Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Enkeltmannsforetak/skatt

Hydrogen

Medlem
Hei folkens!

Jeg har et par spørsmål jeg som jeg håper og få svar på!
For det første har jeg blitt helt tullete i hode av og lese rundt hele derfor jeg poster her nå!

Men jeg kan jo fortelle at jeg skal starte enkeltmannsforetak, og så deretter åpne nettbutikk med salg av klær,sko vesker og diverse!

Her kommer spørsmålene mine:D

1. Jeg har lest at enkeltmannsforetak skattes hardt? Hva er vitsen med og starte enkeltmannsforetak da? Jeg vil tro det kommer til og gå veldig dårlig ved oppstart?
Da har jeg tenkt, må være vanskelig osv? Gidder jeg dette? Er det verdt det?

2. Eksempel bare; Jeg kjøper opp jakker som koster 479 kr pr stk til innkjøp pris! Jeg velger da og kjøpe opp 7 av disse jakkene som da blir til sammen 3353 kr! Legger så ut jakkene på min nettside som jeg velger og selge for 679 pr stk! *200 kr i inntjening pr jakke*. Gått en uke nå og jeg har solgt alle jakkene 4753 kr minus 3353 kr = 1400 kr i inntjening!
Mitt spørsmål her, Skatter jeg av det 1400 kr? Eller 4753 kr? Eller hvordan gjør jeg her?
Mitt syn i denne saken er at jeg kommer til og tape på grunn av skatten, og sitter igjen med nesten ingen ting hvis jeg skal skatte av 4753 kr osv hele veien!
For jeg har jo ikke tjent 4753 kr, jeg har jo bare tjent 1400 kr på disse jakkene!
Hvis dere skjønner hva jeg mener? Mulig jeg er helt på jorde altså hehe. Men det er derfor jeg spør og vil ha svar!:)

Beklager for rotete post, jeg er ikke så flink til og forklare

Får ikke plass til alt jeg lurer på her, så det fortsetter under her....
 
Sist redigert:

Hydrogen

Medlem
3. siden jeg skal selge klær, skal jeg registrere meg med en gang i Merverdiavgift registre da? "Lest faktisk på nettet at noen har skrevet ja det må du" Hva er riktig?

4. Jeg skal betale skatt 4 ganger i året? Har jeg forstått riktig? Men det blir jo vanskelig og bregne inntekt i foretaket mitt da. Så hvordan gjøres det da?

5. Når jeg skal registrere enkeltmannsforetak mitt for første gang, skal jeg sette sum da som jeg tror jeg vil tjene på enkeltmannsforetak mitt? Dette blir jo vanskelig hvis jeg skal det!! Lest at hvis jeg setter feil sum eller noe så får jeg baksmell på skatten?

Håper noen kan svare meg på det her:D Det setter jeg stor pris på, da jeg vil gjerne lære så mye som mulig før jeg eventuelt starter opp:)

Jeg har drevet med salg på qxl.no og finn.no i 4 år! Uten og skatte så klart,
å dette her blir helt nytt for meg:p Men men jeg tenker vel større nå egen nettside osv mer inn i kassa osv!

Beklager for rotete post, jeg er ikke så flink til og forklare
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hvis du har lest mye rundt på internett og fremdeles ikke forstår de enkle prinsippene så vil jeg anbefale deg å sette deg ned med en som kan bruke en time eller to på å forklare deg alt dette, og eventuelt hjelpe deg med de tingene du trenger.

Hvis du holder til i Oslo eller nærheten kan jeg sikkert hjelpe deg!
 

zapotek

Medlem
1. Du har ikke et bunnfradrag som ansatte. Du har også høyere trygdeavgift. Fordelen kontra f.eks. AS er at du slipper arbeidsgiveravgift på deg selv.

2. Du skatter kun av overskuddet.
 

webpiken

Medlem
Det høres ut som du kunne hatt godt av å ta et etablererkurs. Det kan være verdt å sjekke ut om kommunen din tilbyr dette gratis.
 

Web2000

Medlem
Du kan like gjerne fortsette som før uten å registrere noe enkeltmannsforetak selv om du nå ønsker deg en egen hjemmeside. Du kan enkelt registrere en hjemmeside på deg som privatperson.

Slik jeg oppfatter det vil det du driver med kalles for hobbyvirksomhet og ikke næringsvirksomhet. Den dagen nettbutikken din evnt. begynner å ha en omsetning på 50 000 eller mer og du ser dette er stabilt og økende ville jeg vurdert å heller starte et AS. Da vil du nok også ha litt cash også til å få hjelp til regnskap osv.

