Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MVA på undervisning/kurs

xenimus86

Medlem
Vi har ikke MVA på våre kurs eller vår undervisning. Dette gjelder både på nett og på vanlige klasseromskurs.

Vi opprettet nylig et nytt selskap, og jeg kikket nettopp innom og ser at vi har omsatt for 49 000,- kroner den siste måneden - i undervisning.

Spørsmål er da:

Skal jeg MVA-registrere meg når jeg kommer over 50 000 da? Eller må jeg selge moms-pliktige varer opp til 50 000 før jeg kan registrere meg?

Vi selger litt brus og sånt piss, men ikke i nærheten av 50 000 på et år.
 

Kassimaja

Geocacher
Hvis du ikke selger MVA-pliktige tjenester eller varer for mer enn 50000.- skal du heller ikke registrere deg.

Joda, du kan registrere deg selv om varene er fritatt MVA, gjør du det får du refundert all inngående MVA og kan absolutt være verdt det.

En annen ting. Eri ikke kurs MVA pliktig da? Har tidligere jobbet for en kursarrangør og jeg mener bestemt at de aller fleste kursene var MVA belagt.
 

xenimus86

Medlem
Slik som jeg har forstått det (Fra Sjøfartsdirektoratet etc) så er det momsfritt. Til og med utbetalingene vi får fra Norsk Test AS (som har selve prøven) er det visstnok ikke moms på.
Men selvsagt, må nok sjekke dette grundigere!
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det er dette som er så irriterende med de norske mva lovene! At noen ting skal være fritatt og andre ikke!
Det skaper både forvirring og forverring av alt!

Undervisning spesifikt er jo fritatt moms, mens en konferanse eller seminar ikke er det.... Og, her kommer det jo skjønn inn i bildet.

Søk momsregistrering uansett, slik at du får tilbake den momsen du betaler i det minste! Jeg har alltid søkt forhåndsregistrering og fakturert mva fra første krone uansett. På momsoppgaven har du jo uansett felter for både momspliktig og momsfritatt omsetning.

Du blir ikke straffet over å ha registrert deg, men heller tvert imot!
 

Kassimaja

Geocacher
Det er ikke helt rett Tonny. Det er en forskjell på om varen/tjenesten er fritatt MVA eller ligger utenfor område. For mitt vedkommende. som holder på med MVA frie bøker, men er MVA registrert får jeg tilbake all innkommende MVA selv om jeg omtrent ikke krever noe MVA inn fra mine kunder.
 

Kassimaja

Geocacher
Bøker er fritatt MVA i siste ledd, noe som betyr at jeg betaler MVA for bøker, men skal ikke ta det ut til leseren. Dette gjelder de aller fleste bøker. Et viktig unntak er lover og lovsamlinger uten kommentarer. Dette er av en eller annen merkelig grunn ikke fritatt MVA siden dette ikke regnes som bøker men som offentlig informasjon.
 

Santo

Active Member
Det er en forskjell på om varen/tjenesten er fritatt MVA eller ligger utenfor område.

Har du noen eksempler på dette, utenom bøker? Jeg klarer ikke helt å se forskjellen på om ting er fritatt eller "utenfor område"? Blir ikke det egentlig to sider av samme sak?
 
Har du noen eksempler på dette, utenom bøker? Jeg klarer ikke helt å se forskjellen på om ting er fritatt eller "utenfor område"? Blir ikke det egentlig to sider av samme sak?

Jeg fikk f.eks. høre både fra Bedin og fylkesskattekontoret at jeg måtte momsregistreres fordi jeg hadde 50 000 kroner i omsetning som var utenfor avgiftsområdet, men som *ville ha vært* avgiftspliktig dersom den hadde vært innenlands. Det er ett eksempel.
 

Santo

Active Member
Jeg fikk f.eks. høre både fra Bedin og fylkesskattekontoret at jeg måtte momsregistreres fordi jeg hadde 50 000 kroner i omsetning som var utenfor avgiftsområdet, men som *ville ha vært* avgiftspliktig dersom den hadde vært innenlands. Det er ett eksempel.

Så når de snakker om "utenfor område" så snakker man egentlig ikke om hva varen eller tjenesten er, men om det i Norge eller ikke på en måte?
 

Kassimaja

Geocacher
Har du noen eksempler på dette, utenom bøker? Jeg klarer ikke helt å se forskjellen på om ting er fritatt eller "utenfor område"? Blir ikke det egentlig to sider av samme sak?

Det der er et spørsmål jeg ikke klarer å svare på, men regnskapsføreren din er sikkert behjelpelig med å svare
 
K

Kontoristen

Guest
Så når de snakker om "utenfor område" så snakker man egentlig ikke om hva varen eller tjenesten er, men om det i Norge eller ikke på en måte?

Utenfor avgiftsområdet betyr frem til 31.12.09 følgende:
Når salg er utenfor avgiftsområdet snakker man om salg som ikke er meverdiavgiftspliktig, f.eks. kurs, forsikring, helsetjenester, sosiale tjenester (merverdiavgiftsloven §5, 5a og 5b).

Når vi snakker om kjøp som skal brukes utenfor merverdiavgiftsområdet, er det da kjøp av varer og tjenester til denne type virskomhet.

Fra 1.1.2010 endres denne definisjonen fra å være avhengig av hva man selger, til en geografisk definisjon. Utenfor merverdiavgiftsområdet vil da omfatte utlandet, sokkel, Svalbard og Jan Mayen. Og kjøp utenfor mervediavgiftsområdet vil da være kjøp til bruk på disse stedene.

Salg av forsikring vil da bli omtalt som salg innenfor merverdiavgiftsområdet, men unntatt fra avgiftsplikt. Så det innebærer ingen forskjell ift. avgiftsberegningen.
 
Topp