Gå Tilbake   Webforumet.no > Business > Domener
Registrer FAQ Medlemsliste Kalender Søk Dagens innlegg Marker forumene som lest

Domener Diskusjon relatert til domener. Valg av domene, videreføring og registrering. Salg av domener legges ikke inn her.

Svar
Tilbakelenk Trådverktøy Søk i denne tråden Visningsmoduser
  #1 (permalink)  
Ulest 17th February 2010, 18:56
Standard   Har disse en sak

Medlem

Ble medlem: Oct 2008
dagmar is on a distinguished road

To stk jeg kjenner har registrert aksjeselskap. Før de fikk papirene og fikk mulighet til og regge domenet på selskapsnavnet. Har en annen tatt domenet. Han vil ha 20000 for dette.

Han leste om dette selskapet på nett.

Om de klager til norid har de en sjans?
Svar med sitat
Sponsede annonser
  #2 (permalink)  
Ulest 17th February 2010, 19:00
Standard  

Kenneth Dreyer sin avatar
Medlem

Ble medlem: Jan 2007
Sted: Hamar
Kenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud of

Så han innrømte at han leste om de på nettet og snappet opp domenet for å selge det til de? Og det er heller ikke noe ordentlig innhold på domenets nettside?

Uten at jeg kan regelverket til punkt og prikke, så tror jeg da faktisk de har en sak.
  #3 (permalink)  
Ulest 17th February 2010, 19:18
Standard  

Ha det bra..

Ble medlem: Feb 2009
testdriver is a jewel in the roughtestdriver is a jewel in the roughtestdriver is a jewel in the rough

Helt klart ond hensikt. Tror også de har en sak, uten å være sikker.
Svar med sitat
  #4 (permalink)  
Ulest 17th February 2010, 19:20
Standard  

Fredrik sin avatar
Medlem

Ble medlem: May 2008
Sted: Lillestrøm
Fredrik is a jewel in the roughFredrik is a jewel in the roughFredrik is a jewel in the roughFredrik is a jewel in the rough

Her kan "ond tro" brukes. Forsøk å få til en dialog som er skriftlig (over mail) der dere får ham til å skrive noe som styrker deres sak i forhold til ond tro. Gå gjennom regelverket og relevant rettspraksis / tidligere saker så skjønner dere hvordan nemnden virker.
Svar med sitat
  #5 (permalink)  
Ulest 17th February 2010, 21:10
Standard  

Medlem

Kenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud of

Jupp, samle skriftelig bevis før dere gjør noe som helst. Ikke gå direkte på sak heller ved å si noe slikt som "Så du innrømmer at du hadde en ond hensikt?".
  #6 (permalink)  
Ulest 17th February 2010, 22:27
Standard  

Mr Vest sin avatar
Sjefen over alle sjefer!

Ble medlem: Feb 2007
Mr Vest is a splendid one to beholdMr Vest is a splendid one to beholdMr Vest is a splendid one to beholdMr Vest is a splendid one to beholdMr Vest is a splendid one to beholdMr Vest is a splendid one to behold

Jeg tror egentlig ikke det er noen sak for dine 2 bekjente dersom dere ikke får skriftlig at domenet er registrert i ond tro, eller noe skriftlig i det hele tatt som kan indikere at det faktisk er det.

Jeg ser ingen steder at man i denne saken kan henvise til at domenet er registrert i ond tro heller, ettersom selskapet tydeligvis ikke eksisterte når domenet ble registrert. Hadde selskapet derimot eksistert når domenet ble registrert hadde saken snudd seg litt, og bruk av "ond tro" kunne vært tatt i bruk. Det er vel faktisk et krav at bedriften eksisterte når domenenavnet ble registrert for at man skal kunne bruke "ond tro" i domeneklagenemda?

