Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Torrent søkemotor

Dag Frogner

Supermedlem
Det vet jeg lite om. Jeg vet bare at slik nettsider er ulovlige. Det er sikkert et fåtall av disse som faktisk blir tatt, men jeg vil også tro at de jobber hardt for å være "usynlige" for politimyndigheten og andre.

Hva er tanken bak egentlig? Jeg antar at du vil sette opp denne siden for å tjene penger?

Uansett hva du driver med, bør du jo tenke litt på hva du kan tilby som ikke andre kan og hvorfor folk skal velge din tjeneste fremfor andres. Det skal jo litt til for å få folk vekk fra PirateBay og Demonoid f.eks.
 

adeneo

Medlem
Som Dag sier er dette ulovlig, og det er bare å søke på Pirate Bay og se hva du har i vente av straff.
Det finnes også en haug med sider som har lagt ned opp igjennom årene, slik som supernova, mininova og alle etterfølgerene av disse igjen som har blitt stengt av FBI osv.

Det er selvfølgelig ingenting i veien for å prøve, men dette er noe som bannlyses av de fleste hoster, og det er nok ikke mulig å sette det opp på et webhotell, så regn med å måtte invistere hardt i egne servere, linjer og annet for få dette opp å gå.

Privat whois tilbys av mange registrarer og er ment som en løsning for å slippe spam og annen søppel, det beskytter deg derimot i ingen grad mot lovens lange arm.
 

Hydrogen

Medlem
Takker for svar!

Hadde alt klart osv, tenkte litt uten for boksen og kom frem til noe genialt med prosjektet!
Men jeg legger prosjektet bak meg, hvil ikke få bot og bli bura inne hehe.

Ha en fin søndags kveld!
 

Hakasu

Medlem
Blir det ikke litt feil å sammenligne det med Pirate Bay og sånt? Siden de ble dømt i Sverige er det ikke sikkert det får samme utfall i Norge?
Nå skal jeg ikke påstå at det er lovlig, for det er det nok ikke, men så vidt jeg vet har ingen i Norge blitt dømt for det - ennå.
 

adeneo

Medlem
Enig med Dag, en torrentside er en torrentside er en torrentside..... det blir ikke noe mer lovlig uansett hvordan man vender og vrir på det.

Spørsmålet tidligere var jo hvorvidt man kan holdes ansvarlig for en nettside som rent teknisk ikke inneholder noe kopibeskyttet data, men kun bittesmå filer (torrents) som gjør at brukerne kan laste ned data fra andre brukere (og ikke selve nettsiden), og rettspraksis, i hvert fall i Sverige, er at det kan man.

Lover for åndsverk og kopirett er normalt strengere i Norge enn i Sverige, så jeg tror nok at dersom det skulle reises sak mot en lignende Norsk tjeneste, så ville utfallet bli omtrent det samme.
På den andre siden så er det tydeligvis såpass med penger i dette at Pirate Bay tar lang fart og dr|Ter i hele dommen, for siden lever i beste velgående, og det ser ikke ut som man har noen planer om å legge ned med første.
Forøvrig står alle truende e-poster og svarene som er gitt fra Pirate Bay her, og noen av de er fantastisk morsomme.
 
Blir det ikke litt feil å sammenligne det med Pirate Bay og sånt? Siden de ble dømt i Sverige er det ikke sikkert det får samme utfall i Norge?
Nå skal jeg ikke påstå at det er lovlig, for det er det nok ikke, men så vidt jeg vet har ingen i Norge blitt dømt for det - ennå.
TPB ble dømt for medvirkning til brudd på opphavsretten (fordi TPB ikke hostet ulovlig innhold selv, den bare hjalp folk med å finne fram til det).

I Norge ble en person dømt for nøyaktig det samme allerede i 2005 (jf. HR-2005-133-A – Rt-2005-41 - napster.no-dommen). Tilsvarende dommer finnes også fra Finland og Nederland.

Dette forholdet reguleres i EØS-området av to direktiver, nemlig Opphavsretts-direktivet og Ehandels-direktivet, som sansynligvis innebærer at vi vil se lik lovanvendelse i hele EØS-området.

