Vis ett enkelt innlegg
  #28 (permalink)  
Ulest 9th November 2009, 08:54
Standard  

Mr Vest sin avatar
Mr Vest Mr Vest er ikke aktiv
Sjefen over alle sjefer!

Ble medlem: Feb 2007
Mr Vest is a splendid one to beholdMr Vest is a splendid one to beholdMr Vest is a splendid one to beholdMr Vest is a splendid one to beholdMr Vest is a splendid one to beholdMr Vest is a splendid one to behold

Jeg sier langt ifra at man ikke skal kunne beholde rettighetene til sitt eget verk når man selger det videre. Det jeg forteller er at jeg syns det er fullstendig galt at dette skal være "default" når man selger noe, fordi de fleste kunder ikke er klar over at et nettsted faller inn under kategorien kunst, åndverk eller hva dere vil kalle det. De fleste ser på en nettside som en oppvaskemaskin, og ikke noe unikt verk.

At det kommer frem at kunder forstår at et nettsted er et åndverk er tullprat. Om ikke jeg selv hadde hatt en interesse for internett og nettsteder hadde jeg aldri i hele mitt liv kunne kategorisert en nettside for et åndverk. Uansett hvem jeg spør av folk jeg prater med som ikke kan dette med og lage nettsteder - Da har også de problemer med å forstå hva som er så spesielt med nettopp et nettsted. Det er jo helt klart at dette kanskje er forkjellig fra et selskap av størrelse Telenor liksom, men en liten bedrift som består av 5 mann er ikke akkurat et selskap som har løpende kontakt med norges lover og regler for å finne ut hva som er riktig og galt.

Jeg syns at når vi selger noe - da skulle min kode vært kjøper sin kode dersom ikke annet er nevnt i avtalen. Dette er min mening og det er en mening jeg står på. At vi har lover og regler i landet som beskytter oss er jo helt klart en god ting, men jeg forsøker tross alt å se dette fra kundens side, og ikke fra min egen side.

Jeg er ikke uenig i at vi skal kunne beholde rettighetene på det vi lager. Jeg mener bare kort sagt at dette skal være spesifisert i en avtale dersom vi vil beholde rettighetene, og ikke motsatt.
Svar med sitat