Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Det gyldne snitt - bruke i web design

hansson

Langveisfarende
Personlig synes jeg dette er noe snobbete vissvass som tar utgangspunkt i renessansemalerier. Det har absolutt null relevans for web og har aldri vært noe annet enn et teoretisk redskap for kunsthistorikere for å prøve å sette malerier som spenner over flere århundrer inn i en slags felles komposisjonsmessig kontekst.

Sannsynligvis vil noen lærde webhistorikere prøve å gjøre det samme med våre nettsteder om 100 år. Inntil da tror jeg vi lett kan glemme det gyldne snitt.
 
Sist redigert:

metallian

Medlem
Jeg tror det gyldne snitt absolutt har noe for seg, om ikke direkte overførbart. Bla vet vi jo at -litt overraskende kanskje?- annonser plassert i øvre midtkryss til venstre gir bedre ctr enn annonser plassert til høyre. Dette til tross for at høyre siden oftest anses som mest attraktiv for mange, bla når man velger avlukke på off.toaletter :)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
SELVFØLGELIG bruker du det gyldne snittet i webdesign, selv om du ikke alltid er klar over det. F.eks. skjermstørrelsen? Lesbarheten av fonts? Plassering av bilder som "føles" godt? Hvorvidt farger passer sammen?
Noen som har lest Gödel, Escher, Bach?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Første ting jeg kom på her nå f.ex - et ganske vanlig annonseformat, 125x200. Hvilket forhold er det der? jo, 1,6, nesten nøyaktig det gyldne snitt.

Det gyldne snitt er ikke noen teoretisk "regel" som noen har funnet på, det er rett og slett et forholdstall som går igjen veldig mange steder i naturen, og som vi veldig ofte av en eller annen snodig grunn oppfatter som "pent".
 

eightworx

Art Director
Personlig synes jeg dette er noe snobbete vissvass som tar utgangspunkt i renessansemalerier. Det har absolutt null relevans for web og har aldri vært noe annet enn et teoretisk redskap for kunsthistorikere for å prøve å sette malerier som spenner over flere århundrer inn i en slags felles komposisjonsmessig kontekst.

Sannsynligvis vil noen lærde webhistorikere prøve å gjøre det samme med våre nettsteder om 100 år. Inntil da tror jeg vi lett kan glemme det gyldne snitt.

Her forteller jo du egt. hvor lite du kan, hehe. Det gyldene snitt brukes idag i alt ifra typografi, trykk og webdesign. Det har ikke noe med renessanse bilder å gjøre har heller ikke noe med kunst historie. Det er one on one matematikk... Det er en ballanse hvor vi mennesker føler det mest naturlig å fokusere, fire punkt og to linjer hvor det er mest naturlig for en horisont, header, top tekst, tab å starte. Det ikke tilfeldig vi opprerer med A1\A8. Er heller ikke tilfeldig vi etter svært kort tid i teknologien endte opp med widescreen.

Fullformat fotografi som istarten var ett kvadrat men er idag rektangel. Er det noe markedsføring og komunikasjons firmaer idag tjener på så er det respons på kundenes reklame. Det handler ikke bare om ett pent ytre og ett tilfeldig oppsett. Og selv om de fleste ikke bruker noen faste maler når de setter opp foreks. en webside så er det nok så naturlig for oss mennesker å legge ting nettop i det gyldene snitt.
 

Gaasehud

Medlem
eightworx har et poeng; det gylne snitt er noe som går igjen overalt. Med kommentaren min over mente jeg altså ikke at man ikke skal plassere noe i det gylne snitt, men at det ikke trenger å være slik at man bruke den bevisst. Prøv å plassere en logo som er 300px bred på en 900px bred header, slik at det blir så "estetisk" som mulig. Antagelig plasserer du den rundt 2/3 til venstre eller høyre – altså ca. det gylne snitt.

Ikke heng deg for mye opp i det, er min mening. :)
 
Topp