Jeg er litt usikker på hvordan aktiviteten min vil ramme medlemmer her, men jeg går ut fra at de fleste ikke har basert seg på en haug av annonser "Jobb hjemmefra" eller "Tjen 30-60.000 kr. i uka". De som kan tape på dette er de som har nettsider rettet mot folk som søker på "Jobbe hjemmefra" og slike ting.
Hensikten min er å bremse verving i dette systemet. Jeg er ikke mer sikker enn andre her på at dette er en pyramide, men vi er alle temmelig sikre. Pyramider skaper masse kaos både mens de pågår og når de kollapser.
Jeg har valgt ut tiltak underveis som har vært mulige å gjennomføre, og har unngått å spre aktiviteten til mange plasser. Fra 7. august har aktiviteten stort sett vært rettet mot kommentarer til en artikkel - en slags midlertidig arbeidsplass mens jeg undersøkte ting nøyere.
http://www.glabladet.no/2009/05/carb...ess-paa-1-2-3/ (langt nede blant kommentarene).
Innlegg i denne tråden er rettet mot å treffe de som sjekker CarbonCopyPRO på nettet. Tråden har vært mellom 2. og 4. plass i søk den siste tiden, og det betyr trolig at noen sjekker akkurat denne tråden. Jeg treffer noen av de som vurderer å delta, og noen av disse vil sjekke vesentlige detaljer nøyere.
Øvrige tiltak jeg har brukt er ikke effektive på kort sikt. Tips til Lotteritilsynet blir behandlet som "anonymt tips" og havner veldig langt ned i køen. Jeg kunne trolig funnet en kjappere metode der, men jeg var nødt til å peile inn hvordan saker behandles siden jeg mangler erfaring.
En kjappere metode overfor Lotteritilsynet er hvis en som vurderer å delta i dette sjekker selv, og spesifiserer at han IKKE trenger et helt nøyaktig svar. Nøyaktig svar krever hauger av undersøkelser, mens et "foreløpig svar" sikkert kan gis i løpet av noen få uker. Det holder med at 1 person gjør dette.
Omtrentlig innhold i en slik henvendelse bør være at man har mottatt tilbud om dette og vurderer om dette er seriøst - at man har sjekket på nettet og funnet at det har holdt på i USA i over 2 år uten noen saker mot seg - at enkelte norske nettsteder mener at dette er pyramide fordi all aktivitet er rettet mot verving og intern opplæring, og at de ikke har noe normalt salg av varer eller tjenester - at man kun trenger et omtrentlig svar på om denne type virksomhet er lovlig. Sammen med en enkel beskrivelse av produkter som tilbys burde dette holde.
Et omtrentlig svar kan spare hauger av tid. Det sparer folk for et tidkrevende regelverk med innhenting av opplysninger, svarfrister og diverse juridiske utredninger.
Samme metode kan sikkert benyttes i hele EU, det er felles regler for hva som regnes som pyramider. Et sted jeg sjekket påsto en deltaker at virksomheten var representert i 158 land, men jeg har inntrykk av at de må være tidlig i startfasen mange steder.
Jeg gjetter på at en tilsvarende metode også kan brukes i USA og flere andre steder. En høflig henvendelse "Er dette lovlig?" kan være mer effektiv enn klagesaker eller andre formelle metoder eller ihvertfall KJAPPERE.
Det som er litt spesielt i denne saken er at samtlige deltakere ser ut til å handle i god tro. Dette gjelder også de som er høyt oppe i systemet. Folk TROR at dette er "genial forretningsplan" straks de er inne i dette systemet. De mottar haugevis av bekreftelser både før de deltar og mens de er i systemet. Det er først når man sjekker de riktige tingene LOGISK man vil se at det er en pyramide.
Jeg gjetter på at dette er det siste innlegget mitt her. Jeg driver normalt ikke med "pyramidejakt", så aktiviteten min var først og fremst rettet mot å finne ut av hvilke tricks som blir brukt for å lure folk (unngå å bli lurt av slike ting selv).
Morten