|
|||||||
| Domener Diskusjon relatert til domener. Valg av domene, videreføring og registrering. Salg av domener legges ikke inn her. |
|
|
|
Tilbakelenk | Trådverktøy | Søk i denne tråden | Visningsmoduser |
|
||||
|
Ingen fare for at det er et innarbeidet navn. Nytt produkt med navn tatt fra et binavn av et annet produkt. Hadde den opprinnelige opphavsrettinnehaver krevd varemerke har jeg nok hatt mindre jeg skulle ha sagt.
Men som sagt, jeg selger det opprinnelige produktet ogføler meg rimelig trygg på å beholde domenenavnet, som genererer til tilder mye og god trafikk for meg.
|
En vil jo aldri få godkjent et varemerke om tilsvarende navn er i bruk. Er vel ikke helt korka de som jobber med dette. Skal jo bare et googlesøk til.
Finnes en del som tror at hvis de får registrert et domene har de rett til å bruke det. Noe som er helt feil. Ta f.eks webforumet.no, så er det ingen som rett til å starte tilsvarende forum i Norge med org, net, com o.s.v. |
|
||||
|
Varemerket kan registreres hvis det gis tillatelse fra opprinnelige skaper. Når et gjelder min "sak" så går tilsvarsfristen snart ut, så da får vi se hva som skjer.
Kan ikke se at webforumet er et registrert varemerke så hvis noen vil regge .com osv. og starte opp så er det vell bare å starte opp.
|
Sitat:
Andre viktige vilkår for registrering er for eksempel at merket ikke må være villedende og at det heller ikke kan forveksles med andres navn, foretaksnavn eller varemerke. http://www.patentstyret.no/no/Varemerke/ |
|
||||
|
Som sagt så gjelder det å varemerkebeskytte et egennavn, så vi får se hva som skjer. Et eksempel på der denne typen varemerkesøknader har gått gjennom er Peer Gynt AS som har fått varemerkebeskyttelse på JUV, BØYGEN, VERDENSBORGEREN, ANITRA. Så det er i alle fall mulig.
|
Sitat:
|
|
||||
|
Ellevill krangel om nettside*( IT-Telekom , Steen og Strøm )
og Vant ellevill nettkrangel*( IT-Telekom )
||||
|
Dette var det jeg var på jakt etter: http://www.norid.no/domenekonflikter...villedager.pdf Han ble også dømt til å betale saksomkostninger på ca. 150 000,- Syke saker...
For å prøve å holde meg til tråden får jeg da kommentere at det virker som om de mest generiske termer kan beskyttes. |
|
||||
|
Det gikk akkurat som jeg hadde trodd i denne saken;
Domenenavnet nordlandsposten.no overføres til Avisa Nordland AS, jfr. regelverket for .no vedlegg H punkt 1.3. Klager skal se til at han tilfredsstiller alle krav regelverket stiller til nyregistreringer. Dersom klager ikke medvirker til å få overføringen gjennomført, faller avgjørelsen bort etter 15 virkedager. Hele vedtaket: http://www.norid.no/domenekonflikter...andsposten.pdf |
|
|||
|
Dette er jo helt riktig handlet av domeneklagenemda.
Kjøperen av nordlandsposten.no har handlet i ond tro ved å benytte et innarbeidet kjent navn, i dette tilfellet norlandsposten til egen vinning. Jeg er utrolig glad for at Norge har et rettferdig system, i motsetning til .com/.net/.org og alt slikt. Ved signering av egenerklæringen for .no-domener står det: Sitat:
|
|
||||
|
Sitat:
|
|
||||
|
Det er et par ting som jeg synes var interessant.
§5.2 andre del f.eks - der klagemotparten presiserer noe fra en tidligere dom, eller enda bedre var det at Domeneklagenemda nevnte 'Lundetangen-dommen' i §6.2. Jeg tipper det er også viktig at klagenemda påpeker at det ikke ble bestridt at merket var innarbeidet som varemerke - det er tydeligvis noe klagemotparten kunne ha gjort, eller ihvertfall påpeke at påstanden i §5.1 ikke er dokumentert - det står bare at det er et innarbeidet varemerke - men det var jo ikke relevant (?). Men jeg synes det er litt merkelig at domeneklagenemda først skriver at de ikke finner grunn til å fravike vurderingen at klageren ikke kan hevde varemerkerettigheter til merket, men så fortsetter de å argumentere, og ender opp med at de kaller det "en rettighet", side 4 tredje paraf. Er det noen her med litt kompetanse på feltet "rettigheter"? Synes at det var litt merkelig. Jeg tror at domeneklagenemda gjorde rett denne gangen også, og synes det var en veldig interessant sak. Viktig å ordlegge seg rett, visstnok. Så: At en part slutter å bruke et navn aktivt betyr da - ifølge retten - at du ikke lenger nyter varemerkerettslig vern. |