Man kan lure på hvorfor TPB blir dømt, mens Google gikk fri. Du kan finne minst like mye piratkopiert materiale via Google som på TPB. Forklaringen, tror jeg, var dels at TPB valgte en noe uheldig branding (ikke minst når hovedforsvaret til gutta når de befant seg i retten var at de overhode ikke var klar over hva siten ble brukt til), dels de "morsomme" svarene som Per Gottfrid Svartholm Warg (anakata) forfattet som svar på ymse N&T-henvendelser (adeneo over har lenket til dem). I form og innhold skiller disse svarene seg markant fra de svar Googles advokater gir på den samme type henvendelser.

Forøvrig planlegges det ytterligere skjerpinger på dette området, både i USA og i Europa, noe jeg skriver om her: Trails: Tiltak mot ulovlig fildeling

Legg merke til at forslaget i USA også omfatter generelle søkeindekser. Google er ikke happy.
 
Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Det er jo en forskjell på Google og Pirate Bay i og med at Google indekserer hele Internett mens Pirate Bay indekserer kun torrents. Allikevel, Google tjener nok veldig mye mer på piratindustrien enn det Pirate Bay gjør.

I form og innhold skiller disse svarene seg markant fra de svar Googles advokater gir på den samme type henvendelser.

Haha, det får vi tro.
 

kek91

Webutvikler
Jeg tror noen har misforstått.
Hydrogen snakket om å lage en torrent søkemotor, ikke en torrentside hvor folk laster opp torrents.

TPB er en torrentside hvor man kan registrere seg og laste opp torrentfiler - greit nok, selve innholdet i torrent fila kommer ikke fra TPB, men de finner fortsatt torrentfila fra TPB.

En søkemotor derimot er en motor som søker alle torrentsider etter resultater.
Ta en titt på Torrent Search Engine - denne nettsiden finner resultater fra ANDRE torrentsider, men den leverer aldri torrent filer selv.

Tror det er en viss forskjell her. Lover og regler har jeg dog ingen peiling på, tenkte bare det var greit å markere forskjellen.
 

adeneo

Medlem
The Pirate Bay, og andre slike sider, uansett hva de kaller seg, er kun søkemotorer med linker, omtrent som Google, det finnes ingenting på disse sidene som i utgangspunktet er ulovlig.

De fleste slike søkemotorer har .torrent filer som kan lastes ned, eller man kan bruke en magnet link til å overføre den nødvendig informasjonen direkte til klienten.
Torrent filene inneholder kun informasjon om noden/trackeren, og gir den informasjonen videre til programmet som tar seg av nedlastningen, akkurat som en direkte magnet link gjør.

Trackeren holder igjen styr på hvem som har hva, og hvor det skal sendes.
Selve filen ligger på brukernes maskiner, og overføre direkte fra maskin til maskin uten at sider som TPB legger seg borti det, og det er derfor det heter peer to peer.

TPB profilerer seg jo som verdens nest største søkemotor (selv om Google hevder at det faktisk er Youtube), og om man har en søkemotor hvor man laster ned selve torrent filen fra den ene eller den andre siden, eller direkte fra søkemotorens side, så har nok det liten betydning, ettersom de filene kun inneholder noen få linjer med informasjon som klienten trenger, det som er ulovlig er som Gisle skriver over her, medvirkning til brudd på opphavsretten, ettersom man legger til rette for at andre kan dele sine data, og det gjelder selvfølgelig kun data som er underlagt visse lover, freeware kan man selvfølgelig dele gjennom et p2p nettverk så mye man vil (NRK bruker for eksempel bittorrent til en del ting de eier opphavsrettighetene til).

I utgangspunktet ville jeg da tro at om man har en nettside som linker til torrentfiler hostet på andre servere eller på sin egen server blir ett fett, ettersom problemet ikke er filene i seg selv, med tilretteleggingen for at brukere av nettstedet direkte seg i mellom kan bryte lover og regler.

Det neste problemet blir som jeg nevnte tidligere, at omtrent alle hoster har med i sine kontrakter at slike nettsider ikke er tillatt å sette opp på deres servere, slik at man nødvendigvis må ha sine egne servere, og da igjen i en serverpark som tillater slikt.
TPB sine står godt begravet under jorden sammen med en del andre servere for diverse suspekte sider, og det er vel omtrent det eneste stedet man kan sette opp slikt, da jeg ville tro at man ville fått ett klart nei dersom man forsøkte å sette opp noe slik hos for eksempel digiplex.
 
Sist redigert:
Topp