Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjøpe gull?

hansson

Langveisfarende
Kjøp heller Sølv. Det har mye større inntjenings potensiale forhold til gull.
Virker som gull er mer kontrollert, men sølv lever mer fritt med markedet.

Kjøpte selv sølv når prisen var $9, og nå er prisen $29.
Kjøpte også gull når prisen var $850, og nå er prisen $1374.

Papirmetall får du kjøpt på børsen SLV & GLD.
Fysisk metall får du kjøpt hos Ka-Rasmussen og Silverinvest.

neXon, hvor sårbare er papirmetallene for kriser, børskrakk osv.? Hvordan oppbevarer man fysiske metaller? Bankboks?
 

neXon

Medlem
neXon, hvor sårbare er papirmetallene for kriser, børskrakk osv.? Hvordan oppbevarer man fysiske metaller? Bankboks?

Det kommer helt an på hvordan man ser på det.
Når børsen går nedover går investorer over til "sikre havner" som gull. Gullprisen følger slavisk dollar prisen.

Papir på børs = enklere å drive kjøp og salg, og letter å selge om prisene går nedover.
Men det har også større påvirkning. Brått kommer det en ny lov som gjør gull ulovelig, og papiraksjene blir tvangssolgt til halve prisen. (Ja, i 1933 gjorde Franklin D. Roosevel det ulovelig å eie gull, og stengte alle bankbokser i USA). Korrupt? Ja

"The Executive Order 6102 made it illegal for anyone to own more than $100 worth of gold. Citizens had to turn in their gold in exchange for paper money. The gold coins were melted down into bars by the U.S. Treasury department. This was done to keep the U.S. dollar afloat and avoid panic in the overseas market. The tactic worked."

Sølv skal mye mer til for å bli ulovelig (mye brukt i industri). Derfor anbefaler jeg sølv.

Men dersom du er ute etter profitt kan du likegreit kjøpe 100 beltespenner og selge de på finn om 5 år. De følger prisøkningen de også + du velger salgspris. :)

Det gjelder å sikre sine hardt opptjente penger.
 
Sist redigert:

Chris M

Medlem
Kjøpte du gull, Kongen? Jeg gikk inn med 50k samme periode som denne tråden ble startet med ganske høy gearing. Og i dag gikk det jo opp så det sang etter...så om du gikk inn da, så har du tjent penger nå vil jeg tro :) Kjøpte kopper også, og den har steget kraftig. Men der er jo variasjonen fra dag til dag stor.
 

kongen

kongemedlem
Hei du Chris! Det har ikke blitt noe gullkjøp enda, ble jeg brukte penger på arbitrasjing av nettrafikk isteden før jul. Må sette meg mer inn i hvordan gullkjøp gjøres før jeg spytter penger i det, jeg skal ha fysisk gull (eller sølv). Kjøpte du fysisk eller papir gull?
 

kongen

kongemedlem

paa

New Member
Støtter at sølv har større potensiale enn gull. Kjøpte meg inn på $7 :D . Solgt litt og kjøpt litt opp igjennom, og selv om jeg har tjent mest på gull har jeg større tro på sølv i tiden som kommer. Det har etterhvert blitt flere tilbydere på det norske markedet, så det lover godt for et toveis marked med kjøp og salg. Var ikke like lett å selge myntene mine før som det er blitt nå. Kan anbefale både KAR og Realverdier.no , har ikke prøvd silverinvest (ennå).
 

Mortenxx

Medlem
Jeg oppdaterer denne tråden med en ny link.
HegnarOnline - Debattforum

"Hegnar Online - Annen virksomhet" diskuterer stort sett pyramider, men denne tråden inneholder mye interessant om investering i gull og sølv (ikke fra proffe investorer, men enkelte av tingene kan være verd å merke seg hvis man planlegger investering).

Det diskuteres blant annet bobler og krakk, og i hvilket tidsperspektiv man bør vurdere ting (både gullprisen og hvilket perspektiv man har på egne investeringer). Det nevnes også "bloggen til Peter Warren" som en kilde for opplysninger, f.eks. om hvordan bobler utvikler seg.

