Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Innovasjon Norge Etableringsstipend

n0stra

Medlem
Er det noen her som har søkt tidligere? Noen som har fått innvilget? I god byråkratisk tradisjon er det jo en labyrint av informasjon og uklare presiseringer på hva de ønsker. Noe som potensielt kan være et minefelt (har endel erfaring med søknader opp mot offentlige prosjekter gjennom studentpolitikk osv).
 

sta

Medlem
Jeg har søkt og fått innvilget bla. etablererstipend fra Innovasjon Norge, men det er noen år siden. Da ordningen egentlig er mer et distriktspolitisk virkemiddel enn en ordning for å fremme nyskapning har det veldig mye å si hor du bor. Holder du til i Oslo kan du omtrent bare glemme å få noe, holder du til i Nord-Trøndelag kan du sikkert få noen hundrede tusen for å starte en WordPress-blogg.
 

n0stra

Medlem
sta: holder til i Trondheim, men ser de etterlyste søkere ifjor høst da de hadde rekordnedgang. Har også vært i møter med de og presentert det vi holder på med.

Utfordringen vår er i stor hovedsak markedsføring. Vi spytter inn masse vedier i form av arbeidstid, ekspertise, erfaring og kunnskap om marked og produktutvikling. Vi har også masse ideer for videre produktutvikling som vi selvsagt kan benytte vår egen fritid til å fullføre. Problemet er i stor hovedsak å skaffe nok kapital til at man virkelig kan forsøke seg på litt mer målrettede kampanjer og teste flere platformer.

Fordelen vår er at markedet er såpass stort - lett å "treffe" kan man si. Vi har vært veldig forsiktige, vi har ikke tatt opp lån, vi har ikke hatt penger selv å investere og vi har satset på områder vi vet vi ville bruke mer tid på men som også ville koste oss mindre på sikt. Benyttet sosiale media, nyhetsbrev osv med stort hell. Vi har også brukt endel på advokater, regnskapsfører og revisorer i forbidnelse med kontrakter, delt det opprinnelige firmaet inn i 2 og har stålkontroll på regnskap - men det sluker jo endel av overskuddet slik at det tar lang tid å opparbeide seg en slump med penger man kunne benytte.

Som jeg har forstått det i samtaler med Innovasjon Norge er det enklere å få støtte når man søker om markedsstøtte og langt mindre om man søker støtte til lønn og til materiell/utstyr. Sådann sett stiller vi jo litt sterkere. Vi håper også at vårt stadige fokus på nyvinning med tanke på å bruke egne design, utvikle nye ideer og ikke minst utføre produksjonen lokalt kan hjelpe på.
 

hansson

Langveisfarende
Vi søkte i Sør-Trøndelag tidlig i 2011, innovativ webtjeneste som ikke kunne sett dagens lys uten støtte fra IN. Hovedkontoret vårt lå på den tida på en ekte bondegård i et fraflyttingsområde, der naboene får kasta penger etter seg for å sette opp fjøs og gjerder. Vi ble oppringt av flere rådgivere, som hadde hørt rykte om at vi ønsket å søke, og de oppfordra oss til å få sendt inn søknaden.

Det gjorde vi, og uten å overdrive kan jeg si at vi forklarte konseptet på en meget forståelig måte, med ferdige bilder av grensesnittet. Hele prosjektet var fastlagt, det var ingen uklare punkter som måtte avklares før programmering kunne starte. Vi la også med regnskapstall som viste at omsetningen i firmaet var i solid og jevn økning. Det endte med et knapt begrunnet avslag, der eneste argumentet var at firmaet ikke holdt til i et NOK fraflyttingstrua område. Hæ? Lenger uti skaukanten kommer man nesten ikke i områder av Norge som har internettforbindelse. Vel.

Vi ringte til saksbehandleren for å høre litt mer om hvordan de hadde tenkt. Spørsmålene vedkommende stilte da var så idiotiske at vi skjønte at han ikke hadde lest eller forstått søknaden. Det var bare helt åpenbart at han ikke skjønte bæret av webtjenester. Siden jeg selv skreiv søknaden kan jeg opplyse om at jeg er en ikke-teknisk fyr, så jeg skrev den slik at den burde være forståelig for selv mora di. Konklusjon: Vi mista fullstendig trua på IN. Ikke kast bort tid på dem med mindre du driver med ikke-fornybare utvinningsprosjekter (les: Olje) eller driver jordbruk/syltetøyproduksjon oppe i dalom. Erfaringen vår stemmer også med dette, som jeg skrev et par år tidligere: Leder: Hvem er Innovasjon Norge for? | Frilansinfo.no | Informasjonsportalen for kreative frilansere |
 

hansson

Langveisfarende
PSS - "Bare i Trøndelag bruker IN 60 millioner til nye fjøs i år." Fra artikkel i Bergens Tidende 10. juli 2009.

