Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Enkeltmannsforetak Vs Nuf

MartinR

Medlem
Først og fremst vil jeg bare si at jeg er ikke ute etter deres personlige meninger om hva som er best av ENK og NUF, men heller hva som passer akkurat meg best. Har også ett par spørsmål som jeg lurer litt på.

Situasjoner er:

* Jeg har fast jobb som jeg ikke kommer til å slutte i. Derimot har jeg de to siste årene drevet med import av ymse varer og solgt ganske greit via finn og andre steder. Jeg har derimot holdt meg under 50 000kr grensen så har aldri opprettet ett firma.

*Da jeg har lagt merke til at jeg kan selge langt mer enn det jeg gjør nå samtidig som jeg kan få importert varene til en mye rimiligere penge om jeg bestiller ett større parti så har jeg bestemt meg for å bestille inn en hel container fra Kina. Jeg vet at jeg kommer til å selge over 50 000 men hvor mye det vet jeg ikke, derimot vet jeg at det tar iallefall mer enn 1 år og selge ut alt. Dette er noe jeg skal gjøre på fritiden, kall det gjerne en hobby.

Jeg har derfor bestemt meg for å opprette ett lite firma til denne hobbyvirksomheten og her har jeg ett par spørsmål som jeg ikke helt finner svar på.

1) I jobben min så jobber jeg veldig mye om sommeren, noen ganger ett helt årsverk i løpet av 6 mnder. Da jobben min er noe sesongbasert hender det at jeg går uten jobb ett par mnder om vinteren. Vil dette da si om jeg velger å registrere ett enkeltmannsforetak så har jeg ikke krav på dagpenger i disse eventuelle par mndene? Finnes det ingen grense på hvor lite/mye man kan/må tjene før dagpengene forsvinner? La oss si jeg har ett ENK registrert på meg og omsetter for 2000 kr iløpet av ett år, har jeg da ikke rett på dagpenger i det hele tatt? Nå hadde det ikke vært noe krise for meg som jobber generelt langt over ett årsgjennomsnitts antall timer i løpet av ett år sånn uansett. Men la oss si at jeg jobbet 6mnder i året, tjente 200 000 kr i lønn samtidig som jeg dro inn 60 000 på enkeltmanssforetaket i løpet av ett år. Dvs 5000 i mnden hele året både de mnden med jobb og de uten jobb. Da hadde man fort slitt de 6 mndene uten jobb.

2) Hva anbefaler dere at jeg skal starte i MIN situasjon? No offence men jeg driter i hva dere bruker og hva som passer best for dere. Dette er og blir en hobby, jeg elsker jobben min og kommer ikke til å slutte så dette er og forblir en fritidssyssel.

ENK eller NUF?

Takker på forhånd for alle svar :)
 

MartinR

Medlem
Dagpenger blir vel regnet utfra hvor mange timer man jobber, ikke hvor mye man tjener?

Om det var slik så vil det vel ikke være vanskelig å ''jukse'' seg til dagpenger med å føre opp mindre timer enn man faktisk jobber? Nå er ikke det spørsmålet mitt altså. Helt enkelt å greit vil jeg bare vite hvordan dagpenger kontra enkeltmannsforetak fungerer når jeg kun oppretter firma for å selge litt på fritiden min.

Fullt mulig du har rett tonny, vet du dette helt sikkert? Sitter med fingeren på registreingsknappen på altinn nå hehe.
 

flap

Medlem
Fullt mulig du har rett tonny, vet du dette helt sikkert? Sitter med fingeren på registreingsknappen på altinn nå hehe.

Tonny har selvsagt rett. Vær også obs på at når du søker om dagpenger blir det regnet ut hvor mange timer en "normaluke" har vært for deg i snitt de siste 12 mnd. Det er dette timeantallet som legges til grunn mtp avkortning, får du et snitt timeantall i uka på 23 timer og du jobber 13 timer i uka mens du får dagpenger, ja så kutter de faktisk 100% av dagpengene dine. Dette fordi du kommer under 50%.

PS: Det er ikke slik at det kun er antall timer du jobber som teller. Er du næringsdrivende har du faktisk ikke rett på dagpenger i det hele tatt. Vil derfor anbefale AS.
 

MartinR

Medlem
Tonny har selvsagt rett. Vær også obs på at når du søker om dagpenger blir det regnet ut hvor mange timer en "normaluke" har vært for deg i snitt de siste 12 mnd. Det er dette timeantallet som legges til grunn mtp avkortning, får du et snitt timeantall i uka på 23 timer og du jobber 13 timer i uka mens du får dagpenger, ja så kutter de faktisk 100% av dagpengene dine. Dette fordi du kommer under 50%.

PS: Det er ikke slik at det kun er antall timer du jobber som teller. Er du næringsdrivende har du faktisk ikke rett på dagpenger i det hele tatt. Vil derfor anbefale AS.


Du sier at en næringsdrivende ikke har rett på dagpenger i det hele tatt. Hva om man er jobbsøker, har registrert ett enkeltmannsforetak som egentlig nesten bare ligger å støver ned. Har man ikke rett på dagpenger da i det hele tatt fordi man eier ett enkeltmannsforetak? Var igrunn det svaret jeg var ute etter.

Timene jeg jobber i min vanlige jobb er en ting, lurte mest på hvordan det med ett enkeltmannsforetak som man faktisk ikke bruker allverden av tid på stiller seg når det ikke er ment til å være en hovedinntektskilde. Kan ett ''hobbyfirma'' ta fra noen ALLE dagpengene? Er det virkelig all or nothing?
 
Topp