Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Revisjonsplikten fjernes for små aksjeselskap

picxx

Well-Known Member
Dette er faktisk så hyggelig at jeg skal love å lese partiprogrammet til sp seriøst ved neste valg.. Er småbedriftene vår generasjons "bønder"? Det er mange som kommer med store ord, men hvilket parti gjør faktisk noe for grunderbedrifter? Og ikke minst, så er de i posisjon til å faktisk gjennomføre noe...

Det er vel nettopp det du ikke burde gjøre.
SP med sine 11 mandater har nok neppe vært særlig utslagsgivende i dette spørsmålet hadde de ikke hatt opposisjonen på "sin side".

Det er jo nettopp fordi man har slike småparti som SV,SP,KrF og venstre at norsk politikk er så ustabil som den faktisk er. Man kan risikere at et lite parti som venstre faktisk kan bli sittende som vippeparti i meget viktige spørsmål.

Kunne det bare vært ett parti i norge med 80% av folkets stemme bak seg, og dertil mange mandater hadde jeg vært fornøyd. Om partiet hadde kalt seg for AP, H eller FrP er for meg likegyldig.

Småpartier som sikler seg frem til fusjoner, posisjoner og blir sittende som vippeparti i viktige spørsmål er ikke noe å trakte etter. Få dem vekk...
 

picxx

Well-Known Member
Blir en del mindre oppdrag for revisorer rundt omkring da. Det er vel revisorene som i bunn og grunn blir taperne her. Ihvertfall til å begynne med. Ser for meg en del arbeidsledige revisorer i 2011. 130 tusen bedrifter?

Mindre revisorfirma slipper jo revisjonsplikten... :D
 

metallian

Medlem
Men bevares, det er et positivt skritt fra regjeringen som jeg håper de følger opp med nedsatt krav til kapital og bedre vilkår for ENK også.

Blir det enklere med ENK kan de dele det ut som en del av SFOèn til 5 åringene ;)

Men seriøst-hvilke vilkår skulle ebdres for ENK mener du? Jeg er jo av den oppfatning at det å etablere bedrifter er noe for driftige folk som vil skape noe, ikke alle og enhver som skal føre av pcèn og telfonregningen. Med unntakene til nøringslivoppgave for de aller minste, unntak fra revisorplikt osv er det ihvertfall bare detaljer med regnskap som jeg stusser på når det gjelder ENK-og det er fordi jeg er HELT blank på regnskap og driver dette ved siden av 100% stilling til daglig.
 

Jon

Medlem
Eh... SP har vært i posisjon til å stemme for bedre vilkår for småforetakene før, men har ikke gjort det. Bøndene er i stor grad organisert som enkeltpersonforetak, så hva som fikk dem til å stemme mot bedre vilkår til sine egne er for meg et mysterium. Les denne: Regjeringspartiene imot bedre vilkår for ENK | Frilansinfo.no | Informasjonsportalen for kreative frilansere |
Ja, men vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt samtlige partier har sagt at de skal gjøre noe med dette. At et forslag fra opposisjonen blir nedstemt er ikke så sjokkerende, hvis de skal gjennomføre noe så vil de jo at det skal være sine forslag på sine premisser...

Det er vel nettopp det du ikke burde gjøre.
SP med sine 11 mandater har nok neppe vært særlig utslagsgivende i dette spørsmålet hadde de ikke hatt opposisjonen på "sin side".

Det er jo nettopp fordi man har slike småparti som SV,SP,KrF og venstre at norsk politikk er så ustabil som den faktisk er. Man kan risikere at et lite parti som venstre faktisk kan bli sittende som vippeparti i meget viktige spørsmål.

Kunne det bare vært ett parti i norge med 80% av folkets stemme bak seg, og dertil mange mandater hadde jeg vært fornøyd. Om partiet hadde kalt seg for AP, H eller FrP er for meg likegyldig.

Småpartier som sikler seg frem til fusjoner, posisjoner og blir sittende som vippeparti i viktige spørsmål er ikke noe å trakte etter. Få dem vekk...

Jo, man må jo forholde seg til hva som er virkeligheten og ofte er de småpartiene som sitter med "vippemakten".

MEN... ikke overdramatiser, jeg lovte kun å lese partiprogrammet. Jeg må si at jeg ikke engang har i min villeste fantasi har vurdert å stemme SP, men tanken slo meg plutselig at kanskje... Skummet igjen allerede nå, men nei... :)

Enig at Venstre er partiet som på papiret har mest gode forslag, men de fikk en stor ripe når de surret bort hele valget til høyresiden med sutringen om at de ikke ville samarbeide med FRP. Det hjelper lite med fine ord når man ikke vil ha makten for å gjennomføre de...
 

metallian

Medlem
Enig at Venstre er partiet som på papiret har mest gode forslag, men de fikk en stor ripe når de surret bort hele valget til høyresiden med sutringen om at de ikke ville samarbeide med FRP. Det hjelper lite med fine ord når man ikke vil ha makten for å gjennomføre de...