Husk at ved å registrere et foretak (uavhengig av selskapsform) så får du en del forpliktelser i forhold til rapportering til myndighetene. Dette kan fort bli tidkrevende og dyrt hvis du ikke har noen kunnskaper.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Du kan like gjerne fortsette som før uten å registrere noe enkeltmannsforetak selv om du nå ønsker deg en egen hjemmeside. Du kan enkelt registrere en hjemmeside på deg som privatperson.

Slik jeg oppfatter det vil det du driver med kalles for hobbyvirksomhet og ikke næringsvirksomhet. Den dagen nettbutikken din evnt. begynner å ha en omsetning på 50 000 eller mer og du ser dette er stabilt og økende ville jeg vurdert å heller starte et AS. Da vil du nok også ha litt cash også til å få hjelp til regnskap osv.

Husk at ved å registrere et foretak (uavhengig av selskapsform) så får du en del forpliktelser i forhold til rapportering til myndighetene. Dette kan fort bli tidkrevende og dyrt hvis du ikke har noen kunnskaper.

Jeg ser vel for meg at omsetningen her fort vil komme opp i over 50.000 i året. Med tanke på omsetningen og omsetningshastigheten!

Det er absolutt å anbefale å få etablert dette i ordnede former så snart som mulig!
 

eplebiten

Medlem
Hydrogen skrev:
2. Eksempel bare; Jeg kjøper opp jakker som koster 479 kr pr stk til innkjøp pris! Jeg velger da og kjøpe opp 7 av disse jakkene som da blir til sammen 3353 kr! Legger så ut jakkene på min nettside som jeg velger og selge for 679 pr stk! *200 kr i inntjening pr jakke*. Gått en uke nå og jeg har solgt alle jakkene 4753 kr minus 3353 kr = 1400 kr i inntjening!
Mitt spørsmål her, Skatter jeg av det 1400 kr? Eller 4753 kr? Eller hvordan gjør jeg her?
Mitt syn i denne saken er at jeg kommer til og tape på grunn av skatten, og sitter igjen med nesten ingen ting hvis jeg skal skatte av 4753 kr osv hele veien!
For jeg har jo ikke tjent 4753 kr, jeg har jo bare tjent 1400 kr på disse jakkene!
Hvis dere skjønner hva jeg mener? Mulig jeg er helt på jorde altså hehe. Men det er derfor jeg spør og vil ha svar!:)

Et foretak betaler skatt av overskuddet, og overskuddet kan enkelt beregnes slik: inntekter - kostnader = overskudd. (Svært forenklet.)

Men kostnadene dine er ikke bare prisen på varene som du kjøper inn. Du skal også ta med kostnader som for eksempel, serverleie, innkjøp av programvare, kontorrekvisita, lønn (i et aksjeselskap, i et enkeltmannsforetak skal du ikke ta ut lønn selv ettersom overskuddet blir sett på som lønnen din), osv.

Så i regnestykket ditt skal du skatte av 1400 kr.

Hydrogen skrev:
3. siden jeg skal selge klær, skal jeg registrere meg med en gang i Merverdiavgift registre da? "Lest faktisk på nettet at noen har skrevet ja det må du" Hva er riktig?

Nei. Du skal registrere deg når du selger for mer enn 50.000 kr i løpet av ett år.

Hydrogen skrev:
4. Jeg skal betale skatt 4 ganger i året? Har jeg forstått riktig? Men det blir jo vanskelig og bregne inntekt i foretaket mitt da. Så hvordan gjøres det da?

Dette er forhåndsskatt, og denne beregnes av tidligere års selvangivelse. Du vil få tilsendt først et dokument som forteller deg hvor mye du skal betale inn totalt i forhåndsskatt, og dette beløpet vil deles opp i fire innbetalinger i løpet av året. Du vil motta fire innbetalingsgiroer i løpet av året som du skal benytte til å betale inn forhåndsskatten. (Du betale innen betalingsfristen. Hvis du ikke gjør dette vil du måtte betale inn alt på en gang.)

Hvis du skulle tjene mer enn opprinnelige enn det som er beregnet for forhåndsskatten, så må du betale den ekstra skatten neste år når du sender inn selvangivelsen. Tilsvarende som du kanskje allerede gjør i dag som privatperson.

