Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Oversettelse av utvidelse

knuttt

Medlem
Hei! Jeg har kjøpt et tema som har integrert en del utvidelser. Utvidelsene i seg selv er plassert i "Plugins" mappen, som vanlig, men de har også opprettet en egen mappe med navnet på utvidelsen inni temamappen. For eksempel, jeg har utvidelsen "Login", og temaet heter "Theme". Den nye mappen er dermed plassert i "../Theme/Login". Slik jeg har forstått det, er dette en metode å overskrive utvidelsene, slik at man kan gjør tilpasninger, uten at disse forsvinner ved en oppdatering av utvidelsene.

Jeg prøver nå å oversette temaet. Jeg har lagt merke til at setningene som brukes av utvidelsen ikke er plassert i selve utvidelsesmappen, men i functions.php filen. Jeg har fulgt veiledningen om hvordan man oversetter temaer via Poedit. Problemet er at setningene for utvidelsen i functions.php ikke lar seg oversette, selv om jeg oversetter de i Poedit. Hvordan fikser jeg dette? Jeg vet at setningene kan oversettes manuelt i functions.php filen, men jeg ønsker å benytte .PO-filer til dette.

(.MO filen er også lastet opp, så det er ikke her problemet ligger. Alle andre setninger blir oversatt, bare ikke de aktuelle for utvidelsen.)
 

knuttt

Medlem
Se om du kan bruke denne: https://wordpress.org/plugins/codestyling-localization/ istedenfor å oversette .po filene.

Denne utvidelsen gjør nøyaktig det samme som Poedit, bare at den er integrert i WordPress-panelet.

Av en eller annen lar ikke feltene i functions.php seg oversette. Det fungerer som sagt dersom jeg oversetter det manuelt i filen, men det lar seg ikke gjøre å opprette en .PO fil som oversetter teksten. Noen som vet hvorfor?
 
Sist redigert:

knuttt

Medlem
Kan du spørre utvikleren direkte?

Det har jeg gjort, men uheldigvis gir utvikleren veldig dårlig support. Jeg får stadig beskjed om at tilpasninger av temaet ikke er noe han kan hjelpe med. Han hjelper kun med praktiske tilpasninger med funksjoner som allerede er inkludert. De har et eget supportforum, men det virker som om utvikleren selv ikke er aktiv her. Det er andre ansatte som svarer, og som ikke har mye kunnskap om selve temaet. De har vanskelig for å svare på hvor man kan finne funksjonene osv. (hvilke filer som styrer hva).
 

Tonny Kluften

Administrator
Koden i functions.php kan også plasseres direkte i andre filer, f.eks. header.php, men det er vel ikke det du er ute etter. Vet ikke om det løser problemet heller.

Høres ut som en skikkelig Petter Smart har laget denne koden, bra i teorien, men ikke alltid i praksis. Du må nok bite i det sure eplet og oversette i functions.php.
 

thoaud

Country manager @ Servebolt
Du må sjekke at strengen i functions.php er satt opp riktig, slik at den blir oppdaget av oversettelses plugin/poedit. Så kan du kjøre en update av .pot filen, og så oppdatere .po filen ut ifra .pot.

Det er ikke alltid utviklere oppdaterer .pot og .po når de gjør endringer, og da kan du oppleve at enkelte strenger ikke finnes i .po.

Create a .pot or .po File using Poedit - Better WordPress
 

knuttt

Medlem
Du må sjekke at strengen i functions.php er satt opp riktig, slik at den blir oppdaget av oversettelses plugin/poedit. Så kan du kjøre en update av .pot filen, og så oppdatere .po filen ut ifra .pot.

Det er ikke alltid utviklere oppdaterer .pot og .po når de gjør endringer, og da kan du oppleve at enkelte strenger ikke finnes i .po.

Create a .pot or .po File using Poedit - Better WordPress

Jeg har forsøkt å endre .pot-filen. Jeg forsøkte også å opprette en ny .pot-fil via Poedit. Dette ved å opprette en ny katalog og søke gjennom alle filene i temaet. Resultatet ble det samme, og oversettelsen funket ikke. Dette er et eksempel på en av strengene som blir brukt i functions.php-filen:

$fields['user_fields']['user_email'] = array(
'label' => __( 'Your email:', 'user_manager' ),
'type' => 'text',
'required' => true,
'placeholder' => '',
'priority' => 2
);

Er det noe galt med selve stringen? Eller er det andre som har opplevd det samme, og vet hvordan man skal fikse problemet? "Your email:" vises i .pot-filen, men det lar seg ikke oversette.
 
Topp