Sitat:
Opprinnelig skrevet av Mr Vest
Åndsverksloven inneholder en særregel om at opphavsretten til datamaskinprogram skapt av en arbeidstaker under utførelsen av oppgaver som omfattes av arbeidsforholdet
Dette var akkurat det jeg ville lese. Det er dere som utviklere som skal passe på at dere får beholde deres rettigheter på det dere har kodet sammen når dere tar imot et oppdrag fra oppdragsgiver.
|
Du er ikke arbeidstaker hvis du jobber for en oppdragsgiver, da er du selvstendig næringsdrivende. En arbeidstaker jobber for en arbeidsgiver. Den nevnte klausulen gjelder KUN lønnstakere i et arbeidsforhold, som det står ganske tydelig i teksten.
Som før er det altså kjøper av tjenesten som står ansvarlig for å sikre seg alle nødvendige rettigheter. Arbeidet du leverer er ditt til det motsatte er bevist, i eller utenfor retten.
Sitat:
|
Den andre linken du kommer med fant jeg ikke noe relevant informasjon på. Var det noe spesielt der du siktet til?
|
Nå gjaldt denne artikkelen Flash, men praksisen er overførbar selv om det er vanskelig å ikke gi fra seg kildekoden til f.eks. php. Intervjuobjektets mening var at du ikke skal gi fra deg alle rettigheter til arbeidet ditt uten grunn, og uten at du får godt (ekstra)betalt for det.
Sitat:
|
Jeg mener jo ikke at alle lar være og skrive om dette i kontrakten, men mange. Nå er det jo heller ikke lenge siden det var startet en tråd på forumet hvor alle ble anbefalt og faktisk få dette inn i kontraktene sine - Så må jeg nesten nevne at det er langt ifra alle som faktisk har hatt det i dem.
|
Hva "alle" eller "mange" gjør er vel ett fett for alle som ikke er sauer. Mange skriver ikke en gang kontrakter, men det betyr ikke at vi andre ikke bør gjøre det. Det er de som har dårlige kontrakter som havner i bitre rettssaker, ikke de som har gode kontrakter.
Sitat:
|
Nå som det har kommet frem at utvikleren gir fra seg rettighetene på det han selger dersom ikke annet er nevnt i avtalen er jeg vel egentlig happy.
|
Du tar altså fremdeles feil. Ha en happy mandag likevel