@hansson - Les da hva jeg skriver mann. Jeg skriver at det er ikke mange som vet at et nettsted faller inn under kategorien åndsverk, og hvordan i alle dager skal da folk vite at de skal forholde seg åndsverksloven når de kjøper et nettsted?
Jeg har aldri på noen måte sagt at jeg er imot åndsverksloven. Jeg har sagt at jeg er uenig i nettopp den biten om hvem som sitter på rettighetene ved salg dersom ikke noe er nevnt om dette i avtalen. At du virkelig klarer og vri dette til at jeg er imot loven i seg selv kan jeg ikke på noen måte forstå. Det er jo klart at vi skal ha noe som lar oss beholde rettighetene på det som blir laget.
Hva jeg er uenig i har jeg allerede fortalt her i tråden, og jeg ser det langt ifra som nødvendig å skrive det flere ganger. Du prater om dette fra utviklerens side, jeg prater om dette fra kundens side. Utvikleren har en fordel, kunden har en negativ sak her. Det er nettopp det jeg ikke liker. Jeg mener det skal være utvikler sitt ansvar og kategorisere sine egne verk som åndsverk, og om utvikler da glemmer dette - synd for utvikler.
Sitat:
|
Opprinnelig skrevet av hansson
Tenk etter hvor lett det ville vært for kundene å lure deg, da. Det "glemmer" å nevne at de skal oversette programmet ditt til engelsk og selge det til millioner av brukere på nettet. Du tenker ikke i de baner og glemmer å ta dette potensielle punktet med i kontrakten. Da går du glipp av store inntekter, kunden har på helt lovlig vis lurt deg.
|
Ja, nettopp, men i en slik situasjon er det utvikleren selv som har glemt og ta dette med i sin avtale. Da er det temmelig feil og fortelle at det er kunden som har lurt utvikleren på "lovlig vis." Det er jo tross alt utvikleren som hadde gjort en tabbe. Hvordan kan du da si at det er kunden som har lurt utvikleren?
jeg forstår egentlig ikke helt at jeg orker diskusjonen. Vi er jo bare enige om at vi er uenige her. Loven er loven, jeg kan ikke forandre på den - selv om jeg er uenig i noen punkter. Uansett hvor mye jeg diskuterer dette videre så vil jo ikke akkurat loven forandre seg til det bedre for kunden.