Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Spørsmål til designere: Gir du fra deg PSD-filene?

xenimus86

Medlem
Jeg gjør det.
Men jeg gir aldri rettighetene for at kunden kan endre på designet, uten min tillatelse.

Jeg nekter å stå som utvikler på bunnen av siden hvis kunden går inn å tuller med designet, og putter bevel&emboss på 90% av tingene..... Så dermed blir det som regel aldri noe designendring ..

Edit: Dette gjelder da spesielt nettsider :)
 

Gaasehud

Medlem
Om kunden vil ha det, pleier det å være fordi de selv kan såpass at de klarer å operere med det selv. Ofte har ikke kundene så god greie på det, da er det jo ikke noe poeng. Men det er vel ok å gi det fra seg om kunden ønsker det? :) Hvorfor ikke?
 

picxx

Well-Known Member
Nei.

Kunden får .ai fil evt. .pdf fil.
.psd filen beholder jeg selv.
 

peterandrej

pensjonert moderator
ofte blir man jo leid inn som designer nettopp fordi kunden ikke vet bak-fram på photoshop, og i slike situasjoner kommer spørsmålet aldri opp.

ser ikke helt risikoen i det å levere fra meg en .psd-fil heller. Jeg gjør det alltid hvis kunden vil ha den. Kunden betaler jo for et design, og kildefilen til grafikk må jo kunden få hvis kunden har bruk for den.

Det betyr jo selvsagt ikke at kunden kan gjøre noe som strider mot avtalen vi har inngått. Kunder vil gjerne ha "alle" filer tilhørende et design for "safe-keeping" eller backup, og det er jo greit for meg.

Det skal sies at spørsmål om .psd-filen kommer svææææært sjelden opp. Det skjer så og si aldri.

picxx: så du leverer fra deg illustrator-filer, men ikke photoshop-filer? Hva er grunnen til det? kun .pdf skjønner jeg jo, hvis du skal være sånn, men også .ai? Den skjønte jeg ærlig talt ikke.
 

picxx

Well-Known Member
picxx: så du leverer fra deg illustrator-filer, men ikke photoshop-filer? Hva er grunnen til det? kun .pdf skjønner jeg jo, hvis du skal være sånn, men også .ai? Den skjønte jeg ærlig talt ikke.

Opphavsrett.
Selv om kunden bestiller noe er det fremdeles du/jeg som sitter med opphavsretten til verket, og om "kunden" ikke kan fremvise alle råfilene blir det vanskelig å forsvare opphavsretten. Om kunden bestiller custom ting og tang blir det jo noe annet, og alle filer blir overlevert....prisen blir dog deretter.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Opphavsrett.
Selv om kunden bestiller noe er det fremdeles du/jeg som sitter med opphavsretten til verket, og om "kunden" ikke kan fremvise alle råfilene blir det vanskelig å forsvare opphavsretten. Om kunden bestiller custom ting og tang blir det jo noe annet, og alle filer blir overlevert....prisen blir dog deretter.

eeeh. Javel? Og derfor leverer du altså villig vekk illustratorfiler, men pleint ut nekter å levere photoshopfiler? Det er for meg en gåte.

Angående opphavsretten... så... ehh.. er det jo dette vi har kontrakter til!!!?! Og har du ingen kontrakt så har du vel i det minste epostkorrespondanse som "bevis"..?!!? Jeg ser ikke helt hvordan en ussel .psd-fil kan telle som "bevis", all den tid det jo er svæææært enkelt å "lage" .psd-fil selv til å ligne en nettside for eksempel.

AI-filer er ofte mer "verdt" enn psd-filer, all den tid man gjerne setter opp logoer og sentrale elementer i illustrator, så hvorfor du gir vekk .ai men aldri .psd, vel det skjønner jeg ikke.

Hadde du sagt; jeg gir aldri vekk .ai og .psd-filer! Kun .pdf, ja så hadde jeg vel skjønt det. Men du gjør ikke det altså..
 

picxx

Well-Known Member
eeeh. Javel? Og derfor leverer du altså villig vekk illustratorfiler, men pleint ut nekter å levere photoshopfiler? Det er for meg en gåte.

Livet er en gåte.
Hvordan du velger å løse den bestemmer du selv :)
 

picxx

Well-Known Member
AI-filer er ofte mer "verdt" enn psd-filer, all den tid man gjerne setter opp logoer og sentrale elementer i illustrator, så hvorfor du gir vekk .ai men aldri .psd, vel det skjønner jeg ikke.

Mye man ikke skjønner her i livet.
Mye man ikke skal skjønne og andre ting man bare ikke har evne til å skjønne.
At en .ai fil er mere "verdt" enn en .psd fil kan diskuteres, men om du bestiller en jobb fra meg og det blir noe krøll og du sitter med en .jpg fil og en .ai fil mens jeg sitter med resten av filene er det ikke mye å spekulere i hvem som faktisk lagde filene.

Om dette er for vanskelig å skjønne, eller at en .gif fil hadde gjort samme nytten som en .jpg fil er egentlig for meg revnende likegyldig. Det som er viktig for meg er at tallene på kontoen stadig øker :D
 

peterandrej

pensjonert moderator
Mye man ikke skjønner her i livet.
Mye man ikke skal skjønne og andre ting man bare ikke har evne til å skjønne.

Da legger vi debatten død, og beveger oss over til de viktige tingene i livet:

Hvem ville vunnet en slosskamp mellom en gorilla og en isbjørn?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Er vel ikke tvil om at hamsteren ville gått av med seieren. :)

Feil. Gorillaen vinner. Hamsteren er dommer nemlig. Gorillaen blir tilkjent seieren fordi hamsteren ikke vil bli spist av isbjørnen. Isbjørner spiser nemlig hamstere. Det vet da alle.

On-topic: hvorvidt psd-filen skal leveres kunden eller ikke handler jo egentlig bare om hvilken deal man har man blitt enig om. Så lenge tilbyder og kunde har en god dialog er det aldri noe problem å utveksle filer hverken den ene eller andre veien. Problemene oppstår kun når kunden eks. videreselger ditt design som sitt eget.

Men for slike tilfeller har man jo andre bevis enn nødvendigvis filer. Man har kontrakter, epostkorrespondanse, kanskje kode-snutter her og der i nettsidens kildekode, osv. Kildefiler til grafikken er etter mitt skjønn ikke noe spesielt godt bevis på noe som helst, men kan vel gå inn i et større lass av bevismateriale hvis man ønsker å gå den veien.

At picxx gir fra seg .ai-filer uten å mukke, men lar .psd-filer bli innelåst i safen hjemme, skjønner jeg fremdeles ikke logikken i. Det hadde vært logisk om han ikke hadde levert NOEN filer, kanskje med unntak av en pdf-fil. Men å velge ut én kildefiltype for utlevering, og så nekte utlevering for en annen kildefiltype blir jo unektelig litt tullete.

Og jeg tror han skjønner selv hvor tullete det er. (men innrømmer det neppe..:))

Forøvrig, Kenneth: Hvorfor spør du om dette? Har du en case på gang?
 
Topp