Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Har du et forslag til firmanavn

Helge

Profesjonell Googlesøker
Skal det være AS eller EF ?

Om det skal være EF så må du ha med etternavnet ditt i navnet.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Firmanavn er nesten litt som domenenavn! Om du har et bra i tankene gir du det ikke bort gratis :b Hva slags selskap skal dere drive med? Salg av annonser på egne nettsider eller salg av andres annonser?
 

Deezire

Medlem
Firmanavn har vel strengt tatt ikke jackshit å gjøre med hva du kaller selskapet. Så lenge du har riktige næringskoder så er det ikke noe problem å bruke Ola Nordmann IT som selskap, men operere under navnet dreamhost.com, hvis du skjønner tegninga.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Velkommen Deezire og må si du treffer ganske godt! Jeg har selv operert med "markedsføringsnavn" under selskaper som har hatt navn som **** invest etc.... Det finnes vel faktisk et felt i registreringspapirene til Brønnøysund hvor du skal føre opp dette navnet hvis du bruker noe annet enn firmanavnet ;)
 

Deezire

Medlem
Takk takk. :)

Det finnes sikkert felter for alt på brreg, men problemet er å finne frem, heh. Jeg har strengt tatt ikke orket å bry meg om slikt - men hvis jeg får en klagete byråkrat på døra så fikser jeg selvsagt opp i slikt, i minst fire eksemplarer og to i arkiv.
 

Deezire

Medlem
Ikke så vidt jeg heller vet - så lenge du oppgir ORGNR. på siden din så burde det ikke være noe problem. Men det skulle ikke forundre meg om de har gjemt en slik funksjon dypt inne på brreg.no eller altinn.no.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Du skal ikke behøve å registrere hvert eneste navn du jobber under i Brønnøysund så vidt jeg veit?


Korrekt! Faktura og andre viktige dokumenter skal innholde korrekt firmanavn og org.nummer.

Som du ser på mange nettsider vil du finne teksten "nettside42e.no drives av Firma42e AS, org.nr: XXX".
 

Web2000

Medlem
Er det noen spesielt en bør tenke på ved å sette et navn på et selskap.
Jeg tenker f.eks hvis det allerede eksisterer et firma med dette navnet.
La meg ta et eksempel.
Du har f.eks Nokia
Vil det da være mulig å opprette et selskap som heter Nokia IT
Eller er dette lovregulert på noen måte?
 

Tonny Kluften

Administrator
Tja. Du kan sette opp en pølsebod i Mandal som heter pølsa selv om det er en fyr i harstad som driver et gigolofirma som også heter pølsa. Det ha med faren for forveksling å gjøre.
Nokia IT vil jo helt sikkert bli forvekslet med Nokia som vi kjenner det i dag. Jeg håper og tror at kundene i Mandal og Harstad ikke vil forveksle det nevnte.
 

Deezire

Medlem
Så lenge dere ikke går inn på hverandres kundegrupper eller kan misforståes så er det ingenting som forhindrer deg i å ha samme firmanavn. Man skal dog være veldig forsiktig med å ta til seg navn fra store selskaper da disse har en fin tendens til å sende deg en legal notice på 120 sider fra en skokk advokater som ber deg skifte navn eller møte opp i retten!

Men hvis du lager et selskap - som for eksempel Ola Nordmann IT så er det ikke så mye de kan gjøre - siden det er et relevant navn for deg og din bedrift - uavhengig av andre selskaper.
 

picxx

Well-Known Member
Hvis du er registrert i foretaksegisterert er firmanavnet ditt beskyttet ved lov.

Den beskyttelsen strekker seg vel ikke lengre enn til det som er nevnt tidligere i tråden.
Om firmanavnet derimot har en liten ™ bak navnet er nok saken en annen.
 
Topp