Vis ett enkelt innlegg
  #36 (permalink)  
Ulest 23rd May 2009, 12:35
Standard  

Kenneth Dreyer sin avatar
Kenneth Dreyer Kenneth Dreyer er ikke aktiv
Medlem

Ble medlem: Jan 2007
Sted: Hamar
Kenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud of

Jeg for min del tror du tar feil. Kunden vil i de fleste tilfellene styre markedet, da det er kunden som kan velge mellom leverandørene og ikke leverandørene som kan velge mellom kundene (så fremt man ikke har monopol, noe jeg ser høyst usannsynlig i webdesignermarkedet).

Akkurat som i alle andre markeder må man tilpasse seg etter hva kjøperene ønsker, hvis ikke mister man kunder. For noen år siden gjaldt det bare å ha en nettside. Så kom vi en periode hvor nettsiden måtte være fin (flash var utrolig kult). Så kom perioden for markedsføren og SEO kom for fullt. Da ble det en skift i hvordan nettsider designes og utformes, i.o.m at man ofte må forhøre seg med en internettmarkedsføringskonsulent om hvordan man skal gå fram.

Perioden vi er i nå ligger midt mellom "trekke til seg trafikk" og "få mest mulig ut av trafikken". For å få mest mulig ut av trafikken må man fokusere på brukervennlig, webanalyse og salgsoptimalisering. Kanskje må alle blå bokser på siden endres til oransje? Kanskje bakgrunnen endres? Større eller mindre skrifttype? Annen font? Totalt redesign på forsiden, mens man fortsatt beholder undersider fra forrige designer? Nye elementer? Elementer fjernes? Man gjør det man kan for å tjene penger og da er det så absolutt ingen som har lyst til å låse seg til et design fordi designer ikke ønsker at noen skal røre det opprinnelige åndsverket.

Designerene som ikke klarer å tilpasse seg det fremtidige markedet vil henge igjen og slite med å få kunder. Det er ikke noe problem enda, rett og slett fordi folk ikke er klar over konflikten - men det vil bli en issue i fremtiden. Vent og se.