Kjapp og trygg hosting for Wordpress

NORID vil ikke aktivere domene

erlsae

Medlem
Hei,

Kjøpte forleden dag et domene som akkurat hadde blitt ledig. Slo til med en gang, og ventet i noen dager på at domenet skulle bli aktivert. Jeg tok deretter kontakt med leverandører, og spurte hvorfor det ikke har blitt aktivert enda.

De sa til meg at NORID ikke ville aktivere domenet, og at de ventet på svar på hvorfor. Dagen etter fikk jeg svar, og da har NORID sagt at de ikke kan aktivere domenet akkurat nå, uten at de vil gi noen grunn.

Domenet bærer ingen preg av noe som er i mot loven, tvert i mot. Det er to ord sammensatt i ett - helt ordinære norske ord.


Hva er det som er grunnen til at de ikke vil aktivere domenet? Har ikke jeg rett til at domenet aktiveres?
 

erlsae

Medlem
Ja, men domenet er utløpt og kan egentlig kjøpes av alle per nå. Eneste grunnen jeg stusser på dette, er fordi de ikke vil gi noen grunn på hvorfor de ikke kan aktivere domenet.

De burde jo være pålitelig nok til å iallefall gi en grunn. Virker jo helt korrupt om det er sånn det skal være.

Innspill?
 

erlsae

Medlem
Hvor fant du opplysningene om at domenet er ledig, hos registraren eller hos Norid? Hvilken respons får du ved søk på domenet på Norid: Driver registeret for norske domenenavn, blir det opplyst at domenet er ledig eller at det ikke kan registreres?

Jeg har registrert domenet på Domeneshops' sin domeneovervåkning service, og fornyet overvåkningen gjennom flere år. Endelig ble det ledig, og jeg slo til.

Ved et søk på den siden, så får jeg beskjed om at domenet er ledig for registrering.


Noe som skurrer her?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Registrerer du som foretak eller privatperson?
Hvis grunnen for at det ble ledig er ifølge 12.1.a så ville jeg trodd det går litt tid.
19.a og 19.e kan også være relevant, spesielt siste setning under 19.e
 

Santo

Active Member
Forsøk å sende en epost direkte til Norid selv.

Fortell at du forsøkte å registrere domenet det gjelder, men at registreringen ikke gikk igjennom og at du lurer på hvorfor da registraren ikke hadde noen forklaring til deg.

Norid har epostadressen info@norid.no.

Interessant sak, hold oss oppdatert :)
 

PIP

Medlem
I slike tilfeller er det ofte rettslige konflikter som ligger til grunn og domenet er frosset frem til dette er løst. Det kan være konkursbo osv...
 
Topp