Jeg gjenåpner denne tråden igjen - rettet mot de som søker på nettet om dette og ikke mot forumets medlemmer.
Hva man bør sjekke:
Er virksomheten lovlig i Norge og EU, dvs. er dette en pyramide eller en ekte business?
Stortingets nettsted, 1. Sammendrag
Linken går til et Lovforslag til Stortinget, om å endre paragrafen om pyramider i Lotteriloven slik at den blir mer fleksibel. Forslaget er basert på et EU-direktiv som skal effektivisere kampen mot pyramider.
Det sentrale punktet er om en virksomhet driver med ordinært salg i et ordinært marked, eller om de baserer seg kun på verving av medlemmer. Denne virksomheten her driver kun med verving og interne kurs rettet mot verving, det er ikke salg mot et ordinært marked.
Firmaets produkt (BIB) er kort og godt del av et vervingssystem, det er ikke en ordinær business. Resten minner mistenkelig om ulike "nivåer" i en pyramide. Lotteritilsynet er blitt tipset om dette, men det kan ta tid før noe skjer.
Er argumentene troverdige?
Du får vite at dette er lovlig, og det begrunnes med at det ellers ville vært stoppet av myndighetene.
Du bør vel kanskje se på om denne TYPE virksomhet blir forsøkt stoppet, og ikke om man HAR stoppet akkurat denne virksomheten?
Eksempel - Enigro 16. juni:
VG Nett| Dine Penger : Mulig nytt pyramidespill på gang (i samme artikkel er det også en sjekkliste for hva som særpreger pyramider)
Jeg har inntrykk av at samtlige som driver med dette har gått på villedning om at myndighetene stopper ting kjapt. Dette gjelder også folk som er høyt oppe i systemet i USA. Jeg ser ingen som ikke handler i god tro når jeg sjekker på nettet. Folk går på en forklaring hvis den er troverdig nok. Dette er ikke "fordekt virksomhet", folk står frem med fullt navn på nettet.
Samtlige her på forumet ser at dette er svindel når noen forsøker med snikmarkedsføring, men det ser langt mer troverdig ut for de som går på dette den vanlige veien.
Til moderator:
Jeg er klar over at dere ikke er glade i dette temaet her på forumet. Grunnen til at jeg poster her er at denne tråden havner høyt på søk i Google - dette er en av trådene som sjekkes av folk før de bestiller noe.
Dere har allerede sagt at dette er svindel, men jeg begrunner hvorfor det er svindel.
Jeg har vurdert det slik at en omfattende pyramidevirksomhet kan skade interesser til mange medlemmer her. Enkelte av deres besøkende risikerer å bli opptatt i lang tid hvis de går på limpinnen.
Hvis innlegget mitt er velkommen kan jeg eventuelt tilføye noe om hvordan folk blir lurt her, men jeg har egentlig postet det viktigste i dette innlegget.