Jeg skal prøve å få sakset inn noe fra tråden (hvis jeg gidder) av det jeg mener er av interesse - litt fra ulike synsvinkler. Det er synsvinkler både for og imot diverse ting der. Selve tråden er egentlig en slags "reklame" for hvor fantastisk WMI har vært, og hvor lønnsomme råd man har fått der. Likevel, blant mye "junk" finner man også mye av interesse.

Jeg investere ikke i gull/sølv selv, men selve temaet er temmelig interessant og verd å få med seg.
 

Mortenxx

Medlem
(Ekstrakt fra link i forrige post)

Bloggen til Peter Warren finnes her:
Bloggen til Peter Warren inneholder tips om hvilke krefter som fremkaller bobler.
Råvarer Peter Warrens Finansblogg
... eller denne direkte linken til arikkelen med kommentarer:
Økt fokus på sølvspekulasjon Peter Warrens Finansblogg
Den andre linken går direkte til kommentarene og artikkelen. Jeg skal prøve å få lagt inn linker som treffer direkte på artikler etterhvert, men nå bare kopierer jeg materialet.

Wikipedia har diverse informasjon om gull og priser, men engelsk Wikipedia har langt mer rikholdig utvalg om investering i gull enn den norske. Jeg nøyer meg med å linke til bilde av en graf over gullprisene - 1960 til januar 2011 - som viser den forrige boblen i 1980 og hvor lang tid det tok før markedet gjenvant seg.
Fil:Gold price in USD.png - Wikipedia

--------------------------------------------------------------------------

Argumenter FOR å investere i gull eller sølv:
De aller fleste argumentene er basert på den korte tidsperioden fra 2000 til 2011, dvs. at gullet har hatt en fantastisk prisstigning hvis man kun ser på de siste 10 årene.

Argument om fremtidige problemer i andre markeder, f.eks. gresk statsgjeld, USA's statsgjeld, synkende dollarkurs, inflasjon osv. - dvs. at gullet er TRYGT å investere i sett i forhold til andre investeringer.

Teoriene om at priser bestemmes av tilbud og etterspørsel, at produksjon av gull har gått nedover mens etterspørselen har økt.

Argumenter MOT å investere i gull eller sølv:
At man bør se på en lengre periode enn bare de siste 10 årene når man skal vurdere utviklingen i gullprisen, dvs. at man ikke bør velge ut en "god periode" som grunnlag for en vurdering. Man bør ta med både gode og dårlige perioder, altså ha et betydelig større tidsperspektiv når man henter inn materiale.

Argument om at gull er "død kapital" sålenge man lagrer det, at man ikke kan hente ut rente- eller leieinntekter av varer man lagrer, dvs. at man ikke har tjent noe før man selger varen.

Diverse motforestillinger mot teorien om at priser bestemmes av tilbud og etterspørsel, f.eks. at den etterspørselen som skapes av spekulanter ikke er "normal etterspørsel" - at dette bare er midlertidig presser priser oppover.

Argumenter om at det sjelden er lønnsomt å handle når prisene allerede har steget mye i en lang periode, at den prisstigningen som allerede har skjedd har "spist opp" mye av inntektspotensialet og skapt en større "nedside" (tapspotensiale hvis markedet svinger nedover).

Argumenter at man bør vurdere investeringer helhetlig, at man ikke bør se på ett enkelt område isolert. Det er likegyldig om man tjener på 1 investering hvis det samtidig fører til at man taper på andre investeringer, f.eks. hvis økning i gullprisen har negativ effekt på andre investeringer man har.

----------
Argumentene for og imot her var bare eksempler. Det som er interessant er at de er sett fra ulike synsvinkler og tidsperspektiv (langsiktig investor eller kortsiktig spekulant). Begge synsvinklene er egentlig "riktige", men begge synsvinklene inneholder temmelig sikkert også noen "feil". Såvidt jeg kan bedømme er dette kun "synsvinkler", dvs. at det ikke er profesjonelle investorer som vurderer tingene her.

Jeg tror jeg har hentet ut de viktigste argumentene her nå, selv om jeg hoppet over noen. Jeg skal også prøve å få linket til eller sitert noe om temaet "bobler og krakk" - fra bloggen til Peter Warren.
 

