Gå Tilbake   Webforumet.no > Webforumet > Generell snakk og svada
Registrer FAQ Medlemsliste Kalender Søk Dagens innlegg Marker forumene som lest

Generell snakk og svada Alt du måtte ha på hjertet.

Vis avstemningsresultater: Bokmål eller Nynorsk?
Bokmål 74 96,10%
Nynorsk 3 3,90%
Stemmere: 77. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Tilbakelenk Trådverktøy Søk i denne tråden Visningsmoduser
  #1 (permalink)  
Gammel 20th April 2009, 12:32
Standard   Hva foretrekker du av bokmål og nynorsk?

Kenneth Dreyer sin avatar
Medlem

Ble medlem: Jan 2007
Sted: Hamar
Kenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud of

Et simpelt spørsmål. Om du skal lese en bok, artikkel eller noe annet i tekst. Hva foretrekker du at det er skrevet på - bokmål eller nynorsk?

Om dere i tillegg kan begrunne svaret på hvorfor du foretrekker det ene framfor det andre hadde det vært flott.

Regler:

- Jeg vil ha DIN mening, ikke hva du tror er best.
- La oss prøve å holde det på et ordentlig nivå og ikke ty til spydige kommentarer.
- Jeg vil høre hva du foretrekker å lese, ikke hva som låter best eller ser best ut.

Formålet med spørreundersøkelsen er å kartlegge hva majoriteten av dette nettstedet foretrekker.

Sist endret av Kenneth Dreyer : 20th April 2009 kl 13:10.
Svar med sitat
Sponsede annonser
  #2 (permalink)  
Gammel 20th April 2009, 12:36
Standard  

Tonny sin avatar
Administrator

Ble medlem: Mar 2007
Sted: Åsgårdstrand
Tonny has much to be proud ofTonny has much to be proud ofTonny has much to be proud ofTonny has much to be proud ofTonny has much to be proud ofTonny has much to be proud ofTonny has much to be proud ofTonny has much to be proud ofTonny has much to be proud of

Foretrekker bokmål, men det plager meg ikke at det er på Nynorsk. Jeg har bodd i nynorskområder i mange år og det er forholdsvis naturlig for meg å lese det (har forresten aldri kommet over en aktuell bok på nynorsk). Tv kan gjerne være tekstet på nynorsk, eller svensk eller dansk for den del, spiller ingen trille hvis programmet ellers er bra.
Svar med sitat
  #3 (permalink)  
Gammel 20th April 2009, 12:37
Standard  

Medlem

Ble medlem: Feb 2009
testdriver is a jewel in the roughtestdriver is a jewel in the roughtestdriver is a jewel in the rough

Bokmål.

Jeg overser konsekvent all tekst på nynorsk. Jeg gidder rett og slett ikke lese det. Jeg oppfatter det som en ekstremt dårlig skrevet tekst, eller som å lese dansk. Vet ikke hva det kommer av, men jeg har alltid vært sånn.

I tillegg, bokmål leser jeg sikkert to-tre ganger så fort som nynorsk.
Svar med sitat
  #4 (permalink)  
Gammel 20th April 2009, 12:56
Standard  

picxx sin avatar
Medlem

Sted: Asia
picxx has a brilliant futurepicxx has a brilliant futurepicxx has a brilliant futurepicxx has a brilliant futurepicxx has a brilliant futurepicxx has a brilliant futurepicxx has a brilliant futurepicxx has a brilliant futurepicxx has a brilliant futurepicxx has a brilliant futurepicxx has a brilliant future
Send en melding på ICQ til picxx Send en melding på MSN til picxx

Jeg makter ikke lese nynorsk.
Kunne like gjerne skrevet på urdu for min del.

Om jeg kommer inn på sider med nynorsk og skal prøve å stotre meg gjennom ender det med at jeg i bortimot alle tilfellene bare stenger ned sida.
Egentlig litt rart med tanke på at man lærte dette på skolen i tre år.
  #5 (permalink)  
Gammel 20th April 2009, 12:59
Standard  

Bjørn Andersen sin avatar
Feed: Bloomy
Adult Webmaster

Ble medlem: Apr 2009
Sted: Bergen
Bjørn Andersen is on a distinguished road
Send en melding på MSN til Bjørn Andersen

nynorsk gjør at jeg automatisk bare stenger siden..
Svar med sitat
  #6 (permalink)  
Gammel 20th April 2009, 13:03
Standard  

Medlem

Ble medlem: Jun 2007
Sted: Langevåg
Svendsen is on a distinguished road

På personlige nettsider og slikt synes jeg det fungerer bra, og at det er litt artig når man bruker morsmålet sitt, da spesielt om man har nynorsk som morsmål.

