Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva foretrekker du av bokmål og nynorsk?

Bokmål eller Nynorsk?

  • Bokmål

    Stemmer: 74 96,1%
  • Nynorsk

    Stemmer: 3 3,9%

  • Totalt antall stemmer
    77

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Et simpelt spørsmål. Om du skal lese en bok, artikkel eller noe annet i tekst. Hva foretrekker du at det er skrevet på - bokmål eller nynorsk?

Om dere i tillegg kan begrunne svaret på hvorfor du foretrekker det ene framfor det andre hadde det vært flott.

Regler:

- Jeg vil ha DIN mening, ikke hva du tror er best.
- La oss prøve å holde det på et ordentlig nivå og ikke ty til spydige kommentarer.
- Jeg vil høre hva du foretrekker å lese, ikke hva som låter best eller ser best ut.

Formålet med spørreundersøkelsen er å kartlegge hva majoriteten av dette nettstedet foretrekker.
 
Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Foretrekker bokmål, men det plager meg ikke at det er på Nynorsk. Jeg har bodd i nynorskområder i mange år og det er forholdsvis naturlig for meg å lese det (har forresten aldri kommet over en aktuell bok på nynorsk). Tv kan gjerne være tekstet på nynorsk, eller svensk eller dansk for den del, spiller ingen trille hvis programmet ellers er bra.
 

testdriver

Ha det bra..
Bokmål.

Jeg overser konsekvent all tekst på nynorsk. Jeg gidder rett og slett ikke lese det. Jeg oppfatter det som en ekstremt dårlig skrevet tekst, eller som å lese dansk. Vet ikke hva det kommer av, men jeg har alltid vært sånn.

I tillegg, bokmål leser jeg sikkert to-tre ganger så fort som nynorsk.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg makter ikke lese nynorsk.
Kunne like gjerne skrevet på urdu for min del.

Om jeg kommer inn på sider med nynorsk og skal prøve å stotre meg gjennom ender det med at jeg i bortimot alle tilfellene bare stenger ned sida.
Egentlig litt rart med tanke på at man lærte dette på skolen i tre år.
 

Svendsen

Medlem
På personlige nettsider og slikt synes jeg det fungerer bra, og at det er litt artig når man bruker morsmålet sitt, da spesielt om man har nynorsk som morsmål.

Når det kommer til lengre artikler o.l. så foretrekker jeg bokmål. Hadde nynorsk når jeg gikk barneskole/ungdomskole, men foretrekker alikavel bokmål.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Bokmål er naturlig nok enklest å lese, da de aller fleste bøker eller tekster man har lest jo er skrevet på bokmål. Men det spiller ingen rolle, da jeg i utgangspunktet bare leser 4 kategorier bøker:

krigsbøker: bokmål eller engelsk
knut nærum: bokmål
biljardbøker: engelsk
are kalvø: nynorsk

Jeg forstår begge målformer like godt, men hvis jeg skal være ærlig synes jeg nynorsk høres bedre, mer musikalsk ut. Man kan sammenligne det med Tolkiens språk, der alvisk er bygget på finsk og har en meget syngende form, mens svartspråket (mordor) er mekanisk og stygt. På norsk hadde kanskje nynorsk vært alvisk og bokmål svartspråket.
 

Sondre Giæver

New Member
Foretrekker å lese bokmål.
Har aldri vært så glad i å lese nynorsk. Korte tekster med nynorsk gjør meg ingenting, men når det blir flere sider så gidder jeg rett og slett ikke. Samme med film eller serier på tv med nynorsk tekst. Klarer det bare ikke.
 
Foretrekker klart å lese bokmål, holder meg som regel unna nynorsk. Ser noen nevnte dansk her? Dansk er ganske lett å lese og betydelig enklere enn nynorsk etter min mening.

Foretrekker faktisk språkene i denne rekkefølgen:

Bokmål -> Engelsk -> Dansk -> Nynorsk
 

Travellingman

Nettgrunder
Til tross for att jeg er oppvokst midt i det svarteste nynorskdistriktet her i landet,foretrekker jeg å lese bokmål.
Tror faktisk ikke jeg har skrevet en eneste tekst på nynorsk siden jeg gikk ut av niende ;)
 

onlyme

New Member
Jeg hater å lese nynorsk. Så siden bare lukkes. Av en eller annen grunn liker jeg veldig godt å prate med folk som snakker nynorsk. For de høres så koselig ut.
 

Gaasehud

Medlem
Er vel litt lettere å lese bokmål, men går helt fint å lese nynorsk. Er å skrive det som er vanskelig, jeg har lest flere bøker på nynorsk - det går faktisk bra, bare uvant i starten. Resultatene vil vel bare bli bokmål fordi flest snakker/skriver det, og det er jo ingen hemmelighet.
 
Topp