Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor mye betyr server-lokasjon?

Beorn

New Member
Jeg tror ikke plasseringen har noe særlig innvirkning så lenge du forteller hvilket land du sikter mot. Hastigheten derimot, er viktig.
 

thomasstr

Medlem
Hastigheten er jo også målt ut i fra hvor server er lokalisert, vil jeg si. Om server står lokalisert i India f.eks, så vil du merke stor forskjell på å flytte nettsiden til Norge, hvis ditt publikum er norsk. Man kan evt. bruke CDN for statisk innhold.
 

Stoppet

Banned
Jeg tror ikke plasseringen har noe særlig innvirkning så lenge du forteller hvilket land du sikter mot. Hastigheten derimot, er viktig.

Selvfølgelig har serverplassering noe å si. Bare prøv å test samme side på Pingdom fra flere lokasjoner så ser du raskt det.
 

Beorn

New Member
Selvfølgelig. Men spørsmålet var om det hadde noen betydning om den står i USA så lenge den er rask nok. En rask server i USA er bedre enn en treg server i Norge.
 

Stoppet

Banned
Nå er ikke jeg ekspert på servere, men antar at du skal betale forholdsvis mye mer for en server i USA som skal gå raskere enn noe som gir deg hva du trenger i Norge.
 

thomasstr

Medlem
Selvfølgelig. Men spørsmålet var om det hadde noen betydning om den står i USA så lenge den er rask nok. En rask server i USA er bedre enn en treg server i Norge.

Bare for nyskjerrighetens skyld. Mener du her at begge server da er fullstappet med kunder? For da kan jeg være enig at en rask server i USA er bedre. Hvis det er snakk om èn webside per server, må det være langt dårligere prosesseringskraft i den dårlige serveren, for at den raske serveren i USA skal få noe utslag. Viktig å ha scenarioene klare:)
 

Beorn

New Member
Jeg mener bare på generelt grunnlag at det er hastigheten som er viktigst, uavhengig av hvor serveren er plassert.
 

Terje L

New Member
Min erfaring er at one.com som angivelig har serveren i danmark gir dårligere resultater enn f.eks domeneshop som har i Oslo.
Så jeg kjøper ikke flere domener på one.com
 

thoaud

Country manager @ Servebolt
Hvor serveren står har selvfølgelig en påvirkning på hvor rask nettsiden som ligger på den oppleves, men det har nok liten påvirkning på hvor rask en nettside på one.com er ift domeneshop.

Fysisk serverlokasjon har kun påvirkning på data transfer time, altså tiden det tar å sende data fra server til bruker. Best practise er selvfølgelig at server står så nære brukermassen som mulig, da det ikke er noe poeng å feks kjøre data over Atlanterhavet og tilbake for å servere en side. Men, har man en lokasjon i Norge med lang vei til NIX kan det være at man får en raskere transfer time fra andre land som har en raskere connection til feks NIX.

Skal man gå virkelig langt ned i materien så kan man også si at det er viktig for skalering, da en lengre transfer tid gjør at connections må holdes i live lenger, og dermed vil serveren tåle mindre trafikk. Dog, for de fleste nettsider er ikke dette et problem.
 

AndreasBr

Member
Jeg tror ikke plasseringen har noe særlig innvirkning så lenge du forteller hvilket land du sikter mot. Hastigheten derimot, er viktig.
Du kan få dritdårlig overføringshastighet selv om serveren står på gigabit i USA dersom de har dårlig routing..

Eks: Jeg lastet ned en fil fra en server i NY, fikk 64KB/s.. (Jeg sitter på mer enn god nok linje)
Hvorfor ikke bare ha serveren i Norge? Hvem ringer du når ting går ned?
 

AndreasBr

Member
64Kb/s skyldes nok mye mer enn dårlig routing.

Men ja, er det Norge man vil nå ut til er det ingen grunn til å ha serveren noe annet sted.
Da kan vi være enige om å være uenig :p Speedtest mot NYC får jeg 143Mbit, så er kun den leverandøren.

Upload fikk jeg 519Mbit/s
 

thoaud

Country manager @ Servebolt
Da kan vi være enige om å være uenig :p Speedtest mot NYC får jeg 143Mbit, så er kun den leverandøren.

Upload fikk jeg 519Mbit/s
Du skal ganske mange ganger rundt jorden for at routing skal gi et så stort utslag, med mindre man er routet via stua til en ADSL abonnent selvfølgelig. Her snakker man nok om throttling av linjebruk.
 
Topp