Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Splitte opp signaler med en router, mulig?

Tony J

Alle skal få
Hei. Jeg bor i en leilighet i et hus hvor vi er 3 boenheter. Routeren som gir alle boenhetene internett står i min leilighet. Vi sliter litt med at det til tider er dårlig internett avhengig av hva folk gjør (streaming, laste ned , etc). Jeg lurer på følgende.

Kan jeg gjøre at routeren min sender ut 3 forskjellige tilkoblinger til hver boenhet, istedenfor 1 som i dag, hvor alle boenhetene får hvert sitt passord? Med denne løsningen får alle passe seg selv uten at de kan ødelegge for andre etc.

Routeren er : zyxel p8702n

Dette er noe jeg blir glad for dersom det er mulig :)
 

spikre

peterhamre.no
Den routeren har støtte for å "reservere" plass til enkelte enheter. F.eks. kan hver av dere ha hver sin maskin som har reservert 20% av båndbredden. De resterende 40% er flytende - altså gis til den med størst behov. Hvis en ikke er koblet til, vil båndbredden ikke være reservert (altså være "flytende"). Se etter noe lignende "Policy" på routeren sitt dashbord.
 
Jeg ville investert i en ny router også. Er det mye streaming og mange enheter koblet til (3 boenheter * pcer, mobiler, nettbrett o.l) så kan standardroutere fra telenor/cd for få problemer.

Legger dere inn 200,- hver får dere en ganske god router med b/g/n 2.4 og 5 ghz, legger dere inn 300,- hver får dere en router med den nye standarden ac, dualband og bedre signal.

Disse har god støtte for kapasitetsdeling og tåler mer trafikk.
 

Tony J

Alle skal få
Jeg ville investert i en ny router også. Er det mye streaming og mange enheter koblet til (3 boenheter * pcer, mobiler, nettbrett o.l) så kan standardroutere fra telenor/cd for få problemer.

Legger dere inn 200,- hver får dere en ganske god router med b/g/n 2.4 og 5 ghz, legger dere inn 300,- hver får dere en router med den nye standarden ac, dualband og bedre signal.

Disse har god støtte for kapasitetsdeling og tåler mer trafikk.

Har du en lenke til en slik router? :)
 

Tony J

Alle skal få
Den routeren har støtte for å "reservere" plass til enkelte enheter. F.eks. kan hver av dere ha hver sin maskin som har reservert 20% av båndbredden. De resterende 40% er flytende - altså gis til den med størst behov. Hvis en ikke er koblet til, vil båndbredden ikke være reservert (altså være "flytende"). Se etter noe lignende "Policy" på routeren sitt dashbord.

Ser ut som at jeg bør få tak i en ny router som highroller sier, men kan være greit å reservere plass i mellomtiden. Hvordan finner man frem til dashbordet til routeren? Er det noe spesiell adresse som trenger brukernavn og passord som huseier har?
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Telenor (hvis det er snakk om det) kjører vel fortsatt admingrensesnittet via IP 10.0.0.138 med innlogging brukernavn/passord tildelt fra Telenor.
 

Tony J

Alle skal få
Telenor (hvis det er snakk om det) kjører vel fortsatt admingrensesnittet via IP 10.0.0.138 med innlogging brukernavn/passord tildelt fra Telenor.

Dette er ikke det samme passordet for å logge seg inn på nettet antar jeg, så da må jeg kanskje kontakte huseier?
 

Tony J

Alle skal få
Fant ut av det. Jo det var vanlig nettverksnøkkel slik at alle kan i teorien komme seg inn på routeren. Edit: Endret passordet for admin til routeren nå.

Spikre: Det kan se ut som om jeg får satt opp ulike trådløstnettverk her:



Jeg som vist på bilde 2.4Ghz og 5Ghz levering. Er det noe jeg bør tenke på her i forhold til når jeg skal lage oppsett til de forskjellige boenhetene?

På avanserte settings får jeg også mulighet til å velge 200Mzh og 40Mzh i noe som heter "channel with".

Kan man anta at routeren deler på nett når man lager forskjellige oppkoblinger? Jeg testet å logge meg inn på "Leilighet1" når jeg lagde denne og det fungerer fint. Kan jeg anta at ikke Leilighet1 vil ødelegge for annen oppkobling nå?
 
Sist redigert:

Tony J

Alle skal få
Sjekk også dette bildet:



Jeg kan velge mellom forskjellige kanaler. Den står nå på nr 9. Hva bør jeg velge her?

Tar imot alle tips jeg kan få i forhold til de 2 bildene jeg har lagt ut og de spørsmålene som har fulgt med :)
 
Jeg synes det høres mer ut som et båndbreddeproblem og ikke hardware. Det hjelper ikke med en god router om ikke båndbredden på linjen strekker til. La oss si, eksempelvis om du har 10Mbps fordelt på 3 boenheter - det vil bli utrolig trangt dersom noen streamer, noen laster ned og andre kanskje spiller på samme tid. Alikevell burde du ha en router med N-støtte for best mulig trådløs spredning til de andre boenhetene. Når det gjelder valg av frekvens (kanal), kan InSSIDER være et godt verktøy. Trikset er å finne en frekvens som ikke overlappes med andre (eller, i minst muig grad i alle fall).
 
Topp