Mortenxx

Medlem
"Bobler" og "krakk"
Her er noen utsnitt fra artikler fra bloggen til Peter Warren om årsaker til bobler, og hvem som forårsaket boble på sølv i 1980 og på gull i 1998.
Økt fokus på sølvspekulasjon
tirsdag, 3. mai, 2011
[..]
Gitt at sølv er en boble har vi siden tusenårsskiftet opplevd tre bobler. Bobler kjennetegnes ved tre ting. Den første sier seg selv; det må ha foregått en kraftig oppgang. Dette er imidlertid ikke nok. Denne må i tillegg vise markert akselererende tendens. Kursutviklingen i bobler er gjerne vertikal når de nærmer seg slutten.

Den andre faktoren er at småsparere, eller ikke-profesjonelle investorer, kommer inn i økende og betydelig grad etter at kursene allerede har steget kraftig og påbegynt den akselererende fasen.

Den tredje er at kursmålene blir flyttet høyere etter at de blir innfridd og man finner stadig nye grunner for kjøp. Sistnevnte gjøres fordi argumentasjonen for både oppgangen og de oppnådde kursmålene allerede er blitt oppfylt. Markedet er med andre ord blitt irrasjonelt.

Dot.com-perioden hadde alle disse elementene, det samme hadde eiendomsboblen og lignende ser vi nå i sølv. Det var rekordtegning i internettaksjefond i slutten av 1999, det samme opplevde vi i eiendomsfond i 2007 og i sølvfond i 2011.
[..]
Det som det synes at de færreste har fått med seg er at oppgangen til $50 i sølv i 1980 skyldtes ren kursmanipulasjon foretatt av to Texas oljemillionærer, Nelson Bunker og Lamar Hunt.

Den kraftige oppgangen i 1980 ble etterfulgt av et fritt fall på 70%. Oppgangen i 1998 som Warren Buffett stod bak, ble etterfulgt av et kursfall på 40%. Begge svært smertefulle for de som kom sent med i disse oppgangene.
[..]
Jeg siterer bare deler av artikkelen, såkalt "fair use" av andres materiale.

Han mener at gull fortsatt er en "trygg" investering, dvs. at de tre faktorene som skal til for å skape bobler ikke er oppfylt (aksellererende prisstigning, ikke-profesjonelle investorer, irrasjonelle argumenter for å kjøpe).

Såvidt jeg kan se er den første faktoren bare delvis oppfylt, mens de siste 2 faktorene er langt på vei oppfylt.
* Prisstigningen mangler å være "aksellererende" slik han mener er nødvendig. Det vil si at han baserer seg på erfaringer/innsikt om foregående bobler i diverse finansmarkeder, og forventer at nye bobler skal utvikle seg omtrent likt. Delvis oppfylt.
* Det kryr av nye "investorer" som er interessert i å kjøpe gull pga. stigning i pris, folk som normalt ikke ville sett på denne muligheten. Langt på vei oppfylt.
* Argumentene for kjøp er ofte irrasjonelle. Det vanligste argumentet er prisstigningen som allerede har skjedd. Argumentet er irrasjonelt fordi prisstigning som allerede har skjedd gjør det mindre lønnsomt å kjøpe, og øker risikoen for tap. Langt på vei oppfylt.

Jeg skal prøve å samle sammen noen av de vanligste argumentene for å kjøpe gull/sølv eller andre edle metaller, og teste om argumentene er rasjonelle eller ikke. Mange argumenter som tilsynelateende virker rasjonelle er det ikke hvis man sjekker nøyere, men de kan virke veldig rasjonelle når man leser dem.

Da jeg sjekket KB Gold (pyramide/svindel) på våren 2010 sjekket jeg også gullmarkedet overfladisk, altså for å peile inn hvem som normalt tilbyr investering i gull. Det er en haug av aktører som forsøker å presse prisene oppover, og de er stort sett rettet inn mot et ikke-profesjonelt marked. De som mest aktivt forsøker å presse opp priser er de som selger gull. Det vil si at investorer som bare har gull som del av en portefølje er mindre interessert i prisstigningen enn de som omsetter gull i stor skala til små-investorer.
 