Fyren er muligens en drittsekk, han har kanskje registrert domenet fordi han vil tjene litt kroner, men slik jeg ser det hele så har han overhodet ikke gjort noe ulovlig. Ikke tro jeg tar parti med noen som driver på slik, det gjør jeg nemlig ikke, og jeg sier bare saken slik jeg ser den etter og ha lest tråden.
Svar med sitat
  #7 (permalink)  
Ulest 17th February 2010, 23:26
Standard  

Medlem

Ble medlem: Oct 2008
dagmar is on a distinguished road

Tingen er at selskapet ble opprettet før domenet ble registrert. Men pga offentliggjøringen fra Brreg fikk fyren som registrerte domenet vite det før disse to.
Svar med sitat
  #8 (permalink)  
Ulest 17th February 2010, 23:28
Standard  

picxx sin avatar
Medlem

Sted: Asia
picxx has much to be proud ofpicxx has much to be proud ofpicxx has much to be proud ofpicxx has much to be proud ofpicxx has much to be proud ofpicxx has much to be proud ofpicxx has much to be proud ofpicxx has much to be proud ofpicxx has much to be proud ofpicxx has much to be proud ofpicxx has much to be proud of
Send en melding på ICQ til picxx Send en melding på MSN til picxx

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Mr Vest Vis innlegg
Det er vel faktisk et krav at bedriften eksisterte når domenenavnet ble registrert for at man skal kunne bruke "ond tro" i domeneklagenemda?
Det holder lenge med at han har snappet det opp på nett, lest det i en e-mail eller fått vite det via en IM.
Hvis du hadde fortalt meg at du kommer til å opprette Mr Vest A/S og jeg sporenstreks hadde registrert domenet MrVest.no ville dette vært i ond tro, selv om det ikke enda hadde vært noe firma som hette Mr Vest a/s.
  #9 (permalink)  
Ulest 17th February 2010, 23:56
Standard  

Santo sin avatar
Medlem

Ble medlem: Jan 2008
Santo is just really niceSanto is just really niceSanto is just really niceSanto is just really niceSanto is just really nice

Sitat:
Opprinnelig skrevet av dagmar Vis innlegg
Tingen er at selskapet ble opprettet før domenet ble registrert. Men pga offentliggjøringen fra Brreg fikk fyren som registrerte domenet vite det før disse to.
Dersom dette er et .no domene, og de registrerte selskapet før domenet ble registrert skulle saken være veldig grei... Send en klage til Domeneklagenemda, så får de nok domenet.

Er det derimot et veldig generelt ord, slik som f.eks. fotball.no, er ikke saken like opplagt.
Svar med sitat
  #10 (permalink)  
Ulest 21st February 2010, 11:47
Standard   Joar Tøkje - Tøkje Consulting Ltd

Medlem

Ble medlem: Jan 2010
Berimbau is on a distinguished road

Viser til tråden Har disse en sak hvor det diskuteres angående Joar Tøkje.
Er det mange firmaer som blir utsatt for slikt? - Tilfeldig at vi kjøpte - bt.no.
Går det virkelig an å tilfeldigvis kjøpe de domenene samme dag som firmaer med likelydende navn blir offentliggjort i Brønnøysundregisteret?
Svar med sitat
  #11 (permalink)  
Ulest 21st February 2010, 12:07
Standard  

Medlem

At dette ikke er i ond tro er det dummeste jeg har hørt. Han sier jo selv følgenende i artikkelen:

Sitat:
Vi har søkemotorer som finner domenenavn det kan være hensiktsmessig å registrere, fordi andre kan benytte dem senere
Hensiktsmessig i forhold til hva? Så man kan tyne en stakars grunder for penger?

Sitat:
Ifølge ham selv eier selskapet rundt 50 «.no»-domener
Har han 50 virksomheter eller forretningsplaner gående?

Sitat:
Ifølge ham ble registreringen av domenenavnene gjort med tanke på videre forretningsvirksomhet.
Jeg kunne gjerne tenke meg å høre hva slags videre forretningsvirksomhet han tenker på, med unntak av salg!

