Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Norsk byråkrati?

picxx

Well-Known Member
Hu og hei hvor det går!!
Hvorfor i all verden er det slik at det skal være importør, bedrift eller menigmann som skal være lausbikkje og vakthund for staten?
Her flakser man omtrent av sin høye hest når man fremsetter norge som et teknologisk nyskapende land, så har man ikke såpass kommunikasjon og kontroll mellom de forskjellige etatene at man kan unngå å ilegge en importør straffegebyr, mulkt og kanskje til og med noen dager på vann og brød bare fordi denne ikke har pugget hele den røde boka med norges lover.....herre min hatt!

eks.:
Du hadde pønsjet inn ordren din i det du hadde bestilt den.
Denne hadde gått ut til skattefuten med en CC til tollvesenet.
Tollvesenet hadde scannet inn forsendelsen når den kom, og fått opp det du pønsjet inn når du bestilte.
Saken ordnet der og da.

Gudbedre for et bakvendtland!
 

picxx

Well-Known Member
nevn noen andre land hvor alt dette er så bra samkjørt mellom offentlige instanser som du mener burde være et forbilde for norge da, picxx ;) Helt ærlig tror jeg ikke du finner så mange

Er det en norsk folkesykdom dette med å sammenligne seg med andre når noen nevner ting som er på trynet?
Skal man være bedre enn alle andre er det ingen å sammenligne seg med.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det som er en norsk folkesykdom er vel heller å klage...

Greia er at norge faktisk er veldig BRA å drive business i (som i "bedre enn de aller fleste land"), nettopp fordi det generelt er veldig bra orden på ting. Ja, det er en del skatter og avgifter, men ting FUNKER. I dette tilfellet så er det jo ikke at fyren ikke har visst hvordan reglene var - han har bare ikke sagt fra om at det var noe feil, og da er det mulig han får en smekk.

Nei, ting er ikke perfekt, men det er de meg bekjent ingen andre steder heller. Da blir det tåpelig å kalle det et bakvendtland.

Ang. teknologisk nyskapende - hvis du ikke kan nevne noen som er bedre, så tror jeg det argumentet der også datt fra hverandre.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Ang. teknologisk nyskapende - hvis du ikke kan nevne noen som er bedre, så tror jeg det argumentet der også datt fra hverandre.

Nyskapende betyr liksom å være forran andre det da....

Du kaller det å klage, jeg kaller det kritikk.
Kritikk for døve ører, for hadde man ikke hatt denne olja hadde det nok gått i hest og kjærre og landpostbud enda, for det også _funka_.

Vil du, som webutvikler, si at det er en umulig oppgave å samkjøre de forskjellige etatene i norge? Webutviklere utvikler faktisk systemer de selv bruker som enkelt tar seg av slike oppgaver, men er man fastlåst i en windows2000 versjon grunnet "sikkerheten" er det klart ikke så mye å gjøre med saken.
Og tenk på alle pengene som går med på å etterutdanne disse "intelektuelle" som må lære seg å scanne varene ...

"If it ain't broke, don't fix it" stemmer bare såå langt... :D
 

Nutz

Med lem
Statistikk og korrekt tallmateriale er viktig for Staten. Mer viktig enn å bytte penger med deg.
Når man innrapporterer feil tall så kan tallknuserne konkludere feil, og beslutninger taes på feil grunnlag. Hvordan finner man ut riktig handelsbalanse med et land som for eks. Kina, når "alle" skriver ned verdien på varen for å lure unna litt i toll?
 

n0stra

Medlem
Det som er en norsk folkesykdom er vel heller å klage...

Greia er at norge faktisk er veldig BRA å drive business i (som i "bedre enn de aller fleste land"), nettopp fordi det generelt er veldig bra orden på ting. Ja, det er en del skatter og avgifter, men ting FUNKER. I dette tilfellet så er det jo ikke at fyren ikke har visst hvordan reglene var - han har bare ikke sagt fra om at det var noe feil, og da er det mulig han får en smekk.

Nei, ting er ikke perfekt, men det er de meg bekjent ingen andre steder heller. Da blir det tåpelig å kalle det et bakvendtland.

Ang. teknologisk nyskapende - hvis du ikke kan nevne noen som er bedre, så tror jeg det argumentet der også datt fra hverandre.

Vi er et "bakvendtland" ved at man ukritisk kaster bort penger på unødvendige stillinger som igjen eksisterer pga unødvendige reguleringer. Vi belønner også ineffektivitet samt investering i eiendom istedet for investering i bedrifter som igjen vil generere arbeidsplasser og skatteinntekter.

Det skulle bare mangle at det ellers i norge "fungerer greit", vi bruker jo mer penger enn alle andre land og har en administrasjon som ikke ligner grisen. Det er ikke vanskelig å drive en bedrift når man ikke trenger å tenke på utgifter eller inntekter, altså slik staten og kommunene driver på idag.