Mortenxx

Medlem
Argumenter FOR å investere i gull
Jeg plukket frem noen av de argumentene jeg fant på nettet for å kjøpe gull, funnet f.eks. i forumtråder. Jeg har ikke sjekket argumenter som selgerne bruker enda, bare "tilfeldige argumenter" funnet på nettet.
* økonomisk kollaps i Europa- Hellas Irland Portugal Spania Italia, Storbritannia
* Statsgjelden i USA, inflasjon, frykt for hyperinflasjon.
* Øket etterspørsel fra Kina (egentlig er det vel India som kjøper mest?)
* Økningen i gullprisen de siste 10 årene (hvorfor ser folk på akkurat denne perioden?)
* Folk søker til gull i urolige økonomiske tider
* Produksjon av gull har blitt redusert de siste årene.
* Gull er er et nødvendig materiale f.eks. i elektronikk.
* Alt gull som er utvinnet noensinne tilsvarer en "terning" på mindre enn 21*21*21 meter
* Gull kan ikke LAGES eller DYRKES, det blir ikke mer gull
* Fare for hyperinflasjon (ifølge konspirasjonsteoretikere)
* Arbeidsledighet og renteøkning skal tvinge gullet opp i pris?
* Folk som mener at man skal gå tilbake til gullstandard i økonomi, altså istedenfor nasjonale valutaer skal man ha en slags "verdensvaluta" i gull, sølv, kobber osv. - fordi da vil pengene ikke synke i verdi. Jeg tror han mente at betalingsmiddelet skulle være "bullions" på 1-2-5-10 gram osv., og at markedet skulle bestemme hvor mye hvert metall var verd i forhold til de andre metallene. Jeg er litt usikker på om man skulle involvere andre metaller som platina, palladium, jern, sink, bly, tinn osv. som "bullions"

Foreløpig så mangler jeg sikkert mange argumenter, så jeg venter litt med å analysere om de er "vettuge" eller "høyt oppe i det blå".

Argumenter fra ihuga entusiast
Her er noen argumenter fra en ihuga gullentusiast, når noen har prøvd å motsi ham på diverse av påstandene om hvor lønnsomt det er å spare i gull. Noen kommenterte f.eks. at han KUN så på en god 10-års periode, mens de foregående 20 årene var svært lite lønnsomme.
Og hvis du hadde vært LITT smart, så hadde du funnet ut at gull har outperformed ALLE børser siden tidenes morgen!!!. Og finn deg et kart og sammenlign bare de siste 10 årene! Faens idiot. Du kan da ikke benekte og styre bare for å argumentere din tulling!
----
En annen ting, dumskalle er at Kina nå har startet oppkjøp av gull også, m.a.o det største markedet i verden. Jeg kan forsikre deg om at gullet er rundt 2000, eller mere per ounce før året er omme.
----
Gull er i allefall en MEGET lukerativ investering for oss andre. Og det har ikke engang nærmet seg dit det skal.
----
Skjønner vel ikke at all printinga av penger rundt om SKADER hele verdensøkonomien, og at du ikke har sett det værste enda. Og gullet som sagt er nok rundt 2000.- USD per ounce når vi ser 2012 tallet:) OG: Når gullet har nådd ca topp, selger jeg det for 6000.- usd og kjøper 2 roms leiligheten din, for da har ikke du råd til å ha den engang da du har bommet fullstendig på det meste:)
----
Og jeg gjentar:
Gullprisen innen 2012 er 2000.- usd pr. oc.
I løpet av 2013 MINST 3000.-, men jeg antar opp mot 4000.- per ounce.
----
men som jeg sier, gull vil IKKE krasje på noe som helst vis. Voialitet, SELVSAGT! Sier ikke det! Men 2000.- usd per.ounce før nyttar. INGEN TVIL!
China alene vil dra den dit! Vent bare til rapporten fra det offentlige China slippes... så langt er det bare den private sektoren...som alene kjøpte over 5 ganger mere enn hele beholdningen Norge hadde da IDIOTENE solgte ut i 2002.
Han forventer stort sett jevn stigning på gullet i minst 2-4 år til, inntil prisene har nådd minst $6000. Han insisterer omtrent på å bruke bare de 10 siste årene i vurdering om gull er lønnsom investering.

