Vis ett enkelt innlegg
  #35 (permalink)  
Gammel 6th December 2007, 18:11
Standard   Om SEO Spam Cops og Bransjerådet for søkemotormarkedsføring

Martin Bekkelund Martin Bekkelund er ikke aktiv
Nykommer

Ble medlem: Aug 2007
Martin Bekkelund is on a distinguished road

Etter å ha lest denne tråden, forstår jeg egentlig ikke hvorfor jeg gidder å begi meg ut i en debatt som befinner seg langt, langt, langt under lavmål for en normal, saklig, konstruktiv og høflig diskusjon. I motsetning til visse andre, skal jeg imidlertid gjøre et forsøk på å redegjøre saklig og høflig for de poeng som er tatt opp i tråden.

Aller først vil jeg si at det er positivt med kritikk og diskusjon rundt både SEO Spam Cops (SSC) og Bransjerådet for søkemotormarkedsføring (BRSM). Uten kritikk og diskusjon har man mindre potensiale for forbedring. Imidlertid skulle jeg ønske kritikken kunne formidles som en åpen henvendelse til de organisasjoner og personer som omtales i tråden, i stedet for å diskutere de på mer eller mindre kjente diskusjonsfora på nettet. Baksnakking og jantelovtendenser bærer aldri noe godt med seg.

Som det påpekes i tråden, er det to av seks deltakere i SSC som også sitter i BRSM. Utover dette er det ingen forbindelse mellom organisasjonen BRSM og gruppen SSC. Jeg har i tidligere tråder påpekt SSCs agenda, og den noe humoristiske årsaken til navnevalget. Hvis noen trekker mine påstander i tvil, får det stå for deres egen regning og troverdighet. Jeg forteller sannheten, så får hver enkelt selv velge hvordan man ønsker å forholde seg til den.

Hva gjelder SSCs arbeid, er ikke det noe vi går ut med offentlig, før det gis en straff fra en eller flere søkemotorer. Jeg kan bekrefte at det jobbes med flere saker i skrivende stund, men det er usikkert hva som kommer ut av det. Skulle det resultere i en eller flere straffer, vil dette sannsynligvis ikke skje før medio 2008, tidligst.

BRSM er en organisasjon åpen for alle. Betingelsene er nå gitt, men i oppstartsfasen ble det sendt ut invitasjon til en svært stor gruppe aktører i bransjen. Mange takket ja, andre takket nei, mens enkelte takket ja uten å møte. Hvis noen mener de har innspill å komme med, er BRSM selvfølgelig også mottakelige for innspill fra aktører som ikke er medlemmer. BRSM samarbeider for øvrig med INMA.

Å uttale seg om BRSMs aktiviteter og agenda, uten å ha satt seg tilstrekkelig inn i arbeidet som har vært nedlagt, faller selvfølgelig på sin egen urimelighet.

Min oppfordring til dere alle er å involvere dere, i stedet for å benytte diverse webfora til å bedrive pubertal drittkasting. Ingen av initiativtakerne i BRSM er skinnhellige personer som er uimottakelige for konstruktive innspill, og jeg hadde satt stor pris på om man kunne tatt en prat over en pils i et forsøk på å forene i stedet for å ekskludere.

God jul!
Svar med sitat