Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjølematte for laptop

Stian O

Medlem
Jeg har et problem med min HP HDX laptop.

Når CPU'en går for fullt over litt tid, hender det at den skrur seg av. Antar at dette er fordi den er blitt for varm.

Jeg tror at for mye støv har samlet seg i vifta. Her er flere løsninger jeg vurderer:

Kan jeg bruke en støvsuger og prøve å suge støvet ut?
Hjelper det å sette laptopen i en vinkel?
Luftuttakene er under maskinen. Kanskje jeg burde sette en bok under hvert hjørne uten å dekke luftehullene - dermed kommer mer luft inn.
Kjølematter - fungerer disse?
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Jeg har gått til innkjøp av et slikt kjølebrett - se hva jeg skriver på min blogg: Hold din bærbare pc kjølig med Cooler Master | Runes verden.

Innimellom bruker jeg også en ballpumpe med trykkluft for å fjerne støv. Åpner deksel og dvd og blåser i vei ut av maskinen - bedre enn å bruke støvsuger. Funker bra til mitt formål.
 

kek91

Webutvikler
For en "midlertidig jalla" fiks så kan du bare løfte pc'n litt. Sett en lighter under en av laptoppens hjørner slik at luftehullet får litt mer "tilgang".

For å fikse problemet så anbefaler jeg at du kjøper en boks med lufttrykk. Koster vel ikke mer enn hundrelappen på clas ohlsen eller lignende butikker.

Hold boksen mot luftehullet og spray, du vil mest sannsynlig få et tønn med støv i trynet ditt :)

PS: Kan kanskje være greit å skru av PC'n før du bruker lufttrykk inni der :)

(Gjorde det nettopp på en Dell Latitude laptop. Den skrudde seg stadig av pga varme, nå er den kjølig og rask :)
 

Beergear.no

Medlem
Ville hoppet over støvsuging. Er du riktig uheldig kan du få overslag og ødelegge f. Eks hovedkortet. Selv om det som regel går bra. Unødvendig å ta sjansen. Det er i alle fall min mening.
 
Sist redigert:
Anbefaler å støvsuge vifta. Jeg kjøpte kjølematte med vifte som skulle passe til alle bærbare.. den hadde 2 vifter og ingen av den greide å kjøle ned pcen, ettersom de ikke var på riktige steder. Fikk et tips om å støvsuge viften og gjøre det, nå er vifta som en drøm :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Et enkelt og billig tips er forresten å bruke en tynn finerplate eller noe liknende til å ha maskinen på når du har den i fanget, i sofaen eller liknende. Vi hadde en bunke slike brett i klasserommet etter et tegnekurs for endel år siden, jeg tok med meg et hjem og brukte det under dataen, og har beholdt det siden, syns det er MYE mer praktisk enn de mer fancy løsningene - tynt, lite og lett, når jeg ikke bruker det syns det knapt mellom sofaen og veggen, og det forbedrer kjølinga dramatisk, siden dataen da får det lille luftrommet under som den er beregnet på å ha :) En stor bok e.l. kan også funke, det viktige er at det er et stivt, hardt underlag så du får et luftlag der.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Rune: Hvordan er støynivået på denne?

For å si det slik, i forhold til støynivået uten bruk av kjøleplata er det bedre. Men det er klart man hører jo de to (en eller to, husker ikke her jeg sitter i Norwegian-flyet....) viftene under som er koblet til usb-porten.

Definitivt fornøyd med produktet i alle fall. Har fått redusert varmen i pc'en med flere grader.
 
Topp