Argumentasjonen er temmelig emosjonell, så jeg tror han har OVERBEVIST seg selv om hvor gunstig og smart dette er - at det handler mer om TRO på et marked enn på rasjonell tenkning. Alle som ikke investerer i gull/sølv er idioter som går glipp av en kjempefortjeneste, og de største idiotene var Norges Bank som solgte ut 33,5 tonn gull i 2004/2008.


Noen fakta
Mineweb.com - The world's premier mining and mining investment website Gold flat to weaker in Asian trade - upside resistance seen at $1530 - FAST NEWS | Mineweb
I Asia møter prisene motstand på $1530, og synker litt nedover igjen, Nå er det tydeligvis mange som synes det blir litt risikabelt å kjøpe? Gullsmeder kjøper i betydelig lavere kvanta enn de normalt pleier å gjøre. Asia har altså blitt langt mer reservert mot å investere i gull nå i mai.

Gold - Wikipedia, the free encyclopedia
Engelske Wikipedia har fyldig materiale om gull, og linker også til utfyllende artikler. Produksjonen har faktisk gått ned, og produksjonskostnader har øket på 2000-tallet. Noe av prisstigningen skyldes altså økte kostnader for gruvedrift/utvinning.

50 prosent av årlig forbruk går til gullsmeder.
40 prosent går til investorer.
10 prosent brukes i industri.

Totalt gjennom hele verdenshistorien er det utvunnet 165-170.000 tonn gull. Man antar at omtrent 15 prosent av gullet har gått tapt underveis, mens de gjenværende 85 prosent gjenvinnes og brukes på nytt. Verdens gullbeholdning øker altså for hvert år, med det som utvinnes. 165-170.000 tonn tilsvarer en terning på litt over 20*20*20 meter (8350 kubikkmeter).

----------------
En foreløpig vurdering her er at nå blir småinvestorer LURT av de som tjener på å selge gull, ved at prisene hypes kunstig opp. Teknisk sett er det ikke noen mangel på gull på verdensbasis, men mange forsøker å fremkalle følelsen av at gull er en mangelvare og sterkt etterspurt. Mye av etterspørselen har kommet fra folk som normalt ikke investerer i gull, men som har hivd seg på dette markedet pga. stigningen i prisen (eller fordi andre markeder er mindre gunstige akkurat nå).

Smarte investorer kjøper vanligvis FØR markedet har steget mye, mens småinvestorer kjøper NÅR markedet har steget i lang tid eller stiger veldig bratt - altså nær toppen av bobler. Jeg mener at markedet nå virker temmelig manipulert, men det tåler sikkert enda litt til. Det er f.eks. "psykologisk grenser" som enda ikke er brutt ($2400-$2500 tilsvarer nivået i 1980 da boblen brast).
 

Mortenxx

Medlem
Hvem tjener egentlig på prisstigning?
Prisstigning pleier å være mer lønnsomt for noen enn for andre, og noen vil tilogmed tape på prisstigning.
* Folk som lagerfører gull for salg tjener på prisstigning. Dette gjelder først og fremst firmaer/personer som selger gull regelmessig engros eller detalj.
* Meglere tjener høyst sannsynlig på dette, altså de som kjøper og selger på vegne av andre mot en provisjon.
* For gullsmeder vil prisstigning være mindre fordelaktig pga. lengre tid mellom innkjøp og salg. De vil høyst sannsynlig være fristet til å redusere vareutvalget og beholdning hvis prisene stiger mye.
* Gruvedrift vil tjene på prisstigning, ved at de får en større margin mellom produksjonskostnader og den prisen de kan ta betalt. Dette kan gjøre at gruver som tidligere ikke var drivverdige kan bli gjenåpnet hvis gullprisen er høy tilstrekkelig lenge.
* Investorer som har kjøpt inn gull "billig" tjener på prisstigning som har skjedd fra de kjøpte gullet til de selger det, men gevinsten oppstår først når de selger.
* Investorer som har tenkt å beholde gullet taper vanligvis på prisstigning, siden de må betale mer for samme mengde gull. Man får stadig mindre "varer" for de pengene man bruker på å kjøpe varene for.
* Spekulanter som kjøper gull midlertidig vil tjene hvis de timer kjøp/salg riktig, hvis de klarer å kjøpe til lavere pris enn de selger for. De må altså kunne selge på kort varsel hvis de skal ha noen særlig sjanse.

