Kjapp og trygg hosting for Wordpress

pollenvarsel.no - pollenvarslingen vil ha, men ikke betale for domenet

wds

Medlem
Hei,

Jeg studerer innovasjon, entreprenørskap og foretaksutvikling. Før jul i fjor fikk jeg idé til en ny type nettbasert pollenvarsling og registrerte domenet pollenvarsel.no. Men på grunn av andre prosjekt har jeg ikke tid til å realisere ideen, i alle fall ikke enda. Tok derfor kontakt med pollenvarslingen.no og sa jeg hadde jobbet med en ny type nettbasert pollenvarsling, men ikke hadde tid til å realisere ideen og lurte på om de var interessert i domenet.

Mailen jeg fikk fra pollenvarslingen:

Pussig sammentreff!

Vi anser nemlig dette for vårt i det vi er ansvarlig for pollenvarslingen i Norge. Det har tidligere tilhørt AstraZeneca, men etter forhandlinger mellom Astra og oss kom man til enighet om at dette skulle overføres til Norges Astma- og Allergiforbund. På grunn av interne misforståelser ble det sagt opp, og vips borte før vi fikk registrert det.

Med din henvendelse nå ser det likevel ut til at problemet kan løse seg. Har du mulighet for å overføre dette til oss?


Svar jeg sendte:

Takk for tilbakemelding.

Som nevnt hadde jeg egentlig tenkt å utvikle min egen webportal som skulle tilknyttes domenet, men for øyeblikket har jeg ikke kapasitet grunnet andre prosjekter.

Hvilke avtaler hadde dere med AstraZeneca om overtagelse/kompensasjon?

Jeg har investert en del tid i planlegging av min egen tjeneste og hadde egentlig tenkt å lansere etter studieslutt i juni når jeg har mer tid. Men er åpen for en dialog hvis dere er interessert i domenet.


Siste svar jeg har fått fra pollenvarslingen:

Ingen kompensasjon fra Astra her, i det domenet opphavsrettlig sett tilhører NAAF, noe partene også ble enige om.

Dine ideer om en webportal for pollenallergikere er en godt tanke, men Norges Astma- og Allergiforbund har opphavsrett til pollenvarslingen for Norge som drives i samarbeid med Helsedirektoratet; Pollenvarsel.no er således en registrert merkevare som det ikke er opptil enhver å benytte.

Vi kan gå med å betale utgifter du har hatt til å reserve dette domene, intet mer.


Hva mener dere? Har pollenvarslingen.no rett overfører jeg selvfølgelig domenet med en gang, men kan virkelig et forbund ha opphavsrett til pollenvarsling? Jeg er ikke ute etter å være vanskelig, men vil gjerne ha kompensasjon for tiden jeg har brukt på å planlegge min egen tjeneste.
 
Sist redigert:

Kassimaja

Geocacher
Kan ikke se at det er registret noen varemerker eller patenter i forbindelse med pollenvarsel. Dette er nok bare et skremmeskudd fra Astra og ingen ting å bry seg om.
 

wds

Medlem
Takk for svar.

Astra(AstraZeneca) er forrige firma som eide domenet og som i følge pollenvarslingen ble enig om å gi fra seg domenet. Ser ut som det har gått litt fort i svingene når pollenvarslingen skrev siste mail som jeg fikk, det de sier er altså at Astra ikke fikk noe kompensasjon for å gi fra seg domenet.
 
Sist redigert:

Kassimaja

Geocacher
Så lenge ingen har noe mer rett til navnet pollenvarsel enn andre, så har du like mye rett til navnet som dem. En annen litt artig ting er at det er allerede flere på det norske markedet som leverer pollenvarsel. Kanskje du skal høre med noen flere aktører i stedet?
 

hansson

Langveisfarende
Høres merkelig ut at de har opphavsrett på pollenvarslingen som Helsedirektoratet driver. Regner med de gir ut denne informasjonen gratis til alle som vil ha, deriblant aviser o.l. Dermed eksisterer merkevaren pollenvarsel kun på deling mellom alle som driver og varsler pollen i Norge. Vil jeg tro.
 

wds

Medlem
Pollenvarslingen.no drives i samarbeid med Helsedirektoratet og er finansiert av Norges astma og allergiforbund og Helsedirektoratet.

Alle aviser, vær tjenester osv. får pollenvarslingen/informasjon fra pollenvarslingen.no.

AstraZeneca (AstraZeneca | AstraZeneca) eide domenet pollenvarsel.no tidligere, men i følge pollenvarslingen.no ga AstraZeneca i fra seg domenet etter forhandlinger, men på grunn av misforståelser ble det sagt opp og jeg snappet det opp før de fikk registrert det.

Personen jeg har snakket med i pollenvarslingen.no mener bastant de har retten til domenet.

Jeg har sagt til pollenvarslingen at jeg er åpen for dialog hvis de er interessert i domenet pollenvarsel.no. Hadde egentlig tenkt å lansere en egen webportal, men grunnet andre prosjekter har jeg ikke tid før til sommeren og vurderer derfor om jeg skal selge domenet.
 
Sist redigert:

pleb

Medlem
Gjør litt vondt å lese de arrogante svarene til fyren som helt klart prøver å svindle deg til å gi fra deg et godt domene fordi to helt utestående aktører har en avtale som du ikke trenger å bry deg om i det hele tatt.

Det grenser, som Msites sier, helt klart til svindel.
 

wds

Medlem
Takk for tilbakemeldinger.

Jeg har ikke hørt noe mer fra pollenvarslingen.no etter jeg sa at jeg skulle sjekke ut om det de sa faktisk stemte. Noen som har tips til hva jeg bør gjøre videre?

Hadde som nevnt egentlig tenkt å sette opp min egen webportal, men har ikke tid før nærmere sommeren og vurderer derfor om jeg skal selge domenet eller vente til jeg har tid.
 

kongen

kongemedlem
Hva med værvarsel, snøvarsel, regnvarsel, stormvarsel osv, er dette varemerker til Meteorologisk institutt? Nei.

Tror du kan gjøre hva du vil med dette domenet. Send dem en epost med din salgspris og frist til 31. mars. Hvis de ikke bestemmer seg innen denne datoen så forteller du at du legger domenet til salgs på det åpne markedet.
 

appelsin

Medlem
Be om å få se dokumentasjon på merkevare/patenter på pollenvarsel, så tenker jeg de blir stille som graven.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ang. pollenvarsel og feeds, så har jeg faktisk tittet på noe sånt før. Da fant jeg ihvertfall ikke noe annet tilgjengelig enn det astma og allergiforbundet legger ut, og selv om det er teknisk mulig å bruke det, så har de begrensinger på hvordan man kan bruke det, så med mindre du har planer om å samle inn dine helt egne opplysninger tror jeg du vil ha vanskeligheter med å få inn den infoen. Dvs - infoen kan jo selvsagt crowdsources, det er jo en mulighet.

Derimot tviler jeg sterkt på at de har noen som helst rettigheter i forbindelse med navnet, det er ihvertfall ikke registrert som noe varemerke, og pollenvarsel er et så generelt uttrykk at jeg tviler på at de kan få rettighetene på grunnlag av at de har pollenvarslingen.no. Men - hvis du faktisk har tenkt å bruke det, så tror jeg det kan være lurt å faktisk sette i gang, så det er *noe* synlig der, og så du kan vise til at du faktisk er i gang, hvis de skulle prøve seg på noe.

På den annen side har jo definitivt Tonny et godt poeng.
 
Topp