Hei - var selv interessert i grafisk/webdesign da jeg skulle søke på utdanning et par år tilbake. Jeg vil
ikke påstå at det ikke finnes noen gode utdannninger for grafisk design i Norge, men tilbudet er så klart mer begrenset enn for eksempel i Storbritannia, Danmark, Australia osv.
Jeg vil fraråde privatskoler som NKF og Noroff. De er fryktelig gode til å promotere seg, men mitt inntrykk er at kvaliteten spriker veldig. Du kan være heldig, men du kan også komme i en klasse der du lærer lite mer enn det du får fra form/farge-linjen fra videregående (gikk selv på estetisk allmenn og vi hadde en fantastisk lærer). Dessuten: de er ikke vel ansett i bransjen. Det er ingen karakterkrav eller portfoliokrav for å komme inn - kan du betale, tar de deg. Det vil si at kunnskapsnivået og seriøsiteten i klassen kan - og vil, med stor sannsynlighet - variere veldig. Hvis du først skal betale et par titusener i året er dette absolutt ikke å anbefale.
Jeg har verken gått på NKF eller Noroff, så du må gjerne Google litt på dem på forskjellige forums og se hva andre synes. Men ikke ta reklamen deres for gitt - siden de er privatskole har de råd til å kjøre flotte kampanjer
KHiO og KHiB opererer med strenge opptakskrav. Da jeg var på besøk hos et grafisk designbyrå i Bergen (Orangeriet tror jeg de het), mente de at kunsthøgskolene har lite fokus på kommersiell grafisk design (markedsføring/markedsanalyse/målgruppe osv). Dette kan stemme, det spørs litt hvor interessene dine ligger. Hvis du liker illustrasjon/visuell design for sin egen del og og har naturlig anlegg for dette er kunsthøgskolene noe av den beste utdanningen du kan få i Norge. Men det er vanskelig å komme inn, som sagt, og jeg valgte selv vekk dette alternativet.
Enig med Atomet om at Westerdahls er en veldig bra skole

Opptaksprosessen er krevende - du må blant annet løse oppgaver og inn til intervju - men det sikrer også at alle de som kommer inn er høyt motiverte.
Ellers vil jeg bare nevne
Mediedesign ved Gjøvik! Jeg ønsket jeg hadde visst mer om dette da jeg søkte, men men....
Deres utdanning fokuserer på å utdanne grafiske designere med en solid bakgrunn både i teori og praksis. Kravet for å komme inn tror jeg ligger rundt 5 i snitt. Med andre ord trenger du ikke kunne tegne så lenge du har gode karakterer og interesse for å lære

Studentene derfra har vunnet flere designpriser i nasjonal sammenheng, så det er nok dyktige lærere der og. Mer info:
HiG - studietilbud
HiG fagplan
Vinner - studentarbeid
Skal på avgangsutstillingen på Gjøvik i sommer og gleder meg veldig - kan være at jeg søker meg dit etter at jeg er ferdig med Bacheloren min.
Kan være verdt å nevne at en Master i England bare tar ett år, og det er flere gode skoler for dette. Kikker du på utlandet, vil jeg anbefale at du oppsøker folk som selv har gått på de relevante linjene og ikke bare baserer valget ditt på promoteringsmaterialle. Spør dem om de er fornøyde med valget sitt, om det er noe de ikke likte ved studiet eller om de kjenner folk som er misfornøyde, hvor mange som fullfører, osv.
Lykke til!