Hydrogen skrev:
5. Når jeg skal registrere enkeltmannsforetak mitt for første gang, skal jeg sette sum da som jeg tror jeg vil tjene på enkeltmannsforetak mitt? Dette blir jo vanskelig hvis jeg skal det!! Lest at hvis jeg setter feil sum eller noe så får jeg baksmell på skatten?

Beregning av forventet inntekt kan være vanskelig, og man kan lett bli litt for optimistisk for hvor godt dette vil gå. Jeg mener selv at det vil være bedre å være litt mer pessimistisk når du skal beregne den forventede inntekten din. Det vil kanskje være bedre for deg å legge til side en del av pengene (28% av overskuddet) på en bankkonto slik at du har pengene til å betale restskatten senere?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Nei. Du skal registrere deg når du selger for mer enn 50.000 kr i løpet av ett år.

Det kan være greit å få med at dette gjelder en 12-måneders periode. Altså ikke fra januar til desember, men de tolv siste månedene. Dersom du f.eks omsetter for 25.000,- i mai og ikke tjener penger før april neste år, men da også tjener 25.000,- blir du mva-pliktig selvom dette ikke var innenfor samme året.
 

Morph

Svart belte i snoking
Kanskje du blander Merverdiavgiften med foretaksregisteret?

Hvis du kjøper og selger varer, er du pliktig til å registrere deg i foretaksregisteret. Dette koster 2500,-
 

Hydrogen

Medlem
Å takker for svar alle sammen!:) Nå skal jeg sette meg ned og lese igjenom alle svaren

Så utrolige hyggelige dere er mot nye! Er ikke alle forum som er sånn.
 
Sist redigert:

Hydrogen

Medlem
Et foretak betaler skatt av overskuddet, og overskuddet kan enkelt beregnes slik: inntekter - kostnader = overskudd. (Svært forenklet.)

Men kostnadene dine er ikke bare prisen på varene som du kjøper inn. Du skal også ta med kostnader som for eksempel, serverleie, innkjøp av programvare, kontorrekvisita, lønn (i et aksjeselskap, i et enkeltmannsforetak skal du ikke ta ut lønn selv ettersom overskuddet blir sett på som lønnen din), osv.

Så i regnestykket ditt skal du skatte av 1400 kr.



Nei. Du skal registrere deg når du selger for mer enn 50.000 kr i løpet av ett år.



Dette er forhåndsskatt, og denne beregnes av tidligere års selvangivelse. Du vil få tilsendt først et dokument som forteller deg hvor mye du skal betale inn totalt i forhåndsskatt, og dette beløpet vil deles opp i fire innbetalinger i løpet av året. Du vil motta fire innbetalingsgiroer i løpet av året som du skal benytte til å betale inn forhåndsskatten. (Du betale innen betalingsfristen. Hvis du ikke gjør dette vil du måtte betale inn alt på en gang.)

Hvis du skulle tjene mer enn opprinnelige enn det som er beregnet for forhåndsskatten, så må du betale den ekstra skatten neste år når du sender inn selvangivelsen. Tilsvarende som du kanskje allerede gjør i dag som privatperson.



Beregning av forventet inntekt kan være vanskelig, og man kan lett bli litt for optimistisk for hvor godt dette vil gå. Jeg mener selv at det vil være bedre å være litt mer pessimistisk når du skal beregne den forventede inntekten din. Det vil kanskje være bedre for deg å legge til side en del av pengene (28% av overskuddet) på en bankkonto slik at du har pengene til å betale restskatten senere?

Kjempe svar! Takk for at du svarte på tråden. Var til stor hjelp:)
 

Manol

New Member
Hei.
Du bør gå frem i rekkefølge hvis du er sikker og tror på ideen din.
1.registrere firma enkeltforetak eller AS.
Når du har solgt 50 tusen. Kan du registrere firmaet i MVA.
Du kan velge å sende mva oppgaven 1 gang i året eller hver annen måneder.
Du har innkommende og utgående mva som du får eller betaler differansen.
Du må sette deg i lov og regler for import også det kan ble fort dyrt. Du skal selge via nett og kunde har rett til retuner varen , kan du tappe fort fortjenesten og mer.. Du har mange mange kostnader og avgifter som du beregner mot din salg og inntekt. Så betaler du skatt.
 

Manol

New Member
La oss si du har solgt være for kr. 4753 . Du må betale først 25% mva.
4753÷1.25= kr 3788 eks.mva
Du har betalt kr.1035 til staten.

3788-3353= kr. 435 som du betaler skatt av etter at du har beregnet andre avgifter.
For klær du må gange minst med 2.5. Det kommer an også på slutt pris til bruker.
 
Topp