Dette synes jeg er totalt ufyskelig og de skulle hatt ballene avklipt!
  #12 (permalink)  
Ulest 21st February 2010, 12:46
Standard  

kongen sin avatar
kongemedlem

Ble medlem: Jul 2008
Sted: Luftslottet
kongen is a jewel in the roughkongen is a jewel in the roughkongen is a jewel in the roughkongen is a jewel in the rough

Ser det er flere domener enn i BT artikkelen han har registrert rett etter bedrifter registrerer seg i Brønnøysundsregistret. Blant annet Polotec ble registrert i februar og domenet polotec.no ble registrert 3 dager etter. Domenet peker nå til BuyDomains.com. Det er så åpenlyst at domenet er registrert i "ond tro" og han taper med 100% sikkerhet hvis Polotec klager til Norid.
Svar med sitat
  #13 (permalink)  
Ulest 21st February 2010, 12:49
Standard  

Medlem

Ta screenshots før han rekker å endre på noe (selv hos de andre domene som f.eks det kongen nettopp nevnte), så kan dere bevise at han med andre gjør det i ond tro.

Kan fort hende han klarer å ro seg unna med å smekke opp en wordpress-blogg og skrive noe tull som høres noenlunde ut som om det skal matche domenet.

Bortsett fra det, så har jeg ingen tvil om at dette kategoriseres som "domenehai".
  #14 (permalink)  
Ulest 21st February 2010, 13:27
Standard   Joar Tøkje og domener

Tonny Kluften sin avatar
Administrator

Ble medlem: Mar 2007
Sted: Horten
Tonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud of

Men dette må nystartede bedrifter altså finne seg i fordi Brønnøysund offentliggjør navn tidlig. Håper at folk registrerer domenet for firmaet sitt før de registrerer firmaet i Brønnøysund. Det er synd og skam at Joar Tøkje kan tjene penger på slikt.

Sist endret av Tonny Kluften : 21st February 2010 kl 13:30.
Svar med sitat
  #15 (permalink)  
Ulest 21st February 2010, 13:35
Standard  

sta sta er ikke aktiv
Medlem

Ble medlem: Jun 2007
Sted: Saigon
sta has a spectacular aura aboutsta has a spectacular aura aboutsta has a spectacular aura about

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Tonny Vis innlegg
Men dette må nystartede bedrifter altså finne seg i fordi Brønnøysund offentliggjør navn tidlig.
Helt enig. Jeg har registrert 4 selskaper i foretaksregisteret de siste par år og alle gangene har jeg funnet ut når registreringen er fullført ved at en telefonselger ringer meg.

Det er tydeligvis en del parasitter som tråler kunngjøringene fra Brønnøysund hver morgen og baserer sine tvilsomme forretningsmodeller på dette. Problemet hadde enkelt vært unngått hvis Brønnøysund ventet med offentliggjøringen til f.eks. 14 dager etter at registreringspapirene var sendt ut.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy Søk i denne tråden
Søk i denne tråden:

Avansert søk
Visningsmoduser

Lignende tråder
Tråd Tråd startet av Forum Svar Siste innlegg
Hvilken URL er korrekt av disse to? Mr Vest PHP, SQL og databaser 14 3rd October 2009 18:00
SEO utfordringer - hvilke av disse problemene kan Google Webmaster Tools hjelpe med? JonasG Søkemotoroptimalisering (SEO) 5 4th November 2008 14:31
hvordan regnskapsføre disse transaksjonene? fossumtrading Økonomi, regnskap og administrasjon 6 29th October 2008 23:44
Hva betyr disse advarslene? Mysql Runtime Status InVert Webutvikling 1 11th April 2008 10:48
Disse annonsene etter første innlegg.. Mr Vest Generell snakk og svada 2 2nd December 2007 21:56

Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO

Webforumet.no utvikles av tonny.no | qts.no hjemmeside | Sponset av Mine matoppskrifter