Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Regnskapsspørsmål

Sindre

Medlem
1. Hvordan "lager" man bilag? Hva i all verden er egentlig et bilag? Er det noe man lager ut fra selve banktransaksjonen, eller må man gjøre det innpå f.eks. PayPal og Adsense og alle de andre?

2. Skatter man av samtlige inntekter, eller skal man trekke fra utgiftene i regnskapet og kun trekke skatten fra det samlede beløpet som blir igjen?

3. Hvis svaret på forrige er at man kun skatter for inntekten som blir igjen etter at utgiften er trukket fra, er det dette beløpet som skal oppgis i selvangivelsen osv? Eller er det summen av alt man har tjent (uavhengig av utgifter)?

Jeg kommer sannsynligvis til å ha flere spørsmål etterhvert, men begynner med dette, så det ikke blir helt overveldende. :)

Takker for alle svar!
 

zapotek

Medlem
Jeg er ikke noen ekspert på emnet, men skal prøve å gi noen halvgode/dårlige svar:

1. Et bilag er kort fortalt en dokumentasjon på en transaksjon. Kan feks. være en bankutskrift hvor du har ringet inn en innbetaling fra Adsense, eller en faktura.

2 og 3. Du skal fylle ut Næringsoppgave 1 i tillegg til selvangivelsen. Her legger du inn inntekter og utgifter fra foretaket ditt. Det aner meg av spørsmålene dine at du ikke har sett på den ;) Last den ned fra Skatteetaten om du ikke fikk den tilsendt sammen med selvangivelsen din.

Lykke til.
 

Sindre

Medlem
Det stemmer, zapotek, den har jeg ikke sett på. Tror ikke jeg fikk tilsendt den med selvangivelsen heller. Ringte til skattekontoret nå, og de sa det samme, men han mente jeg burde få profesjonell hjelp hvis jeg ikke hadde peiling på dette.

Noen av dere som får profesjonell hjelp? Er det ikke bare å fylle inn inntekter og utgifter? Har jo full oversikt i regnskapet mitt.
 

zapotek

Medlem
hehe litt seint å begynne med regnskapet idag men... Det er ganske mye å sette seg inn i.

Har du få bilag og god oversikt skal det går greit.

Skatteetaten - Næringsoppgave 1 for næringsdrivende med begrenset regnskapsplikt

Næringsoppgaven laster du ned sammen veiledning på linken over. Det de sier på telefonen til Skatteetaten bruker jeg å ta med en klype salt. Jeg har opplevd å ringt 4 forskjellige saksbehandlere der, og fått 4 forskjellige svar på samme spørsmål.
 

Sindre

Medlem
Regnskapet er klart det, ble ferdig med det i går :p Så da er det vel bare å fylle inn inntektene og utgiftene derfra over til Næringsoppgave 1?

Den næringsoppgaven du linket til nå så jo helt hysterisk ut. Jeg er selv innpå Altinn akkurat nå, og der så den langt enklere ut.. Ikke at jeg har peiling på om jeg gjør dette riktig :p
 
K

Kontoristen

Guest
hehe litt seint å begynne med regnskapet idag men... Det er ganske mye å sette seg inn i.

Det går an å søke/be om utsettelse, så og si alle får da 14 dagers utsettelse. Hvis dette skal gjøres så må det gjøres nå!!!
 

Sindre

Medlem
Er det noen her inne som faktisk har fylt ut og levert inn selvangivelse og næringsoppgave 1 via Altinn?

Noen av dere som kunne vært villig til å hjelpe meg bittelitt over tlf i kveld? Send i så fall en PM.

PS. Jeg driver ENK og har kun tjent penger via affiliatesalg, annonsesalg, Adsense, div. småtjenester og den slags. Jeg har ført alt sammen opp i regnskapet så alt er klart til å leveres.

Jeg kommer 100% sikkert til å skaffe meg regnskapsfører etter dette. :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Er det noen her inne som faktisk har fylt ut og levert inn selvangivelse og næringsoppgave 1 via Altinn?

Noen av dere som kunne vært villig til å hjelpe meg bittelitt over tlf i kveld? Send i så fall en PM.:)

Ringe bedin!! Bedin har gratis grønt nummer. De hjelper deg. Det er det de er her for!

bedin.no
 

zapotek

Medlem
Bedin hjelper deg ikke med selvangivelsen og næringsoppgaven. De henviser deg bare til Skatteetaten. (Jeg ringte igår)
 

Ståle

Medlem
Jeg har gjort dette en titalls ganger og det er noe forbanna drit. Det som er positivt er at dersom du gjør feil så kommer dette som regel frem i skjemaet. Det er bare å sette i gang så vil du skjønner mer etter hvert.

Er helt enig. Dette burde kunne blitt laget mye mer brukervennlig. Måten de har det må nå er unødvendig tungvindt, men dog lettere enn papirutgaven.
 

Sindre

Medlem
Allright.. Satser sterkt på å faktisk få levert dette i løpet av kvelden, men må innrømme jeg er litt bekymret for å gjøre feil. Men regnskapet mitt er ufattelig "enkelt", så hvor vanskelig kan det være? Gjelder vel bare å ikke la seg forvirre av de mange dustete begrepene og spørsmålene (som, for større firmaer selvsagt ikke er "dustete").

En ting jeg gjerne skulle hatt svar på:

Når jeg går inn på 9900 Sum driftsinntekter.

Der antar jeg at jeg skal fylle ut 3000 Salgsinntekt og uttak, avgiftspliktig. Det er her jeg skal oppgi overskuddet jeg kom frem til i regnskapet, sant?

Men hva i all verden mener de med "Årlig verdi" og "Fjorårets verdi"?! Det er disse to feltene man kan fylle ut i. Kan noen please hjelpe meg med dette?

Antar at de som har levert inn via Altinn egner seg best til å svare, men hva vet vel jeg.
 
Topp