- Halvparten av alle prosjektene de finansierer skaper null innovasjon, mens den andre halvparten skaper lite innovasjon. Det er ikke godt nok, sier dr. polit. Peder Inge Furseth ved Handelshøyskolen BI ifølge samme artikkel, og peker på at Norge ligger på 16.-17.-plass på innovasjon i Europa, sammen med Tyrkia og Estland.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Godt med en slik tråd, setter litt fokus - hos noen ihvertfall - på dette. Virker som at hensikten er riktig men nøkkelpersonnel ikke. Har de en klage-instans?

Kona jobber med en interessant ide. Akkurat nå har jeg mistet motet litt, men for at dette skal bli bedre kan man ikke unnlate å søke.

Hadde det vært en ide med eksempler på hvordan man skriver en søknad for akkurat IN?
 

hansson

Langveisfarende
Torstein - det med bosted kan avhenge litt av satsingsområdet i byen/regionen der du er bosatt. I Oslo var det i 2009, da jeg undersøkte saken, fokus på kvinner, noe det trolig er i store deler av landet, men i tillegg var det fokus på kreative yrker. Altså støtte til kreative yrker i den byen i landet som allerede har flest kreative gående på trygd fra før.

Dermed var det ikke noe problem for en kvinnelig fotograf å få etablererstøtte, og påfølgende prosjektstøtte litt seinere. Jfr. det jeg skrev i artikkelen på Frilansinfo (lenke lengre oppe). Altså et ikke-innovativt prosjekt, uten internasjonalt potensiale, i et yrke der det allerede er for mange om beinet. Altså ekstremt dårlig ROI for staten, og i konflikt med INs offisielle retningslinjer. Er det tilfeldig at jeg bare kjenner damer som har fått etablererstøtte? Jeg begynner å tvile.

Når det gjelder webprosjekter var det også det vi hadde hørt, at web ikke var mulig å få støtte til. Men vi ble forsikret om at dette var null problem, prosjektet vårt var interessant uansett. Det hadde også en fysisk bit ved at det ville sysselsette personer i dette fraflyttingsområdet jeg nevnte. Vi fikk også forsikret oss om at det var greit at vi var organisert som et NUF, da vi hadde hørt at kun AS fikk støtte. Ingen problemer, vi ble oppfordret til å søke. Når man ser på utfallet er man fristet til å anta at IN ikke er rett instans til å bedømme webbaserte prosjekter.

Reklamefinansierte web-greier er visstnok ikke akseptert. Dette er rart, for det betyr at et seriøst, gravende journalistisk organ el. l., på nett, som har annonser på lik linje med f.eks. Aftenposten.no ikke kunne fått støtte av dem. Det betyr også at de fullstendig har misforstått de økonomiske forholdene på nettet.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Hadde det vært en ide med eksempler på hvordan man skriver en søknad for akkurat IN?

Dette finnes kanskje, og da gjerne hos IN selv. Rådgiverne er jo hyggelige og villige til å hjelpe, og komme med gode råd. Problemet er bare at det de sier kan være helt svada, slik det var i vårt tilfelle. Så da er man like langt, selv med en søknad som er perfekt, ifølge din personlige rådgiver...

Innser nå at jeg ihvertfall aldri kan signere noe som skal til IN etter dette. Sikkert like greit hehe.
 

appelsin

Medlem
Det er håpløst å søke om støtte fra "Innovasjon" Norge, med mindre du:

-er kvinne
-innvandrer
-bor på en fjellknaus, en dagstur unna nærmeste Vinmonopol
-driver med jordbruk

Helst skal alle disse faktorene klaffe.
 

Speca

Medlem
Hovedproblemet til/med IN er at de har feil navn, så folk får feil oppfatning av hva de egentlig holder på med.
 
Topp