Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvem eier disse domenene?

MobyDick

New Member
et eller annet automatisk system ala telebransjen, hvor ubrukte kontantkort føres tilbake til operatør etter x måneder. eller basert på innrapportering fra brukere, feks kunne vi rapportert inn at bil.no ikke har vært i bruk på over 1 år og krevd det frigitt. nå kan vi vel ikke gjøre akkurat det selv om vi har en god sak.
 

picxx

Well-Known Member
et eller annet automatisk system ala telebransjen, hvor ubrukte kontantkort føres tilbake til operatør etter x måneder. eller basert på innrapportering fra brukere, feks kunne vi rapportert inn at bil.no ikke har vært i bruk på over 1 år og krevd det frigitt. nå kan vi vel ikke gjøre akkurat det selv om vi har en god sak.

Eller gi frislipp på domenene, slik at man slipper å øse vekk en masse penger for å administrere dette enda et idiotisk og særnorsk byråkrati.
 

kongen

kongemedlem
Domenehaier er samfunnsnyttig personer som burde hatt millionlønn fra staten.

Tenk på hvor mange crappy drittsider som ikke blir laget pga at en domenehai sitter å blokkerer de beste ettords-domene. Google svømmer over av søppelsider nok som det er. Det er bedre at en domenehai sitter å ruger på bil.no enn at en eller annen dust skal lage en aff.horeblogg med en million annonser. Se bare på alle kredittkort-bloggene som lages. Seriøst? Blogg om kredittkort? Det er søppel det! Og alle reise-spambloggene med eneste hensikt å få besøk fra Google. Skikkelig søppel!

Lenge leve domenehaier!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Foreslår at et par her tar en titt på hvordan Norid faktisk funker før man klager alt for mye på det "særnorske byråkratiet": Norid: Om Norid

@kongen: I og for seg et poeng, men domenene blir jo da heller ikke tilgjengelige for folk som faktisk vil lage noe BRA og f.ex. har både ide & skills nok til å lage tjenesten selv, men ikke kapital til å blåse noen titusner på et domene.
 

zapotek

Medlem
et eller annet automatisk system ala telebransjen, hvor ubrukte kontantkort føres tilbake til operatør etter x måneder. eller basert på innrapportering fra brukere, feks kunne vi rapportert inn at bil.no ikke har vært i bruk på over 1 år og krevd det frigitt. nå kan vi vel ikke gjøre akkurat det selv om vi har en god sak.

Hvem skal definere bruk eller ikke bruk?

Om det lastes opp ei index.html fil med teksten "Hallo, velkommen til bil.no", så har jo domenet innhold.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Yep, som zapo sier, det blir helt håpløst å skulle synse om hva som er "ordentlig" bruk eller ikke, Mobydick. Tror nok dagens regelverk holder fint, men derimot kunne de gjerne ha blitt litt hissigere på å gjøre bruk av mulighetene de har til å tuppe ut fiktive organisasjoner som har null aktivitet og bare er opprettet av domenehaier for å registrere flere domener.
 
Sist redigert:

Erebos

Medlem
Det var en man som gjorde exakt lika med svenska .se domäner innan de blev frisläppta, han är multi miljonär i dag!
 

picxx

Well-Known Member
Det beste hadde nok vært om hvert firma/organisasjon kun hadde fått ett .no domenenavn, inneholdt eget firma eller organisasjonsnavn. Det er nok mange enige i? ... om det da ikke plutselig blir slik at det toucher ens eget bruk av .no domener ;)
 

MobyDick

New Member
hvordan var det han smartingen med alle domenene opprinnelig hadde fått de? laget masse liksom-selskaper, og søkt om domener?
 
Ey!
Jeg tar faktisk opp denne tråden på nytt, fordi jeg nylig har foretatt meg samme søk på vedkommende som eier en haug med bedrifter og domener... Av hans domener, så trenger jeg et selv, og har både navnet i mitt firmanavn, tilhørighet til navnet og alt - foretaket som pr i dag står reg. på det domenet har null tilknyttning til domenet.

Vil det være noe håp for meg å søke inn dette hos Domeneklagemenda?
Basert på at domenet han eier er noe jeg ser behov for, og har all slags tilknytning til, vs. han, som har 0 tilknytning til domenet. Syns det er helt på trynet at en stakkar skal sitte å reservere domener bare får at ikke andre skal få det. Jeg har også spurt om å kjøpe domenet, noe jeg fikk blankt nei til.

Dette gjelder ikke et typisk "gulldomene" som bil.no o.l. langt i fra, men likevel et stedsnavn som ikke er definert som et geografisk domene.

Tanker?
 
Sist redigert:

Bjørn

Domenespekulant
Ole Petter: Tipper det er Trollheimen.no du ønsker deg sårt? Ser at det er Registrar.no som har dette domenet, i tillegg til en million andre. Problemet er at jeg ikke kan se hvorfor akkurat du skal ha rettighetene til dette? Dette domenet ble først registrert i 2004 av dem - og firmaet ditt startet du først i 2016. I tillegg er det rundt 40 ulike bedrifter som har "Trollheimen" i navnet i.h.t Brønnøysund. Hva gjør at du skal ha mer rett til dette navnet, enn de 40 andre? Tipper sjansen din er lik 0 hvis du klager til Domeneklagenemda.
 
Øhm.. @Bjørn , Jeg mener ikke jeg har MER rett enn andre på dette domenet. Jeg mener jeg har mer rett på domenet enn nettopp "arkiv.no DA" som eier detter i dag.

Og ut over det, er jeg muligens, kanskje, den eneste som har fattet interesse av det, ut i fra andre bedrifter med "Trollheimen" i navnet sitt. Eller i alle fall den eneste som vil sjekke det ut litt nærmere enn å bare godta at det allerede er registert.

At det er registrert er jo greit nok, men at jeg ikke engang får kjøpe det, når det ikke har vært noen aktiv side på domenet siden det ble registrert, syns jeg bare tyder på onde hensikter, nemlig at ingen andre med tilknytning til navnet skal få muligheten til å bruke det til noe fornuftig.

Ole Petter: Tipper det er Trollheimen.no du ønsker deg sårt? Ser at det er Registrar.no som har dette domenet, i tillegg til en million andre. Problemet er at jeg ikke kan se hvorfor akkurat du skal ha rettighetene til dette? Dette domenet ble først registrert i 2004 av dem - og firmaet ditt startet du først i 2016. I tillegg er det rundt 40 ulike bedrifter som har "Trollheimen" i navnet i.h.t Brønnøysund. Hva gjør at du skal ha mer rett til dette navnet, enn de 40 andre? Tipper sjansen din er lik 0 hvis du klager til Domeneklagenemda.
 

Bjørnar

Gründer
Domener som har vært registrert i tre år eller mer, kan ikke behandles i domeneklagenemda.

Jeg levner deg 0 sjanser i et søksmål, slik jeg leser informasjonen du kommer med over.

(har vært sakkyndig i rettsaker ang domener, åndsverk og eierskap, så det over er basert på erfaring)
 
Topp