For og sitete innhold på den første link du kommer med til meg her.
Sitat:
|
Opprinnelig skrevet av Sitat fra Frilansinfo.no
Åndsverks*loven inneholder en særregel om at opphavsretten til datamaskinprogram skapt av en arbeidstaker under utførelsen av oppgaver som omfattes av arbeidsforholdet eller etter arbeidsgivers anvisninger blir overdratt til arbeidsgiver dersom ikke noe annet er avtalt. Denne regelen gjelder ikke for frilansere eller andre oppdragstakere, slik at det må vurderes konkret i det enkelte tilfelle om det er avtalt at opphavsretten skal overdras til oppdragsgiver, eller om oppdragsgiver kun får en mer avgrenset bruksrett.
|
Dette var akkurat det jeg ville lese. Det er dere som utviklere som skal passe på at dere får beholde deres rettigheter på det dere har kodet sammen når dere tar imot et oppdrag fra oppdragsgiver. Jeg TRODDE det var motsatt, at det faktisk er deres kunder sitt ansvar og passe på dette. Her står det jo forholdsvis tydelig at "default" som du sier gir utvikleren rettigheten faktisk er feil, men at "default" gir kunden rettighetene.
Først var det slik at jeg trodde det var som du skriver hansson, at kunden faktisk selv er ansvarlig for å passe på de sitter med rettighetene på det de kjøper, men nå som jeg forstår at det faktisk er du som utvikleren sitt ansvar og passe på nettopp dette, da syns jeg ikke det er så galt allikevel.
Den andre linken du kommer med fant jeg ikke noe relevant informasjon på. Var det noe spesielt der du siktet til?
Sitat:
|
Opprinnelig skrevet av Olafmoriarty
Du undervurderer både kundene og utviklerne kraftig nå, Atle. Vilkår knyttet til eierskap står alltid godt beskrevet i kontrakten og lisensavtalen. Selvfølgelig er sånt noe man faktisk har en enighet om.
|
Jeg mener jo ikke at alle lar være og skrive om dette i kontrakten, men mange. Nå er det jo heller ikke lenge siden det var startet en tråd på forumet hvor alle ble anbefalt og faktisk få dette inn i kontraktene sine - Så må jeg nesten nevne at det er langt ifra alle som faktisk har hatt det i dem.
Nå som det har kommet frem at utvikleren gir fra seg rettighetene på det han selger dersom ikke annet er nevnt i avtalen er jeg vel egentlig happy.