Dette ER pyramide. Man trenger ikke å være med for å analysere at dette vil kollapse eller bli stanset. Det er NULL salg til andre enn deltakere, jeg sjekket konseptet nøye på en nettside.
Jeg har sjekket priser og alt, men noen av summene ble avrundet litt på "feelingen". Det var ikke nøyaktige summer jeg skulle frem til, men hvordan konseptet var bygget opp.
I praksis så blir det solgt BIB til 3000 kroner og M2 til 55000 kroner som mest vanlige level i pyramiden. ALLE tjener penger i starten på en pyramide, siden de finansieres av nye deltakere de selv verver. Nesten ALLE taper penger på slutten når det blir vanskelig å verve. Nesten ingen av deltakerne får hotellopphold de har betalt for.
Ulempen er at det kan bli vanskelig å få beholde pengene selv om man har tjent på dette. Det har blitt betydelig enklere å inndra verdier fra folk via rettsvesenet, eller i andre rekke gjennom skatteetaten (skjønnsmessig ligning). Jeg er ikke så veldig "moralsk", men jeg foretrekker en oversiktlig risiko i forretninger. Her blir du pådyttet en haug av risiko som du kjenner dårlig til.
Levetid på denne pyramiden i Norge anslås til 3-6 måneder fra august (hvis myndighetene stopper den). Den ble startet i februar 2009, men har utviklet seg tregt i forhold til andre pyramider. Treg utvikling betyr at den kan vare opptil et år hvis den ikke blir stoppet.
I den siste delen av levetiden må du SLITE for å få inn nye deltakere. Da er det allerede mange som har tapt på den og begynner å advare andre. Allerede nå ser det temmelig overbefolket ut med annonser - folk SLITER mer enn de gjorde i mai.
Folk må være direkte klønete når de sier opp jobben for å satse på dette, eller betrakter dette som en jobb. Det passer bra inn i en CV:
"2009: Jeg utdannet meg til WMI M2 mastergrad i markedsføring, og jobbet 6 måneder som selvstendig salgsagent for CarbonCopyPRO. Firmaet ble dessverre lagt ned etter 6 måneder, da politiet foretok razzia."
"2010-2011: Ansatt som konsulent i statlig stilling, Skjeberg kretsfengsel".
NB. Jeg ga f*** i alt dette inntil Jay Kubassek begynte å eksportere dette til Norge, og sendte folk inn i MITT nærmiljø for å svindle MEG. Nå bruker jeg alle mulige metoder for å pælme stein etter ham, sånn at han husker det til neste gang.
Morten
|