Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Første år over 50.000 - førstegangshjelp til skatt og regler når det blir næringsinntekt

c.berg

New Member
Hei

Jeg startet en website som nå overstiger 50 000 i inntekt i året, så da kommer spørsmålene angående skatt og lover vi må forholde oss til i Norge.

Jeg har spørt staten et par ganger om ordentlige forklaringer, men får aldri direkte og konkrete svar angående skattehypoteser, bare generiske svar som jeg ikke kan forholde meg til når det gjelder å beregne det totale skattetrykket. Staten referer gjerne til oss som "bloggere."

Jeg tenkte at en slik post burde være av interesse for mange og forsøker derfor være utfyldende slik at en slik post nesten kan bli en "sticky" post.

Alle inntektene kommer fra utlandet, gjennom reklame og kommisjon (affiliate) i/via USA. Jeg driver ikke med salg eller import/eksport.

Så det er i grunn 2 ting jeg lurer på til og begyne med.

1. Lover og foreskrifter.
Hva gjør vi? Slik jeg forstår det, så er dette rekkefølgen:

a) Registrer oss i MVA-registeret.
b) Begyne føre regnskap og er bokføringspliktig.
c) Må registrere oss som næringsdrivende i enhetsregisteret.

2. Skatt.
Men hva blir den totale skatten? Fradrag er de vanlige web-kostnadene, osv. Men hva ender jeg opp med å betale totalt i skatt ved f.eks.:

a) 100 000,
b) 300 000,
c) 900 000 i inntekt i året i 2017?

Her vil det være personlige forskjeller avhengig av annen inntekt, mulige minstefradrag, osv.

Men i dette eksempelet, så kan vi gå ut i fra at dette er den eneste inntekten i 2017, og at jeg er registrert med et enkeltpersonforetak. Hva vil jeg da måtte ende opp med å betale i skatt og hvordan beregnes dette?

Slik jeg forstår det, betaler jeg skatt på overskuddet (inntekter minus utgifter/fradrag) i et enkeltpersonforetak, hvor det må betales 11,4 i trygdeavgift, og 27% alminnelig inntekt. Stemmer det?
Men betyr det 11,4% + 27% slik at det blir totalt 38,4% i skatt, eller skattes det etter hverandre?

Mulig jeg skriver om ting etterhvert som ting blir oppklart eller at jeg lager en bedre ny post når alt har blitt oppklart og som kan være til nytte for alle.

Er veldig interessert i alle korrigeringer, tilføyelser, og forklaringer, så tips og råd mottas med takk! :)
Spesielt hvis det er av den arten: "Hadde jeg visst det den gang, så..." :D

Enten det er registrering av selskap i utlandet, forskjellige beløpsgrenser, noe som vil være fordelaktig, fallgruver, bortkastet tid, osv.
 

Steve Cash

Medlem
Kanskje ikke betale, men registrere seg må en gjøre hvis driver firma i Norge og selger til utlandet, eksport er omfattet av merverdiavgiftsloven. Det betyr bl.a. at en har fradrag for mva på innkjøp selv om en ikke skal betale av salg.
OBS! Dette var en generell betraktning, jeg har ikke lest hele startinnlegget.
 

Ludde

Member
Kanskje ikke betale, men registrere seg må en gjøre hvis driver firma i Norge og selger til utlandet, eksport er omfattet av merverdiavgiftsloven. Det betyr bl.a. at en har fradrag for mva på innkjøp selv om en ikke skal betale av salg.
OBS! Dette var en generell betraktning, jeg har ikke lest hele startinnlegget.

Ja, det har du helt rett i. Han skal fakturere med 0%mva.
 

quicktech

Medlem
Hei
Alle inntektene kommer fra utlandet, gjennom reklame og kommisjon (affiliate) i/via USA. Jeg driver ikke med salg eller import/eksport.

Jeg skal prøve å være litt "folkelig" i mitt svar, så får de kyndige heller arrestere meg på teknikaliteter som måtte være litt upresise.

Hvis du mottar penger fra utlandet, til Norge som ikke er finansinntekter, lønn, leieinntekter fra eiendom du har i utlandet eller liknende, så driver du med eksport. Kanskje ikke eksport av varer, men du eksporterer en tjeneste.

Det er ikke MVA på handel over landegrenser.

Jeg oppfatter at du ikke har startet foretak enda, og det første du i så fall må gjøre er å registrere deg i foretaksregistret. Hvis ikke du skal ha omsetning som det er MVA på, så er det heller ingen grunn til å bli registrert i MVA registeret.Virksomheten din virker momsfri.

Skatten du skal betale kommer an på hvor mye du tjener for øvrig, fordi som enkeltpersonsforetak blir overskuddet i virksomheten ansett som din personlige næringsinntekt. Og siden vi har progressiv skatt i Norge vil du måtte sjekke skattekortet ditt og spørre en regnskapsfører, da det er din samlede inntekt som avgjør hvilken skattesats du havner på.