Dette var en temmelig overfladisk analyse, men såvidt jeg skjønner er den beste måten man kan tjene penger på i dette markedet er å satse på salg av gull (eller utvinning av gull for salg), mens langsiktig investering høyst sannsynlig vil ende med tap eller lav avkastning.

Selv om produksjonen har sunket de siste 4 -5 årene er ikke gull noen "mangelvare". Verdens beholdning av utvunnet gull øker for hvert år selv om noe av gullet "forsvinner" (ikke kan gjenvinnes). Beholdningen er stor nok til at hver eneste person på jorda ville kunne hatt 15-20 gram gull i gjennomsnitt.

De som er mest aktive på å hausse opp prisene i dette markedet er folk som selger gull. Merkelig nok får de også "dra-hjelp" av investorer som har fortsatte planer om å kjøpe gull, altså de som taper på at prisene stiger. Dette har mer sammenheng med psykologi enn med rasjonell tenkning, fordi lave priser er langt mer fordelaktig når man kjøper seg opp i et marked. Høye priser er fordelaktig når man selger seg ut igjen, men ikke når man kjøper.

Mest lønnsomme løsning er altså å selge det man kjøper med fortjeneste, fortløpende gjennom hele perioden - og kjøpe nytt som man også selger med fortjeneste. Det lønner seg trolig ikke å bygge opp store beholdninger som ikke er beregnet på salg. Det lønner seg trolig å tilføre en eller annen form for verdiøkning som ikke har sammenheng med råvareprisen, altså noe som kan skape et påslag i prisen og gi litt mer fortjeneste. Siden markedet er ustabilt vil det høyst sannsynlig lønne seg med små beholdninger og rask eller stabil omsetning. Ideal-løsningen her er altså å starte en "gull-spareklubb" hvor medlemmer kjøper gull til overpris fast hver måned, med fast mengde hver gang. :)
 

Mortenxx

Medlem
Her er noe som kan påvirke prisene til å gå oppover:
Fra NRK.no:
Gull og sølv er no pengar i Utah - Økonomi - NRK Nyheter

Gull- og sølvmynter kan nå brukes som betalingsmiddel i Utah, etter en lovendring nå nylig

Jeg investerer ikke i gull/sølv/platina, dvs. at jeg ikke følger med på markedet slik en investor ville gjort. Jeg plukker rett og slett ut ting som jeg tror kan påvirke markedet.

Gull- og sølvmarkedet har haugevis av tegn på at noen forsøker å manipulere prisene oppover, ved å skape en større etterspørsel enn det som er naturlig. De eneste som har rasjonelle motiver for å påvirke prisene oppover er folk som har planer om å selge gull. Folk som har planer om å kjøpe gull burde isteden forsøke å presse prisene nedover, eller forsøke å stabilisere prisene.

"Hvis man deltar i et spill om penger, og ikke aner hvem av spillerne som er den amatøren som skal loppes for penger - da er det høyst sannsynlig du som har fått rollen som amatør."

Et veldig dårlig tegn i dette markedet er at "vanlige folk" har begynt å få større interesse for å investere i gull - folk som normalt ikke ville valgt dette som en investeringsmetode. Jeg tror at disse hobby-investorene egentlig blir lurt, at det er disse som har fått tildelt rollen hvor man skal tape penger. Jeg tror de blir lurt av profesjonelle investorer som selger gull, eller har planer om å selge gull - altså de som allerede er ferdige med å kjøpe seg oppover.
 

Mortenxx

Medlem
Teorien om tilbud og etterspørsel
Prisstigningen på gull de siste 10 årene følger definitivt ikke teorier om tilbud og etterspørsel, dvs. at priser stiger fordi etterspørselen er større enn tilbudet. Prisstigningen ble innledet fordi det ble MER gull i omløp i markedet, ikke fordi det ble MINDRE. Mer gull i omløp skyldes bl.a. at europeiske sentralbanker har solgt unna tonnevis med gull gjennom hele perioden - omtrent 4-500 tonn per år. Prisstigningen har kommet i etterkant av slike salg, ikke i forkant av salgene.

