Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Alle kan få et norsk domenenavn

Santo

Active Member
Norid: Alle kan få et norsk domenenavn

Alle kan få et norsk domenenavn

Nå er resultatet fra høringen klart. Flertallet støttet forslaget om at .no også skal åpnes for privatpersoner. Det betyr at fra 17. juni 2014 kan alle i Norge få sitt eget domenenavn direkte under .no.

Fram til nå har domenenavn direkte under .no vært forbeholdt bedrifter og andre virksomheter, mens privatpersoner bare har hatt mulighet til å registrere domenenavn i kategorien priv.no.
Klart flertall for å åpne

Det har vært ulike holdninger til hvorvidt .no burde åpnes for privatpersoner eller ikke, men høsten 2013 anbefalte Norpol (rådgivende organ for regelverksutvikling) at .no burde åpnes for alle.

Spørsmålet var ute på åpen høring vinteren 2014. Nesten 500 enkeltpersoner og virksomheter sendte inn høringssvar, og et klart flertall støttet anbefalingen fra Norpol om å åpne.

Kategoridomenet priv.no vil bli videreført.
Dette er meg på Internett

Et domenenavn kan brukes til å skape sin egen identitet på Internett, noe som kan være nyttig også for privatpersoner. Det kan brukes til å lage en webside eller en blogg, og ikke minst kan det brukes til å lage en e-postadresse. Under ditt eget domene kan du lage så mange e-postadresser du vil, for eksempel en til hver i familien. En e-postadresse under ditt eget domene kan du ha resten av livet, uavhengig av om du skifter arbeidsgiver eller nettleverandør.
.no er et godt valg

Det norske toppdomenet er et godt valg. Det har høy kvalitet og god sikkerhet, og signaliserer tilhørighet til Norge.

— Et norsk domenenavn er stabilt og blant de sikreste i verden, og vi er veldig glade for at vi nå kan utvide tilbudet til privatpersoner, sier Hege Ossletten, fungerende daglig leder i Norid.
Startskudd med loddtrekning

Alle skal ha like muligheter når tildelingen starter. Det innebærer at vi først tar imot søknader som går inn i en loddtrekning, slik at det blir en rettferdig konkurranse om navn som flere har lyst på.

De første søknadene fra privatpersoner kan sendes inn tirsdag 17. juni 2014 kl. 10.00. Før den tid er det lurt å tenke ut gode navn og sjekke hva som er ledig.
Ingen fortrinnsrett

Det vil ikke gjelde noen form for fortrinnsrett til private domenenavn, slik det heller ikke gjør for andre domenenavn. Det betyr at alle kan søke om et hvilket som helst navn. Den som skal skaffe seg et domenenavn må bare passe på at navnet ikke er i strid med norsk lov eller bryter med andres rettigheter.
 

zapotek

Medlem
Happytimes for disse gutta altså:

Nigerian+Scam.jpg
 

TorsteinO

Art Director & grunder
åh, kaos, jiippii...

Det norske toppdomenet er et godt valg. Det har høy kvalitet og god sikkerhet, og signaliserer tilhørighet til Norge.

— Et norsk domenenavn er stabilt og blant de sikreste i verden, og vi er veldig glade for at vi nå kan utvide tilbudet til privatpersoner, sier Hege Ossletten, fungerende daglig leder i Norid.

Lurer på om de har tenkt over HVORFOR .no anses å ha "høy kvalitet og god sikkerhet, og signaliserer tilhørlighet til Norge"?

Kanskje dette nettopp er nettopp FORDI hvem som helst ikke har kunnet registrere .no? Får håpe de i det minste kobler det opp mot norske personnummer, så det ikke blir totalt texas.
 

Santo

Active Member
Som flere andre her er også jeg skeptisk til at .no nå åpnes for privatpersoner.

Jeg ser at Norid begrunner årsaken til at de har valgt å åpne for dette er at det var et flertall for dette i høringssvarene.

Jeg har nå skummet igjennom høringssvarene og man ser jo fort at de fleste som er positive er forholdvis inhabile, da dette er selskaper som vil tjene gode penger på dette. Dvs. Domeneshop, Active 24, osv.

Norid: Svar i høringen om private domenenavn under <i>.no</i>
 

Britta

stoffdronning
Jeg synes det var helt latterlig at bare bedrifter kunne få .no. Er jeg bosatt i Norge så vil jeg ha mulighet å ha norsk domene.

Jeg går utifra at som i de fleste andre landene at en må likevel ha adresse i Norge (som det er i andre EU-lan også)?

Men så er jeg jo utlending også og tenker litt annerledes noen steder ;-)
 

zapotek

Medlem
Lurer på om de har tenkt over HVORFOR .no anses å ha "høy kvalitet og god sikkerhet, og signaliserer tilhørlighet til Norge"?

Kanskje dette nettopp er nettopp FORDI hvem som helst ikke har kunnet registrere .no? Får håpe de i det minste kobler det opp mot norske personnummer, så det ikke blir totalt texas.

Exactly!

Blir mye å gjøre for forbrukerrådet fremover nå, når klagene begynner å tikke inn fra folk som ikke får skoene de bestilte fra superduperråbilligejordansko.no.
 

Santo

Active Member
Er det noen som vet hvor mange .no-domener en privatperson kan registrere?

Har forøvrig forsøkt å lete litt, men finner ingen slik informasjon...
 
Jeg er/var sterkt i mot at dette blir innført. Grunnen til at .no er ansett som trygt og godt er pågrunn av at dette har vært regulert.

Men det kan komme noe positivt ut av dette, en generasjon av nye personer som lager masse sider hvor det er mulighet å få delt vårt innhold.
 
Topp