Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Overta varelager ved EPF

lemaso

New Member
Hei , lurte på en ting. Har drevet med litt kjøp og salg. Vil få dette inn i ordnede former så jeg lurer på å starte Enkeltpersonforetak. Lurte på hvordan jeg skal få mitt nåværende varelager , ca. 25K , ført over hvis jeg starter EPF. Er jo kjøpt inn i mitt navn, så jeg kan vel ikke trekke fra utgifter for kjøpene. Kan jeg selge d til mitt eget EPF. Takk for svar.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Deg som person og ditt ENK (som er forkortelsen) er samme enhet for myndighetene,
så tror ikke det er noe problem å skrive dette av. Har du lest på bedin.no ? Der står det veldig mye bra om dette med oppstart og drift av forskjellige selskapsformer. :)
 

spikre

peterhamre.no
Deg som person og ditt ENK (som er forkortelsen) er samme enhet for myndighetene,
så tror ikke det er noe problem å skrive dette av. Har du lest på bedin.no ? Der står det veldig mye bra om dette med oppstart og drift av forskjellige selskapsformer. :)

Ikke helt riktig. Fakturaen for varene må være skrevet til det juridiske firmanavnet MINST. Egentlig skal også orgnr være med, med det er ikke såååå nøye.

Varelageret blir bare en del av din kapital ved oppstart.
 

lemaso

New Member
Takk for svar. Kan ikke jeg som privatperson selge varelageret til mitt nye ENK ? Eller si at varelageret tilhører min samboer og at hun selger d til meg.
 

spikre

peterhamre.no
Takk for svar. Kan ikke jeg som privatperson selge varelageret til mitt nye ENK ? Eller si at varelageret tilhører min samboer og at hun selger d til meg.

Det er ingen poeng. Når du registrer et firma kan du legge ved fakturakopier, kvitteringer osv. som du har hatt i oppstartfasen FØR registreringsmelding er sent. Du må altså sende inn dokumentasjonen sammen med registreringsmeldingen til brreg. Husk at også INNTEKTENE da må skrives opp - og at du da <em> kan </em> få reaksjoner på at ikke du har registrert deg før.
Husk også at den opprinnelige fakuraen din kan være på en annet antall, enn hva du faktisk tar inn i selskapet. Da vil det være en balansefeil mellom varelager og solgte varer, som vil kreve en dokumentasjon hvis ikke vil mellomlegget bli berregnet som inntekt til deg selv (siden et ENK og deg selv er samme enhet (som tidligere nevnt)).
 

Mortenxx

Medlem
Før inn varene som varebeholdning, til inntakskost (innkjøpspris + frakt + andre varekostnader). Du regner ikke noen fortjeneste på varene, men du tar med alle kostnadene du har hatt med å få varene i hus.
Motregnes mot egenkapital (innskudd av varebeholdning gir en tilsvarende økning av egenkapitalen).

Jeg gjetter på at du kan telle opp varene - sette opp en liste på et eget ark med innkjøpspriser og antall av hver vare - regne ut total verdi av varebeholdningen. Du bør også legge ved de originale fakturaene sammen med listen (fest dem med en binders til lista).

Egenkapital er en slags gjeld fra virksomheten til deg, verdier du har skutt inn i firmaet helt i starten (og senere overskudd som ikke blir tatt ut). Varer er en slags form for "verdier" det også, sålenge det er en kurant varebeholdning.

Jeg førte regnskap for eget firma selv for 20 år siden, så jeg kan gi deg mer nøyaktige svar ved behov - kikke i noen gamle bøker. Jeg husker ikke temaet veldig godt uten å friske opp hukommelsen.

Vi "selger" ikke til oss selv, men regnskapsmessig vil innskudd eller uttak av verdier motregnes mot en annen konto i regnskapet. Regnskap har vanligvis 2 konti som gjelder eieren - private uttak og kapitalkonto. Egenkapitalen øker (på slutten av regnskapsåret) hvis firmaet går med overskudd - hvis du tar ut mindre i privat utbytte/forbruk enn overskuddet.

Private uttak/innskudd bokføres gjennom hele regnskapsåret ("dagbok").
Endringer i egenkapital bokføres vanligvis kun på slutten av regnskapsåret (årsoppgjøret, resultatregnskapet) - endringer der er vanligvis et resultat av om firmaet har gått med overskudd eller underskudd.
 
Topp