Forskjellen kan være temmelig vesentlig for en investor, altså om de logiske grunnene for prisstigningen er sanne/"rasjonelle" - eller om de har oppstått på grunn av midlertidige omstendigheter. Dette vil ihvertfall ha betydning for en langsiktig investor (de bør helst ikke forholde seg til midlertidige tilstander i et marked).

Prisstigningen som har vært de siste 10-12 årene ser ut til å sammenfalle med at det har blitt MER gull i omløp, og FLERE selgere som pusher gull. Etterspørselen som deretter har kommet er fordi det er blitt lettere å kjøpe gull - det har rett og slett blitt flere kjøpere som er villige til å investere i dette fordi det har blitt lettere tilgjengelig.

Dette scenarioet antyder at de mest optimistiske tar feil når de spår gullpriser på $5000 til $15000 pr. ounce (31,1 gram). Det har veldig stor betydning HVORDAN etterspørselen har oppstått for at priser skal kunne fortsette å stige i det uendelige. Etterspørsel som primært skapes av selgerne vil møte motstand når nivået blir for høyt. Folk har stort sett en øvre grense for hvor mye de er villige til å betale for noe.

Konklusjon?
Enkelte av argumentene som benyttes virker kort og godt usanne eller villedende. Jeg mener at en rasjonell investor bør ignorere svært mange av rådene som gis av selgere eller "entusiaster". Man kan velge å følge slike råd hvis man forventer at markedet skal utvikle seg "emosjonelt" istedenfor "rasjonelt" en tid fremover. Et emosjonelt marked er før eller siden nødt til å kollapse.

Hvor egnet markedet er akkurat nå er det vanskelig å spå noe om. Det ser ihvertfall ut til å være rikelig tilgang på irrasjonelle kjøpere som driver prisen oppover. Nåværende gullpris på omtrent $1500/oz. ligger trolig skyhøyt over "stabilt nivå".

Kip Herriage i WMI:
Han er en av de som aktivt pusher kjøp av gull/sølv. Rådene er basert på et krisescenario hvor en rekke europeiske land går konkurs, og drar med seg USA og Japan i fallet - hvor folk ikke lenger får tatt ut penger av banken (og gull/sølv blir eneste gyldige betalingsmiddel osv.).

Rådene er stort sett veldig lite egnet for folk som allerede har solid økonomi f.eks. i Norge. Her har mange betydelige beløp investert i bolig, og mange har også nedbetalt store deler av boliglånet. De vil stort sett tape på scenarioet hvor gull stiger i verdi og boliger stuper i verdi. Jeg regner ikke en prisnedgang på boliger for å være negativt i seg selv, men scenarioet hans gjør det omtrent håpløst å få solgt boliger (fordi det blir håpløst for kjøpere å ta opp lån).

Folk som HAR solid økonomi f.eks. i form av bolig bør vel ærlig talt ikke satse på kriser? De bør vel heller forsøke å motvirke kriser enn å stimulere til dem?

Rådene hans går stort sett ut på å selge bolig nå - "før markedet stuper enda mer". Deretter skal man kjøpe gull/sølv og tjene penger på prisstigningen, og kjøpe ny bolig når boligprisene er på bunn om noen få år (for gull/sølv man har lagret, siden banksystemet da har kollapset ifølge hans scenario).

--------------------
Hovedinntrykket mitt av markedet for gull/sølv er at det nå er temmelig irrasjonelt. Jeg ser egentlig ingen grunner til at folk med solid økonomi og langsiktige motiver skal støtte opp om et slik marked. Gull er trolig allerede overpriset i forhold til et "stabilt nivå", og det er i første rekke selgerne som har pushet prisene oppover.

"Gull/sølv som eneste gyldige betalingsmiddel" vil være en temmelig ubekvem situasjon for de aller fleste, så jeg fatter egentlig ikke at noen sikter seg inn mot slike situasjoner.
 
Topp