Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Styringsrenten settes ned

Tony J

Alle skal få
Hmm

Ja, få inn flere unge uten penger i boligmarkedet for å blåse opp bobla videre.

Siden det er så mange spåmenn som allerede tar feil tørr jeg og synse dette:

Boligkrakket kommer Fredag 13 Mars 2013. :O

Tony
 

peterandrej

pensjonert moderator
For oss boligeiere med myyyyyyye lån er dette i utgangspunktet en god nyhet, men det betinger naturligvis at pengemarkedsrenten synker tilsvarende slik at bankene kan sette ned renten ut til oss kunder. Ergo er det ikke nødvendigvis noen automatikk at dagens rentenedsettelse gir oss lånekunder lavere rente på våre boliglån, men det er selvfølgelig lov å håpe.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Tror boligboblemaset er mer ønsketenking fra de som prøver å legitimere at de har blitt sittende for lenge og vente, og et forsøk på å dempe etterspørselen/prisveksten fra de som har interesse av det. Derimot tror jeg nok veksten gradvis vil flate ut. Ser man fex på boligkostnadene i % av lønn i forhold til andre større byer er det ikke så galt i det hele tatt. Krakk/boblesprekk kommer det ikke med mindre vi får både høy arbeidsledighet og høy rente, og de to der - spesielt kombinasjonen - er ikke noe som oppstår over natta.
 

zapotek

Medlem
Tror boligboblemaset er mer ønsketenking fra de som prøver å legitimere at de har blitt sittende for lenge og vente,

Du kan jo forsøke å fortelle det til de som er mellom 18 og 25 år, at de har sittet og ventet for lenge. Jeg kjøpte hus da prisene var lave, og har lite gjeld. Synes veldig synd på de som skal kjøpe (eller for den saks skyld leie) i dagens marked.

Fakta er at det private låneopptaket i Norge er på ville veier. -Det er jo ikke noe problem å låne mer, naboen har jo 4 millioner i gjeld på hus og bil. Da kan jo vi også gjøre det!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Tror jeg heller vil si at det er galskap/idioti å *forvente* at man skal kunne kjøpe bolig i oslos mest trendy områder når man er 18-25. Og gjerne alene også, bare for å miste all form for bakkekontakt.

Vil man kjøpe som helt nyutdanna, og med lite egenkapital er det faktisk ikke værre enn å være litt mindre trendhore og flytte til litt mindre kule bydeler, men det er klart - det er ikke like kult.
 

zapotek

Medlem
Tror jeg heller vil si at det er galskap/idioti å *forvente* at man skal kunne kjøpe bolig i oslos mest trendy områder når man er 18-25. Og gjerne alene også, bare for å miste all form for bakkekontakt.

Vil man kjøpe som helt nyutdanna, og med lite egenkapital er det faktisk ikke værre enn å være litt mindre trendhore og flytte til litt mindre kule bydeler, men det er klart - det er ikke like kult.

Torstein.... problemet er at folk HAR mistet bakkekontakten. Det er jææævlig mange nå som ikke tåler en renteoppgang på et par prosent.

Trendhore eller ikke trendhore, prisene i de "ukule" bydelene er også vanvittig høye. De vanvittige boligprisene har også fått utleieprisene til å fyke i været.
 

zapotek

Medlem
Tja... Tviler på at prisene har steget så voldsomt siden vi solgte sist sommer, da gikk min ungkarsleilighet midt i sentrum for 2,7 inkludert fellesgjeld, mens damas fornuftige 3-roms på nesten 80 m2 på haugenstua gikk for 1,65 inkludert bittelitt fellesgjeld. Ser ikke helt hvordan den siste der kan kalles spesielt dyr?

En leilighet ala det her tipper jeg. Jeg synes det er dyrt tatt i betrakting hva du får for pengene. Heldigvis for meglerne og de som skal selge boligen sin nå, tenker ikke alle som meg.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
yep, veldig lik, hennes var nok litt penere generelt, men hadde slitent bad, så alt i alt går det vel opp i opp.

Tja... jeg syns definitivt ikke det er så dyrt. Alene på lav lønn hadde det ikke gått, men da trenger man jo egentlig ikke en treroms heller. I den der kan man f.ex. leie ut det ene rommet, eller man kan være et par. Da blir det virkelig ikke dyrt.

Dvs - det er klart det er dyrt i forhold til hva man får for samme beløp lengre utpå landet, men sånn har det alltid vert, og vil det nok alltid være. Det er dyrere i byen, jo større by jo dyrere, og jo nærmere sentrum jo dyrere.
 
Sist redigert:
Topp