et AS men tør ikke satse.

jeg har nok i noen tilfeller tatt feil, men Gud Fader vet at jeg har hatt rett også... ellers er det her som over alt: money talks. Har du cash og kan bevise det, spiller det vel liten rolle om det er et ENK, NUF, eller noe annet?
 
K

Kontoristen

Guest
Er det noen som har erfaringer med NUF og distributøravtaler? Siden NUF er uten kapital og ikke er så veldig kredittverdig i mange selskapersøyne.

Noen Brønnøysundregistrene - Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret som har distributøravtale med selskaper som Norek osv. via sitt NUF?

Woot??
Akhttp://kontorfabrikken.no/hva-er-nuf/tiv Kapital
Norske Shell

IF er et NUF, fordi det er det det er; eid av Sampo fra Finland...

Beklager, tok feil.
Aktiv Kapital er ikke NUF, men mange shell stasjoner er NUF/LTD
Se mer her

Jeg mente Svea Finans, ikke aktiv Kapital

If er et nuf fordi det er eid av et selskap i Finland.
Alle NUF er eid/har hovedkontor i utlandet.
Les mer her
 
Sist redigert av en moderator:

Bjørnar

Gründer
at en liten shellstasjon skal være NUF blir det samme som å si at den lokale gressklippershappa også er NUF, det betyr ingenting.

På papiret har alle NUF et hovedkontor i utlandet, men det vet du like godt som meg at i mange tilfeller er det kun på papiret. Hva er det som er så forbanna gunstig med NUF bortsett fra lettere krav til egenkapital? Har jeg feil når jeg sier det er AS for de kjipe? Med mindre firmaet faktisk HAR et kontor i utlandet som er mer enn pro forma...
 
K

Kontoristen

Guest
at en liten shellstasjon skal være NUF blir det samme som å si at den lokale gressklippershappa også er NUF, det betyr ingenting.

På papiret har alle NUF et hovedkontor i utlandet, men det vet du like godt som meg at i mange tilfeller er det kun på papiret. Hva er det som er så forbanna gunstig med NUF bortsett fra lettere krav til egenkapital? Har jeg feil når jeg sier det er AS for de kjipe? Med mindre firmaet faktisk HAR et kontor i utlandet som er mer enn pro forma...

Forstår det slik at du ikke helt har satt deg inn i problemet til folk som går rundt med en god ide som øsnsker å starte en nettbutikk, tilby websider til andre, starte som frisør osv.
Mange av disse er i dag i fast jobb og kan ikke bare sånn plutselig framskaffe kr 100 000,- i aksjekapital.
For disse grunderne er NUF en meget gunstig foretaksform.

Annen fordel er man også slipper revisjonsutgifter på ca mellom 7-20 tusen i året.
 
Sist redigert av en moderator:

praise

Medlem
ja, det er helt riktig. Jeg har ikke 100.000 i aksjekaptial, så derfor ønsker jeg et NUF. Tilbake til tråden, så ønsker jeg å vite om det har latt seg ordne å inngå en dis.avtale selv om man har et NUF.

Ha kapital i NUF? Hva er kravet der?
 

peterandrej

pensjonert moderator
hvor mye kapital du må skyte inn avhenger av hvilket land du skal etablere deg i. Noen land er "billigere" enn andre.

MEN de 100.000 i kapital er ikke et slags gebyr du må BETALE inn, vettu. Det er penger eller verdier. Du kan ta lån på 100.000 og faktisk bruke disse penga på utstyr, osv. Du må bare alltid har verdier for 100.000 i selskapet, ikke nødvendigvis 100.000 på konto.

Husk at du med et NUF etablerer deg i to land, som betyr masse problemer. Du må stole totalt på de som levererer deg NUFet, at de leverer inn papirer til myndighetene og gjør sin del av jobben - hvis ikke kan du faktisk drive ulovlig. Og regjeringen har planer om å innføre revisjonsplikt for NUFer på lik linje med ASer. Ligningsmyndighetene har også NUFer under oppsikt på grunn av mistanker om både det ene og det andre.

Men, selvsagt kan du opprette en disp.avtale selv om du har et NUF.
 
K

Kontoristen

Guest
ja, det er helt riktig. Jeg har ikke 100.000 i aksjekaptial, så derfor ønsker jeg et NUF. Tilbake til tråden, så ønsker jeg å vite om det har latt seg ordne å inngå en dis.avtale selv om man har et NUF.

Ha kapital i NUF? Hva er kravet der?

Ja, det lar seg fint å inngå dis.avtale med NUF, mange selskaper som har gjort det. Ta kontakt med post@kontorfabrikken for tips/råd

Krav til kapital i NUF er et (1) pund.

Husk at kontorfabrikken hjelper deg med etablere NUF
 
K

Kontoristen

Guest
hvor mye kapital du må skyte inn avhenger av hvilket land du skal etablere deg i. Noen land er "billigere" enn andre.

MEN de 100.000 i kapital er ikke et slags gebyr du må BETALE inn, vettu. Det er penger eller verdier. Du kan ta lån på 100.000 og faktisk bruke disse penga på utstyr, osv. Du må bare alltid har verdier for 100.000 i selskapet, ikke nødvendigvis 100.000 på konto.

Husk at du med et NUF etablerer deg i to land, som betyr masse problemer. Du må stole totalt på de som levererer deg NUFet, at de leverer inn papirer til myndighetene og gjør sin del av jobben - hvis ikke kan du faktisk drive ulovlig. Og regjeringen har planer om å innføre revisjonsplikt for NUFer på lik linje med ASer. Ligningsmyndighetene har også NUFer under oppsikt på grunn av mistanker om både det ene og det andre.

Men, selvsagt kan du opprette en disp.avtale selv om du har et NUF.


Spørsmålet om også NUF selskaper skulle ha krav til revisjon uavhengig av omsetning, var oppe til høring i Finansdepartementet. Det var høringsfrist til mars 2006, men den endelige avklaringen kom ikke før 22. september 2006. Det ble da gjort klart at NUF selskaper ikke vil bli revisjonspliktige og at revisjonsplikten for små aksjeselskap generelt skal gjennomgåes. Mye tyder derfor på at også vanlige norske aksjeselskap med lav omsetning vil bli fritatt for revisjonsplikt på sikt.

NUF selskaper fortsetter derfor som før å være fritatt for plikten til revisjon.
 
Topp