Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sende faktura uten selskap..

Martin R

Medlem
Hallo grundere :D

Noen som vet om en tjeneste der folk som ikke har selskap kan sende en faktura også får man pengene ferdigt skattet tilbake? Fant en slik side for en stund siden, men finner den ikke igjen.. Dere finner den helt sikkert raskt :rolleyes:
 

Steve Cash

Medlem
Ja, dette ser ganske merkelig ut, for å si det forsiktig. Det virker som at en blir korttidsanssatt hos Finlansfinans, og at de står for fakturering til kunden i sitt navn. (?) Jeg ser at de legger på mva, og det kan en jo ikke gjøre hvis en ikke har registrert firma, altså må det være slik. I så fall er vel de også juridisk ansvarlig for eventuelle mangler ved varen/tjenesten eller reklamasjoner. Selv om dette ser ut som en merkelig sammenblanding så har jeg ikke noe grunnlag for å si at det de gjør er ulovlig eller useriøst, men skeptisk tillater jeg meg å være.

Forøvrig trenger en i prinsippet ikke være registrert i Brønnøysund for å sende en faktura. Så lenge en holder seg under 50 000 kroner i løpet av 12 måneder, ikke er mva-registrert, ikke har ansatte og ikke driver på en måte som krever registrering i Foretaksregistret er det tillatt å være næringsdriende uten registrering. En må likvel være minst 18 år, og noen kjøpere kan nok syns det er rart at en ikke kan vise fram et organisasjonsnummer.

Registrering i Enhetsregistret er gratis, så hvis en oppfyller kravene, typisk alder, så er det ingen grunn til ikke å registrere sitt eget firma, sende regninger i eget navn og slippe å betale firmaer som setter opp slike tjenester som Frilansfinans gjør. Det virker nesten som at de spekulerer i at frilansere tror det er så vanskelig eller dyrt å gjøre alt dette selv.
 
Sist redigert:

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Registrering i Enhetsregistret er gratis, så hvis en oppfyller kravene, typisk alder, så er det ingen grunn til ikke å registrere sitt eget firma, sende regninger i eget navn og slippe å betale firmaer som setter opp slike tjenester som Frilansfinans gjør. Det virker nesten som at de spekulerer i at frilansere tror det er så vanskelig eller dyrt å gjøre alt dette selv.


Støttes i særdeleshet. Guttungen her i huset har nettopp blitt 18, og jeg har anbefalt han å registrere seg et enkeltmannsforetak. Kjekt å ha :)
 
Topp