Tror vel hele denne debatten handler om at @kennethdreyer har et sett av forventninger til hva han skal få når han hyrer inn en designer. Og det er jo fair enough.
Hvis .psd-filene er så innmari viktig for Kenneth, så overrasker det meg at han ikke har dette som et standardkriterie i alle avtaler han inngår - men han endrer vel praksis nå, og setter dette som et ultimatum kan jeg tenke meg.
Det som overrasker meg videre er at Kenneth ikke på noen måte klarer å se saken fra begge sider. ALT skal i Kenneths favør. Han ser 0 - null - argumenter for at designeren kanskje vil ha et vederlag for å utlevere .psd-filer og overlevere alle rettigheter til kenneth.
Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg overleverer alltid .psd-filer eller andre filer hvis kunden spør om det, uten å kreve noe vederlag. Jeg har ingen tro på at man kommer noen vei med å være vanskelig og pirkete. Men at andre designere kanskje ønsker å få et vederlag for å utlevere noe ekstra som ikke er avtalt fra begynnelsen - ja det har jeg jo forståelse for.
Samtidig skjønner jeg at Kenneth vil ha disse filene for å gjøre endringer, men jeg skjønner ikke hvorfor han på død og liv forventer å få disse gratis når han ikke har avtalt å få dem utlevert i utgangspunktet.
|