@hansson - Og jeg spør deg igjen før jeg trekker meg ut fra diskusjonen - Hvordan forventer du at noen skal vite at noe er et jævla åndsverk og at de skal forholde seg til åndsverksloven om ingen faktisk forteller dem at det er et åndsverk?
Sitat:
|
Opprinnelig skrevet av hannson
Er det ikke mitt ansvar å være orientert om lovverket i det landet jeg bor?
|
Har jeg noen gang på noen måte sagt noe annet? Du VET at voldtekt er ulovlig. Du vet ikke at et åndsverk er et åndsverk dersom ingen forteller deg at det er et åndsverk.
Sitat:
|
Dette er jo sludder. Man kan ikke bestemme seg for å kategorisere noe som helst som et åndsverk. Enten er det et åndsverk, eller så er det ikke det. Du kan ikke bestemme deg for å kategorisere et salg av ei ku eller tre liter melk som "åndsverk". Det er klare rammer for hva som er åndsverk, og de oppstår når de skapes. Ikke når opphavsmannen evt. måtte huske på å kategorisere dem som ett eller annet.
|
Jeg har da aldri sagt at man kan kategorisere hva som helst som et åndsverk heller.
Sitat:
|
Hvis kunden ikke har opplyst om hva han har som intensjon å gjøre med varen han kjøper fra deg, så har han jo da lurt deg hvis din versjon av loven skulle gjelde. Hvordan i hule skal utvikleren kunne tenke på alle de potensielle måtene en kjøper kan (mis)bruke arbeidet hans? Som en forholdsregel må man altså skrive en tisiders kontrakt for å få med seg alt. Heldigvis slipper man dette i dag.
|
Så kan du da vel spørre kunden din da vel? Er ikke det noe som kan falle inn under det og faktisk kommunisere med kunden?
- Done. Jeg gir meg på denne diskusjonen. Jeg har sagt at jeg er uenig i måten dette funker på, og slik er det bare.