Vis ett enkelt innlegg
  #8 (permalink)  
Gammel 11th March 2010, 16:01
Standard  

atomet sin avatar
atomet atomet er ikke aktiv
Flaming-ansvarlig

Ble medlem: Apr 2007
atomet is a jewel in the roughatomet is a jewel in the roughatomet is a jewel in the roughatomet is a jewel in the rough

Gode skoler i Norge? Jeg kjenner mange (veldig) flinke folk som har gått grafisk design på Westerdals, men det er klart - det er ikke et studie som fokuserer spesielt på WEBdesign, men på grafisk design generelt, med mye vekt på ideutviklingsdelen. F.ex. gikk vel alle gutta hos www.heydays.info ut derfra for et par år siden.

KHiO (og KHiB eller hva det nå heter i bergen) mener jeg også å ha hørt mye pent om, men disse blir nok enda lenger unna den spesifikke web-delen.

Hyper Island er veldig gode på det digitale, men det er vel såvidt jeg husker bare et ettårs studie, så bare det helt uten noe annet kan kanskje bli litt tynt. Du bør nok også ha litt designkunnskap/bakgrunn på forhånd for å ha noen sjanse til å komme inn der. Jeg kjenner flere som har tatt et år der etter andre studier, både digitale medier i karlskrona og interactive art direction i stockholm, og for den saks skyld to stykker som pleier å undervise på digitale medier en uke fast hver høst og som gikk digitale medier der for noen år siden, men alle sammen har en del bakgrunn og utdannelse innenfor design e.l. på forhånd.

NKF/MH har jeg hørt veldig mye blanda om, selv om det helt klart er flinke folk som har gått der også. Problemet er at det er alt for enkelt å komme inn der, dermed blir det veldig lavt nivå med mange latsabber og generelt udugelige folk som trekker hverandre ned og ikke gidder å stå på, i stedet for å trekke hverandre opp, som det skjer veldig mye på f.ex. Westerdals.

Noroff ville jeg ha skydd som pesten.

Det viktigste, samme hvilken skole du skulle ende opp med, er at du selv står på skikkelig. Er du latsabb og går på Westerdals, så hjelper det lite, mens en som står på skikkelig (og helst klarer å teame opp med en/flere andre som gjør det samme) kan få mye ut av NKF.

Fordelen med westerdals, er at det er mange flere flinke og ivrige folk rundt deg. Det gir igjen et mye bedre miljø for denne typen ting - du får mer lyst til å stå på selv og et høyere nivå vil generelt presse deg mer, samt selvsagt at skolen har et mye bedre rykte, som i seg selv åpner en del dører både for praksis og jobbmuligheter. Du får garantert mange nyttige kontakter til senere. F.ex. pleier fotografene hos Tinagent (dvs folk som Marcel Leilenhof, Knut Bry, Pål Laukli++) å stille opp gratis for mange av skoleprosjektene, noe jeg ikke tror at skjer så ofte hos NKF, og det er null problem å skaffe praksisplasser hos de største og beste reklamebyråene.

PS: Det var vel å merke ikke grafisk design jeg har gått på westerdals, men art direction, som i mye større grad dreier seg om ideutvikling (spesielt rettet mot reklamebransjen, men nyttig til veldig mye forskjellig) enn grafisk design.