Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Selge utestående krav

Chris M

Medlem
Har tre krav mot folk som skylder meg penger. To av kravene er store og er på 100-150 000 kr. Det siste er på rundt 15 000 kr. Alle kravene er juridisk bekreftet av dom eller gjeldsbrev.

Problemet mitt er at det er vanskelig å kreve inn pengene. Den største skyldneren har penger, ettersom jeg vet at han har mottatt 1.9 millioner i erstatning for uførhet. Men pengene disponert slik at ingen får tak i de via vanlige utleggsbegjæringer. De to andre er jeg usikker på om har penger, men vet at de har mange betalingsanmerkninger.

Dette er snakk om ganske mye penger. Samtidig føler jeg at jeg ikke kommer noen vei. Har via utleggsbegjæringer fått ut kanskje 15 000 kr de siste 7-8 år. Så det jeg lurer på, er det et marked for å selge slike krav? Og hvor kan jeg i så tilfelle selge dette?
Ber om seriøse svar, selv om jeg nå er på et punkt der jeg gjerne selger til motorsykkelklubber....
 

Steve Cash

Medlem
Jeg googlet frasen "kjøpe dårlige fordringer" og fant bl.a. disse to:
Porteføljekjøp | Svea Finans
https://www.conecto.no/templates/page.aspx?id=449
Jeg vet ikke mer om det enn hva som går fram av websidene. Ved å søke på lignende uttrykk finner du kanskje fler. Connecto skriver bl.a.
Hvilket tidspunkt i fordringskjeden det er mest fordelaktig å selge inkassosakene sine på, varierer. Stadig flere velger å selge porteføljene sine tidligere. Men de fleste velger å selge etter rettslig inkasso, og sakene eventuelt har blitt såkalte overvåkssaker.
Du skriver 7-8 år gammel fordring, da er det vel bare igjen 2-3 igjen til foreldelse, selv etter rettslig pågang, så om du får solgt i det hele tatt, og til en hvilken pris vet jeg jo ikke.
 

Chris M

Medlem
Blir ikke foreldet så lenge man har tatt utleggsforretninger som er ubestridt av motparten i perioden. Er jo ikke slik at det bare er å drite i å betale i ti år så er man gjeldfri. Men de linkene der så jo bra ut, og kanskje er det like greit å gå inn en avtale om overvåkning som å selge.
 

Steve Cash

Medlem
Dette er ikke mitt fagområde, jeg bare støtter meg til hva saksbehandleren hos mitt inkassobyrå sa om foreldelse etter at et krav var sendt til namsmannen, og det var 10 år. Så jeg tror kanskje du skal følge opp når den tiden nærmer seg. Antakelig vil et nytt rettslig skritt avbryte foreldelsen, men dette er det bedre noen som har mer peiling enn meg sier noe om, hansson f.eks. § 21 i lov om foreldelse av fordringer tyder også på at det finnes en frist på 10 år. Lovdata - Lov om foreldelse av fordringer (foreldelsesloven).
Blir fordringen bindende fastslått ved rettsforlik, dom eller annen avgjørelse som nevnt i §§ 15 eller 16, løper en ny foreldelsesfrist på 10 år fra den dag da rettsforlik er inngått, dom er avsagt eller annen avgjørelse er truffet, eller fra den dag da fordringshaveren tidligst kan kreve å få oppfyllelse.
Men jeg er åpen for at jeg muligens tolker dette feil.
 

Chris M

Medlem
Dette må jeg sjekke. Litt rart om en person bare kan reise til Spania og gjøre seg uttilgjengelig for deretter å slippe unna.
 

Chris M

Medlem
Fikk sjekket dette nå. Det viser seg at ved å holde en utleggsbegjæring på vedkommende i løpet av perioden på ti år, så avbrytes fristen. Dette har jeg heldigvis gjort tre ganger. Så da går det bra i dette tilfellet.
 

quicktech

Medlem
Markedet for denne typen fordringer er hovedsakelig orientert rund større porteføljer, og utkjøpspris pleier å ligge et sted på 15-20% av pålydende for forfalte låne og kredittkort krav.

Å selge 2-3 småkrav (selv om det er mye penger for deg) tror jeg ikke du vil få til desverre.
 

Chris M

Medlem
Har gjort en avtale med et inkasso-selskap som ville se på saken. De arbeider opp mot skyldnerne og driver overvåkning av krav. Virker som de hadde tro på å få ut noe på det største kravet i alle fall. Så får man bare se. Er forholdsvis unge mennensker, så om de ønsker å ha handlefrihet i fremtiden, så må de bare betale.
 

Chris M

Medlem
Men du har nok rett, en portefølje er nok mange krav med mer spredning. Er risiko å kjøpe tre krav selvsagt.
 

source

Medlem
Jeg kan hjelpe deg med å få tilbake pengene om du har en kontrakt eller andre papirer som viser at de faktisk skylder penger(Noe det virker som du har?)

Kan gjøre det for en bit av kaka, spørs litt hvor mye jobb og penger det blir ut av dette.. Send meg en mail: ted at cmail nu
 
Topp