Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor mye betalt skal jeg ta?

Erlend

Medlem
Usikker på om jeg legger tråden i riktig kategori nå, men jeg prøver meg. Moderator kan flytte om det er feil.

Jeg er tilbydd en jobb med å skrive 10 artikler på norsk. Hver artikkel er på 300 ord, og spørsmålet mitt er som følger; Hvor mye betalt skal jeg ta? Jeg er ganske ny innen dette feltet og har ingen idé.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Dette spørsmålet er litt sånn "Jeg skal selge bilen min, du får den for 300.000. Vil du kjøpe den?" uten at du noen gang har sett den.

Skriver du bra? Vet du noe om det artiklene skal handle om?

Normalt tar du vel betalt per ord når du skriver artikler, men hvor mye som faktisk er normalt er jeg heller mer usikker på.
 

Erlend

Medlem
Dette spørsmålet er litt sånn "Jeg skal selge bilen min, du får den for 300.000. Vil du kjøpe den?" uten at du noen gang har sett den.

Skriver du bra? Vet du noe om det artiklene skal handle om?

Normalt tar du vel betalt per ord når du skriver artikler, men hvor mye som faktisk er normalt er jeg heller mer usikker på.

Det vil være forskjellige tema, men noe innenfor mobiltelefoner vil det være. 0.30 per ord er vel ganske normalt, eller?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
0.30 per ord var ikke mye. Jeg vil heller velge og kunne påstå at 1.20 til 1.50 er mer normalt. 0.30 per ord i en artikkel på 300 ord gir deg jo ikke mer enn 90kr mann. Minst 300kr For en artikkel på 300ord er vel ikke unormalt.
 

peterandrej

pensjonert moderator
I lys av at jeg har fått tilbud om å skrive en del for en nystartet lokalavis, så har jeg tenkt en del på hvor mye jeg skal kreve i betaling. Jeg skal skrive kommentarartikler, men også vanlige reportasjeartikler, intervjuer, osv.

Jeg har en ganske simpel formel for hva jeg skal kreve i betaling:

1. Jeg tar frilanssatsene til Norsk Journalistlag. De sier at minstesatsen pr artikkel er 1487 kr, og at timesatsen skal være på 763 kr.

2. Siden jeg ikke er en journalist kan jeg ikke ta like mye som en journalist. Så jeg deler frilanssatsen i to, og tar halvparten, siden jeg er en halvgod skribent. Det vil si at min minstesats er på 743 kr for en artikkel, og en sats på 381 kr i timen.

3. Verre er det jo ikke!!
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hvilken tilnærming man vil ha til satser er vel forskjellig fra person til person. At PAJ har sin tilnærming på den måten han har betyr jo ikke at det er fasit...

Jeg kan argumentere både for og mot her, så det blir jo bare å finne ut selv hva man vil og må ha.
Her er det jo markedet som bestemmer!

Artikler på 300 ord er jo ikke store artiklene og du bør kunne produsere disse på noen timer.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hvilken tilnærming man vil ha til satser er vel forskjellig fra person til person. At PAJ har sin tilnærming på den måten han har betyr jo ikke at det er fasit...

Nei, poenget var at prisen bør være noenlunde gjennomtenkt, ikke sant. Det er mye bedre enn å bare plukke et tilfeldig tall fra løse luften.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Nei, poenget var at prisen bør være noenlunde gjennomtenkt, ikke sant. Det er mye bedre enn å bare plukke et tilfeldig tall fra løse luften.

Ja, og min kommentar var ikke ment som negativ kritikkk :) - hvis du skulle ha oppfattet den slik.

Og, vi har jo så forskjellige behov her i verden at vi også har behov for forskjellige inntekter ;)

Skal jeg ha råd til alle mine reiser er jo jeg nødt til å ha minst dobbelt så mye betalt som dere andre og betale halvparten så mye som dere ;) hehe....
 
Topp