Når oljepengene er borte og alle jobber i det offentlige havner vi rett i dynga slik skuta styres idag. Fjern unødvendige reguleringer, kutt det offentlige byråkratiet i 2, ha en positiv "ja holdning" til nye søknader samt differensier mellom nyetablerte og små bedrifter kontra de store. Tenker da spesielt på utgiftene relatert til AS og regnskap.
 

picxx

Well-Known Member
Det er greit om moderator/admin opplyser at slike tråder er skilt ut fra andre tråder når man skiller ut tråder, slik at det ikke ser ut som om TS har startet tråden slik, noe jeg aldri kunne tenke meg å gjøre hadde det ikke vært for å poengtere at det er vanskelig for en liten bedrift å bare starte opp med import, sånn på dagen.
 

hohohoo

Medlem
To ting med det der: 1, tenker du deg at det skal være noen grense for hva de skal scanne. Hver enkelt vare, hvert kolli, hver container?

Uten at jeg ser noen betenkligheter akkurat i eksempelt, så har Datatilsynet noen meninger om kryssoppdatering av ulike databaser.

Selvangivelsen f.eks er jo et bra eksempel på effektiv bruk av ny teknologi.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
To ting med det der: 1, tenker du deg at det skal være noen grense for hva de skal scanne. Hver enkelt vare, hvert kolli, hver container?

Hvor er #2? :D

Nei, altså, jeg tenker vel kanskje litt vel høytflyvende her, men man lever da tross alt i 2010, i en tid hvor det er spådd at jorden skulle gått under flere ganger og myndigheter omtrent har kontroll på nærmest alt man foretar seg.

Kan jo ta ett lite eks på hva jeg ser for meg:
Franz Gukkalauk drver firmaet Gukku's heklebrikker og skal kjøpe inn ett kolli heklebrikker fra Kina. Han bestiller fra sin leverandør, som sender han den elektroniske koden som inneholder varens pris, pris på forsendelse og ID på kolliet.
Når Franz har kontrollert at infoen stemmer legger han denne elektroniske koden inn i sin firmaprofil hos ligningsvesenet i norge.
Denne databasen deles med flere instanser, slik at når kolliet kommer til norge blir dette scannet av tollvesenet og man får automatisk opp pris på varen og pris på frakt, evt. annen info.

Hva datatilsynet, flekkefjord basketballlag og indre bæverfløa husmorlag har å skulle si til dette er egentlig uvesentlig. Jeg syntes bare det hørtes ut som en grei måte å få ned noe av det tunge byråkratiet som er rundt dette.
 

sta

Medlem
Franz Gukkalauk drver firmaet Gukku's heklebrikker og skal kjøpe inn ett kolli heklebrikker fra Kina. Han bestiller fra sin leverandør, som sender han den elektroniske koden som inneholder varens pris, pris på forsendelse og ID på kolliet.
Når Franz har kontrollert at infoen stemmer legger han denne elektroniske koden inn i sin firmaprofil hos ligningsvesenet i norge.
Denne databasen deles med flere instanser, slik at når kolliet kommer til norge blir dette scannet av tollvesenet og man får automatisk opp pris på varen og pris på frakt, evt. annen info.

Slike systemer finnes allerede. De fleste store internasjonale speditører tilbyr slike løsninger, som via logistikksystem hos mottaker er koplet opp mot tollvesenets TVINN-system, slik at fortollingen skjer mer eller mindre automatisk.

Systemet er imidlertid aldri bedre enn dataene du putter inn. Om avsender oppgir feil verdi på sendingen og mottaker godkjenner dette vil datene i systemet jo også være feil. Tollvesenet avdekker dette av og til i stikkprøvekontroller og de fleste større importører er vel relativt påpasselig med å oppgi korrekt importverdi.
 

picxx

Well-Known Member
Systemet er imidlertid aldri bedre enn dataene du putter inn. Om avsender oppgir feil verdi på sendingen og mottaker godkjenner dette vil datene i systemet jo også være feil. Tollvesenet avdekker dette av og til i stikkprøvekontroller og de fleste større importører er vel relativt påpasselig med å oppgi korrekt importverdi.

Neida, joda, systemet blir ikke bedre enn de dataene som puttes inn.
Her ville jo da firmaprofilen inneholdt beløp som er betalt for varen,
så når tollvesenet hadde scannet varen hade de fått opp betalt beløp.
Si at du hadde betalt 50.000 og varens verdi var oppgitt til 1000.
Da hadde tollvesenet kunne skrevet en anm. til din profil og spurt om du ønsket å betale for fortilling på 50.000 eller om de skulle returnere varen til avsender.
Smertefritt og uten kriminalisering av noen av partene.
 

picxx

Well-Known Member
Nåja, jeg vet ikke hvor stor tro jeg har på slike formidable samkjøringer når det kommer til det offentlige norge jeg da. NAV er jo et skrekkens eksempel.
Det sagt....det er jo bra de prøver, det skarr'i ha :D
 

metallian

Medlem
Så nettopp en kjapp oppsummering og antallet skjemaer for bedrifter er redusert ganske kraftig siste året bare, og i 2012 vil det være veldig mye bedre også- det er nok dog ikke mot de minste det satses så for oss småfolk er det nok ikke så merkbart. Men endringene for de som tjener under 50 000 på "næring" var jo også veldig kjekke da jeg lå akkurat under ifjor :)
 
Topp