Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Google Cloud vs Amazon AWS

kongen

kongemedlem
Hva er best av Google Cloud og Amazon AWS hvis du skulle lage en nettside som har like mye trafikk som Facebook eller en mobil app som har like mange brukere som Pokemon GO?
 

adeneo

Medlem
Ingen av delene.

Facebook har vel 4 serverfarmer, med to til under bygging og diverse planlagte utvidelser.
Størrelsen på hver av de er rundt 30 mål, med hundretusenvis av servere.

Her er serverfarmen i Luleå

18ky360ks3eccjpg.jpg

1749.jpg


Google og Amazon er noe mer hemmelighetsfulle om sine datasenter, av åpenbare grunner, men dersom du skulle kjøpe den typen serverkapasitet Facebook bruker av Amazon, ville det kostet deg sikkert det dobbelte av å bygge dine egne serverfarmer.

Og for ordens skyld, Facebook brukte rundt 2.5 milliarder dollar på sine serverfarmer i 2015, så det dobbelte ville være rundt 40 milliarder norske kroner i året.

Niantic Labs, som står bak Pokemon GO, ble startet hos Google, og ble skilt ut under siste omstrukturering i 2015.
Selskapet er i dag, så vidt jeg vet, delvis eiet av Google, Nintendo og "The Pokémon Company", og benytter selvfølgelig Google sine Cloud-servere.

Når trafikken var som høyest knakk forøvrig serverne sammen, ettersom det ikke var skalert til så høy bruk.
Pokemon GO krever dog kanskje en fjerdedels promille av hva Facebook krever.

Det store spørsmålet er vel hva du skal lage. En statisk nettside på 3 bytes kan klare "facebook-trafikk" på et webhotell hos Domeneshop, mens en side som Facebook, som mottar og lagrer enorme mengder data, krever noe helt annet.
 

kongen

kongemedlem
Er det lett å lære seg å bruke disse cloud plattformene (Azure / aws / softlayer / google cloud) eller er de så kompliserte at man bør fokusere bare på én. Hvilken plattform kommer til å være plattformen over alle plattformer?
 

mra

Active Member
Det er enkelt å komme igang med alle disse plattformene, men skal du dra skikkelig nytte av "skyen" med dynamisk skalering, skikkelig load balancing, etc. så blir det fort litt komplisert, men jeg vil våge å påstå at de aller fleste greier å lære seg det de trenger hvis de studerer litt. Det finnes svært mye informasjon både på web og i bokform, så det er enkelt å lese seg opp.

Jeg er sertifisert AWS Solutions Architect og AWS Developer (begge associate level) og jeg kan vel ikke si at det krevde så forferdelig mye å lese seg opp til disse eksamener. Det er vanskelig å si nøyaktig hvor mye tid jeg brukte på det, da mye av de praktiske oppgavene i studieforløpet var ting jeg hadde direkte nytte av i jobben min, men jeg vil vel anta at totalt brukte jeg 5-6 uker full tid på å ta disse sertifiseringer.
 
Men jeg tror jeg går for Amazon AWS jeg også, det finnes flest Youtube-videoer av dem.
Jeg benytter Amazon S3 bucket i Frankfurt med Cross region replication og (versioning enabled) mot en bucket i USA. Jeg er veldig godt fornøyd. Det tok en stor del av belastningen av vår server for en rimelig penge og disse youtube videoene er kjekke å ha når man skal sette opp dette.
Men i forhold til originalspørsmålet ditt har vi langt i fra så mye trafikk :)
 

T SL

Active Member
Jeg bruker S3 og Cloudfront mye, og har brukt SES, godt fornøyd og det er billig. Tenkte å prøve Google Cloud denne uken for noen Flask apps. Jeg har ikke mye trafikk da, bare leker meg.
 
Topp