Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Inntekt fra nettside i USD - Hvordan organisere bedrift/regnskap i Norge?

Veteran133

New Member
Hei!

Jeg er i ferd med å kjøpe en nettside som har inntekter i USD. Jeg skal også betale for den i USD.

Mine spørsmål:
- Bør jeg etablere et AS eller ENK i Norge og sette inn inntektene i en egen USD valutakonto?
- Eller er det bedre å registere et LLC i USA og ha nettsideøkonomien isolert i USA? (Nettsiden er amerikansk og retter seg mot amerikanske markeder. Og alt foregår i USD uansett)

Uansett, skal det gjøres lovlig da dette er en seriøs bedrift. Det er ikke noe som skjer fra gutterommet med 20 USD i overskudd i måneden.

Noen der ute som driver med dette som vil fortelle litt hvordan de løser problemstillingen?

På forhånd takk
 

Steve Cash

Medlem
Hvis styret bor i Norge vil selskapet bli skattepliktig i Norge selv om det er stiftet i utlandet. Lignings-ABC sier:
Aksjeselskap eller likestilt selskap som er opprettet i henhold til utenlandsk lovgivning og registrert i utlandet anses skattepliktig som hjemmehørende i Norge dersom selskapets faktiske ledelse på styrenivå finner sted i Norge. For at selskapet skal anses hjemmehørende her, må beslutninger som etter norsk aksjeselskapsrett og vanlig forretningsmessig praksis tilligger et selskaps styre, reelt treffes av det norske styret. Styrets ledelse av selskapet må således reelt finne sted i Norge.
Kilde: http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Handboker/Lignings-ABC/Kapitler/U/?mainchapter=133930

Hva som ellers er hensiktsmessig vet jeg ikke noe om, men hvis dette genererer inntekter av en viss størrelse, og du er opptatt av å drive seriøst, bør du bestille en time hos et av de store revisjonsbyråene, jeg antar at i alle fall de fire store har eksperter på dette. Billige er de ikke, men det lønner seg antakelig framfor å få trøbbel senere.

Praktisk erfaring er vel og bra, men det er ikke sikkert at alt som gjøres rundt omkring er helt korrekt, ikke er det sikkert at det er noen med helt samme situasjon som deg heller. .
 
  • Like
Reaksjoner: mra

mra

Active Member
http://www.skatteetaten.no/no/Radgi...r/Lignings-ABC/Kapitler/U/?mainchapter=133930
Hva som ellers er hensiktsmessig vet jeg ikke noe om, men hvis dette genererer inntekter av en viss størrelse, og du er opptatt av å drive seriøst, bør du bestille en time hos et av de store revisjonsbyråene, jeg antar at i alle fall de fire store har eksperter på dette. Billige er de ikke, men det lønner seg antakelig framfor å få trøbbel senere.

For noen år siden da firmaet mitt var i en prosess med å etablere et kontor i USA søkte jeg råd hos en av de "fire store". Jeg måtte både blø på fakturaen og fikk problemer med skattemyndighetene senere fordi rådene jeg fikk ikke var korrekte :)
 

Steve Cash

Medlem
Oi, det er ingen god erfaring, men likevel mener jeg de vanligvis gir råd en kan stole på, selv om det nok finnes eksempler på det motsatte. Disse selskapene har jo spesialister på internasjonale forhold, i alle fall i Oslo, og samrbeidspartnere i utlandet de kan rådføre seg.
 

mra

Active Member
Oi, det er ingen god erfaring, men likevel mener jeg de vanligvis gir råd en kan stole på, selv om det nok finnes eksempler på det motsatte. Disse selskapene har jo spesialister på internasjonale forhold, i alle fall i Oslo, og samrbeidspartnere i utlandet de kan rådføre seg.

Jo da du har selvsagt rett og jeg er helt enig. Og det skal da også sies at selskapet jeg fikk råd fra var svært profesjonelle når først skaden var skjedd og de hjalp med å rydde opp, uten å ta ekstra betalt for dette.
 

Veteran133

New Member
Hei igjen!
Takk for svar. Jeg kommer nok uansett til å ta en prat med et regnskapsbyrå i forbindelse med dette, men det er interessant å høre hva andre i samme situasjon har gjort.
 
Topp