Ikke start AS før du har 1 mnok i omsetning, er min anbefaling.

Jeg oppfatter at omsetningen er ca 50 000 og vil da egentlig anbefale deg å lese deg opp på reglene rundt hobbyinntekt, da de sannsynligvis kan benyttes i stor grad og spare deg for hodebry.


Korrigerende innlegg fra regnskapsførere eller andre kyndige er hjertelig velkommen.
 

Steve Cash

Medlem
Det er ikke MVA på handel over landegrenser.

Jeg oppfatter at du ikke har startet foretak enda, og det første du i så fall må gjøre er å registrere deg i foretaksregistret. Hvis ikke du skal ha omsetning som det er MVA på, så er det heller ingen grunn til å bli registrert i MVA registeret. (min utheving) Virksomheten din virker momsfri.

Avsnitt 1 er i og for seg korrekt, den farlige misforståelsen ligger i setning 2 i avsnitt 2. Hvis en driver eksport av varer eller tjenester som det ville ha vært mva på hvis de var solgt i Norge, så driver en omsetning som er omfattet av mva-loven, og en skal registreres seg selv om det ikke blir mva å betale. Det er altså forskjell på omsetning som er fritatt for mva innenfor loven og omsetning som faller utenfor loven. Det siste gjelder nesten bare fast eiendom, undervisning og helsetjenester.

Hvis en har omsetning som er fritatt innenfor loven skal en oppgi denne i en egen post for eksport på mva-meldingen. Det store poenget er at når en har slik omsetning så har en fradragsrett for mva på anskaffelser, det har en ikke hvis en driver med omsetning som er unntatt / faller utenfor, se ovenfor. Det er veldig stor forskjell om en kommer inn under unntatt eller fritatt. Vær så snill å ikke rote sammen disse begrepene, det kan føre farlig feilinformasjon

Dette er de generelle reglene, jeg kjenner ikke trådstarteres situasjon, f.eks. vet jeg ikke om firmaet driver virksomhet i Norge eller i utlandet.
 

c.berg

New Member
Hei og takk for svar til Steve Cash, Ludde, og Quicktech! :)
Jeg setter veldig pris på tilbakemeldingen. For jeg sliter virkelig med å finne ut av dette og sette sammen et klart bilde av dette.

For å begyne med min situasjon. Jeg driver virksomheten i Norge. Pr. måned akkurat så tjener jeg nå ca. mellom 15 000 til 40 000, avhengig av hvor mye jeg får jobbet.

Skatteetaten har aldri gitt meg noen som helst skatteberegningsgrunnlag basert på de enkle inntektshypotesene jeg har gitt dem, inkludert personopplysninger som vil være avgjørende. Det eneste dem har sagt er at jeg MÅ registrere meg i MVA-registret. Det var dem ivrige på.

Men hva jeg må betale i % skatt, og hvordan jeg skal få beregnet dette, det gidder ikke staten svare på.
Og det gjør det åpenbart vanskelig for meg å beregne i hvilken grad arbeidet med websiten vil være verdt det.
Hadde jeg visst hva jeg måtte betale i skatt ved forskjellige inntektshopp/grenser, og hvilke plikter som følger, så kunne jeg enkelt beregnet i hvilken grad jeg kunne satset på dette.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre når arrogante statsansatte kun ønsker å stikke kjepper i hjulene for ærlige mennesker som driver verdiskapning.
Det er virkelig ille hvis jeg må ty til å betale en regnskapsfører bare for å få svar på spørsmål som burde være enkle å finne ut av via statlig informasjon.

Opplegget mitt for websiten er ganske enkelt, så jeg har ikke mange bilag pr. mnd. Maks 3-5 stk pr. mnd. Jeg kommer til å holde meg til enkeltpersonforetak inntil videre, slik Quicktech også anbefaler.

Men jeg klarer ikke se for meg at staten ikke tar MVA av inntektene mine. + Mange andre ukjente skatter etterpå.

Utgiftene er typisk webhosting, domenenavn, internett og hjemmekontor, og mindre utgifter til materiell. Så på det grunnlaget så tenkte jeg at det ikke skulle være så vanskelig å beregne skatten og plikter/rettigheter.

F.eks. hvis 250 000 (hypotese 1) eller 500 000 (hypotese 2) i inntekt på denne websiten var den eneste inntekten for meg i 2017.

Statlige linker i denne sammenheng:
http://www.skatteetaten.no/no/Bedri...aringsdrivende/Hobby-eller-naring/Blogger-du/
https://www.altinn.no/no/Starte-og-.../Velge-organisasjonsform/Enkeltpersonforetak/
 
Sist redigert:

quicktech

Medlem
Hei igjen,

Min erfaring er at det Norske skattesystemet er relativt rettferdig og greit, selv om funksjonærene i skatteetaten som representerer systemet ikke alltid er like hyggelige.

