Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Betalt innlegg uten merking

Grobbie

Medlem
(beklager hvis postet feil - ikke skrevet innlegg på over 2 år:))

Jeg har fått henvendelse om betalt innlegg på en av sidene mine, men vedkommende som har kontaktet meg skriver blandt annet:

".. ønsker at artikkelen ser så naturlig ut som mulig på nettsiden din, og at artikkelen derfor ikke er markert som sponset eller som annonse."

Var ved dette punktet jeg begynnte å lure. Ber ikke vedkommende meg om å bryte loven vedrørende merking?

Takk for svar da jeg ble veldig usikker og vil føle meg sikker før jeg sier ja eller nei
 

Morph

Svart belte i snoking
Jeg antar det blir gjort i frykt for at Google skal forstå at det dreier seg om betalte lenker.

I den sammenhengen vil jo også selgers nettside bli straffet av Google evt.
 

Steve Cash

Medlem
Hvis du gjør dette blir det gammeldags tekstreklame, som er kjent og beryktet helt fra tiden det bare fantes artikler i aviser og magasiner på papir. Og som nevnt over, omtale i en artikel framstår som mer troverdig enn en annonse eller en artikkel merket som sponsing.

Det er utbredt, men har alltid vært regnet som uetisk, og undergraver seriøsiteten og til den som gjør det hvis det blir avslørt. Ofte vil den som skal skryte av seg selv smøre på så mye at det framstår som nettopp det det er, skjult reklame.
 
Sist redigert:

Jens1986

Medlem
Jeg tror ikke det - i hvert fall ikke hvis innlegget er kjøpt for SEO.

Jeg skjønner ikke logikken din - du mener altså at de som har kommet med denne henvendelsen ikke ønsker at innlegget skal merkes som annonse/sponset innlegg fordi du tror google kommer til å slå ned på det fordi de ser på det som lenkekjøp? Når ble annonsering ulovlig?

Hvis du uansett tror at dette er noe google kommer til å slå ned på (noe de ikke kommer til å gjøre), hvorfor mener du det da vil være bedre å ikke merke innlegget kontra å merke det?
 

Morph

Svart belte i snoking
Annonsering i form av dofollow-lenker er per definisjon "ulovlig" i Googles øyne. De ønsker kun at naturlige lenker skal forekomme. Dette er selvsagt i en perfekt verden, men man kan jo da også anta at Google kommer til å slå ned på det der de kan - innlegg merket som "sponset" er jo en solid start.

Skal man gjøre dette 100% korrekt ift. Google, skal man merke artikkelen som "sponset" og ha nofollow på lenkene. Da blir det jo ikke veldig interessant for SEO :)
 
Topp