Når det kommer til lengre artikler o.l. så foretrekker jeg bokmål. Hadde nynorsk når jeg gikk barneskole/ungdomskole, men foretrekker alikavel bokmål.
Svar med sitat
  #7 (permalink)  
Gammel 20th April 2009, 13:08
Standard  

pensjonert moderator

peterandrej is a splendid one to beholdpeterandrej is a splendid one to beholdpeterandrej is a splendid one to beholdpeterandrej is a splendid one to beholdpeterandrej is a splendid one to beholdpeterandrej is a splendid one to beholdpeterandrej is a splendid one to beholdpeterandrej is a splendid one to behold

Bokmål er naturlig nok enklest å lese, da de aller fleste bøker eller tekster man har lest jo er skrevet på bokmål. Men det spiller ingen rolle, da jeg i utgangspunktet bare leser 4 kategorier bøker:

krigsbøker: bokmål eller engelsk
knut nærum: bokmål
biljardbøker: engelsk
are kalvø: nynorsk

Jeg forstår begge målformer like godt, men hvis jeg skal være ærlig synes jeg nynorsk høres bedre, mer musikalsk ut. Man kan sammenligne det med Tolkiens språk, der alvisk er bygget på finsk og har en meget syngende form, mens svartspråket (mordor) er mekanisk og stygt. På norsk hadde kanskje nynorsk vært alvisk og bokmål svartspråket.
Svar med sitat
  #8 (permalink)  
Gammel 20th April 2009, 13:10
Standard  

Kenneth Dreyer sin avatar
Medlem

Sted: Hamar
Kenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud ofKenneth Dreyer has much to be proud of

Hva bokmål og nynorsk låter er ikke temaet her. Formålet her er å finne ut hva som foretrekkes å lese!
  #9 (permalink)  
Gammel 20th April 2009, 13:18
Standard  

Nykommer

Ble medlem: Nov 2008
Sted: Harstad
Sondre Giæver is on a distinguished road
Send en melding på MSN til Sondre Giæver

Foretrekker å lese bokmål.
Har aldri vært så glad i å lese nynorsk. Korte tekster med nynorsk gjør meg ingenting, men når det blir flere sider så gidder jeg rett og slett ikke. Samme med film eller serier på tv med nynorsk tekst. Klarer det bare ikke.
Svar med sitat
  #10 (permalink)  
Gammel 20th April 2009, 13:49
Standard  

Robin Johansen sin avatar
Medlem

Ble medlem: Feb 2008
Robin Johansen has a spectacular aura aboutRobin Johansen has a spectacular aura about
Send en melding på MSN til Robin Johansen

Foretrekker klart å lese bokmål, holder meg som regel unna nynorsk. Ser noen nevnte dansk her? Dansk er ganske lett å lese og betydelig enklere enn nynorsk etter min mening.

Foretrekker faktisk språkene i denne rekkefølgen:

Bokmål -> Engelsk -> Dansk -> Nynorsk
  #11 (permalink)  
Gammel 20th April 2009, 13:55
Standard  

Travellingman sin avatar
Medlem

Ble medlem: Feb 2009
Travellingman will become famous soon enough

Til tross for att jeg er oppvokst midt i det svarteste nynorskdistriktet her i landet,foretrekker jeg å lese bokmål.
Tror faktisk ikke jeg har skrevet en eneste tekst på nynorsk siden jeg gikk ut av niende
  #12 (permalink)  
Gammel 20th April 2009, 14:00
Standard  

Aktivt medlem

Ble medlem: Jul 2008
onlyme will become famous soon enough

Jeg hater å lese nynorsk. Så siden bare lukkes. Av en eller annen grunn liker jeg veldig godt å prate med folk som snakker nynorsk. For de høres så koselig ut.
Svar med sitat
  #13 (permalink)  
Gammel 20th April 2009, 14:34
Standard  

mattisaas sin avatar
Iskul moderator

Ble medlem: May 2008
mattisaas is a glorious beacon of lightmattisaas is a glorious beacon of lightmattisaas is a glorious beacon of lightmattisaas is a glorious beacon of lightmattisaas is a glorious beacon of lightmattisaas is a glorious beacon of light

Er vel litt lettere å lese bokmål, men går helt fint å lese nynorsk. Er å skrive det som er vanskelig, jeg har lest flere bøker på nynorsk - det går faktisk bra, bare uvant i starten. Resultatene vil vel bare bli bokmål fordi flest snakker/skriver det, og det er jo ingen hemmelighet.
  #14 (permalink)  
Gammel 20th April 2009, 14:46
Standard  

Robin Johansen sin avatar
Medlem

Ble medlem: Feb 2008
Robin Johansen has a spectacular aura aboutRobin Johansen has a spectacular aura about
Send en melding på MSN til Robin Johansen

Vil bare legge til at muntlig, så har jeg ikke så store problemer med nynorsk... Dansk derimot

Men bare det å ha to skriftspråk her i landet er jo tull fra ende til annen
  #15 (permalink)  
Gammel 20th April 2009, 16:12
Standard  

Medlem

Ble medlem: Dec 2008
Sted: Namsos
Daniel Aune will become famous soon enough
Send en melding på MSN til Daniel Aune

Bokmål uten tvil.

Har aldri likt/forstått/lært meg Nynorsk. Burde vært fjernet for mange år siden :P
Svar
Del

Trådverktøy Søk i denne tråden
Søk i denne tråden:

Avansert søk
Visningsmoduser

Lignende tråder
Tråd Tråd startet av Forum Svar Siste innlegg
Nynorsk ikke brukervennlig? Kenneth Dreyer Generell business 16 3rd September 2009 23:45