MVAen du evt vil måtte betale vil du sannsynligvis også ha fradragsrett for. MVA er en skatt som er designet for å belaste sluttbruker/konsument og blir derfor for de fleste næringsdrivende et nullspill hvor det du betaler er lik det du har drevet inn, minus det du allerede har betalt andre selskaper i MVA. Desto mer MVA du betaler desto mer omsetter du for. Jeg ville derfor ikke bekymret meg så veldig for akkurat dette med MVA.

Det jeg imidlertid ville bekymret meg for, er at mangelfull innrapportering av skattbare inntekter kan medføre straffebeskatning og renter, noe som ville vært en mye værre situasjon enn å måtte ut med 25-35% skatt på inntekten du nå har. Du bør derfor uansett formalisere denne inntekten så snart som mulig slik at du kan sove godt om natta.
 

c.berg

New Member
Hei Quicktech, og takk for gode råd, perspektiver, og erfaringer! :)

Ja jeg er helt på linje med hva du sier, så jeg har full innrapportering ned til siste øre, og har stilt spørsmål til skatteetaten på forhånd for å forsøke å ligge i forkant og kunne forholde meg til både plikter og rettigheter. Og det er derfor jeg forsøker å få et fullt ut oversiktlig bilde.

Jeg vet altså ikke hva jeg må ut med i skatt enda på denne websiten, men får håpe at det ikke overstiger 25-35% som du sier. Føler meg like usikker på hva jeg evt. kan få MVA-fradrag for. Jeg betaler for veldig få tjenester, så det aller meste er overskudd.

Håper jeg får en ordentlig avklaring med skatteetaten til slutt i løpet av uken. Noen som har erfaring med å stille slike spørsmål over disk til skatteetaten, i stedet for å sende brev eller elektroniske meldinger som ofte har esktrem lang svartid? Klarer dem å svare på slike spørsmål direkte på skattekontoret? Jeg bor forøvrig i Oslo.
 

amaheath

Medlem
SkAtteetaten har jo en kalkulator for å regne ut skatt, er vel ikke verre enn å skrive inn tallene dine så får du svar hva du skal betale. Ligger med iPaden i sengen så jeg har dessverre ikke linken akkurat nå. :)
 

amaheath

Medlem
Og når du registrerer ENK og sier hva du tenker å tjene får du og skatten beregnet for deg,så må du betale en fjerdedel inn 4 ganger i året. Det kalles forskuddsskatt. Tjener du mer enn du tenkte kan du betale ekstra, eller bare sette av penger og vente til du får baksmell året etter. Tjener du mindre eller mer kan du også lett endre beløpet online, så blir forskuddsskatten justert på neste forfall.
 

Ludde

Member
" Hvis en driver eksport av varer eller tjenester som det ville ha vært mva på hvis de var solgt i Norge, så driver en omsetning som er omfattet av mva-loven, og en skal registreres seg selv om det ikke blir mva å betale. Det er altså forskjell på omsetning som er fritatt for mva innenfor loven og omsetning som faller utenfor loven. Det siste gjelder nesten bare fast eiendom, undervisning og helsetjenester."

Alt innenfor lov og rett handler om fortolkning og regjerende rettspraksis. Dette er ikke en uvanlig problemstilling, men allikevel er det så mange som har samme usikkerhet rundt akkurat det samme. Er det ingen jurister her på forumet som kan gi et endelig svar ?
 

Stoppet

Banned
Alt innenfor lov og rett handler om fortolkning og regjerende rettspraksis. Dette er ikke en uvanlig problemstilling, men allikevel er det så mange som har samme usikkerhet rundt akkurat det samme. Er det ingen jurister her på forumet som kan gi et endelig svar ?

Har du konkrete spørsmål som du ønsker svar på som du kan forholde deg til, så er det lurt å sende spørsmålet til skatteetaten. Da vil du få et svar og det vil være registrert slik at om det skulle oppstå konflikt ved det bokettersyn så har du ditt på det rene.

Jeg har selv gjort dette ved et par anledninger. Og det er ikke alltid du får et svar som er "endelig", men du får en uttalelse som du kan forholde deg til. Men denne uttalelsen vil nok stå sterkere ved et bokettersyn enn det en betenkning fra en jurist gjør.
 

Ludde

Member
det er ikke alltid du får et svar som er "endelig", men du får en uttalelse som du kan forholde deg til.
Beviser poenget mitt. Du kan i prinsippet "bevise" alt mulig i din favør, hvis du bare kan overbevise overmakten. Kanskje det er konklusjonen? Det går som du selv forsvarer situasjonen din. :D Men det gjør det ikke noe lettere for grundere/nyetablerere å forholde seg til.
 
Topp