DET hadde ikke noe med makt å gjøre det var et verdispørsmål og ære være Sponheim for at han hadde ryggrad til å stå for det han sa-og ta følgene etterpå forsåvidt.

Forøvrig er det jo sånn at det er lettere å komme med forslag i en mindretallsposisjon som opposisjonsparti enn som flertallsregjering :) F.eks trenger ikke oppsosijonspartiene ta ansvar for tapte arbeidsplasser når de argumenterer for å heve 200kr grensen, det må regjeringen gjøre-derfor skjer det ikke noe der, selv om alle egentlig vil ha den opp...
 

picxx

Well-Known Member
Forøvrig er det jo sånn at det er lettere å komme med forslag i en mindretallsposisjon som opposisjonsparti enn som flertallsregjering :) F.eks trenger ikke oppsosijonspartiene ta ansvar for tapte arbeidsplasser når de argumenterer for å heve 200kr grensen, det må regjeringen gjøre-derfor skjer det ikke noe der, selv om alle egentlig vil ha den opp...


Når man vinner valget på å kritisere et annet partis standpunkter heller enn å fremme sine egne vil man gå gjennom regjeringsperioden like ryggesløs også, noe som vises ganske godt i akkurat denne saken.

Regjeringen (eller, de forskjellige departementene, med regjeringsmanadater som ministre) har fullmakt til å innføre gebyrer, skatter og andre ting såfremt det ikke går på tvers av det de må stå til ansvar for overfor stortinget, og det har de gjort i aller høyeste grad.

Viktige ting som absolut burde bli tatt opp på dagsordenen er likevel uteblitt, fordi ryggsøylen på partiene er som en 25 år gammel laban seigmann og man vet at man faktisk må stå til ansvar for de forslag man kommer med.
Uten eget politisk standpunkt i enkeltsaker og uten ryggsøyle er det begrenset hva man får til.
 

Jon

Medlem
DET hadde ikke noe med makt å gjøre det var et verdispørsmål og ære være Sponheim for at han hadde ryggrad til å stå for det han sa-og ta følgene etterpå forsåvidt.
Jo, i praksis så har det jo det og jeg synes de svikter velgerne sine. Hva får de gjennomført nå? Synd for jeg tror en regjering med Venstre, Høyre og FRP kunne blitt den beste regjeringen noensinne hvis de hadde klart å samarbeide. I tillegg kunne Venstre blitt vippepartiet med masse makt...
 
Oppdrag for revisor

Blir en del mindre oppdrag for revisorer rundt omkring da. Det er vel revisorene som i bunn og grunn blir taperne her. Ihvertfall til å begynne med. Ser for meg en del arbeidsledige revisorer i 2011. 130 tusen bedrifter?

Tror nok jeg må si meg enig i dette. Hos oss har vi beregnet at vi må kunne forvente 20 % omsetningsfall, hvilket innebærer trolig vil gå ca. i 0 til vi får justert oppdrag i forhold til bemanning. Heldigvis har vi hatt stor tilgang på oppdrag siste året.

Jeg tror det er sunt for vår bransje at det blir fritak for mindre selskap. Det er mye kjekkere å jobbe for noen som ønsker at vi skal være tilstede enn at vi er som en pest og plage for de vi møter. Vi har ikke vært flinke nok til å kommunisere hva vi gjør og hva fordel det har for de vi reviderer.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg tror det er sunt for vår bransje at det blir fritak for mindre selskap. Det er mye kjekkere å jobbe for noen som ønsker at vi skal være tilstede enn at vi er som en pest og plage for de vi møter. Vi har ikke vært flinke nok til å kommunisere hva vi gjør og hva fordel det har for de vi reviderer.

Godt sagt.
Kudos :)
 

Jon

Medlem
DET hadde ikke noe med makt å gjøre det var et verdispørsmål og ære være Sponheim for at han hadde ryggrad til å stå for det han sa-og ta følgene etterpå forsåvidt.

En annen ting er at Venstre langt mer til høyre enn venstre i politikken, men i og med de avfeier høyresiden så er jo dette bare fine ord på et papir. De kan jo heller ikke være et sentrumsparti lenger, fordi de elegant har avfeid den ene siden. Tipper dette kan bli Venstres undergang hvis de holder fast ved dette. Vi får se hvor sterk ryggraden er på lengre sikt... :)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Litt artig at NUF bare ble nevnt en eller to ganger her, sålangt.
Jeg mistenker nemlig at grunnen til hvorfor dette har fått gjennomslag er at det ble opprettet så mange NUF i det siste. I det minste har det vel vært med i avgjørelsen?
 

kongen

kongemedlem
NUF har vel to store fordeler over AS enda og det er mindre innskudd og at man trenger bare en person i styret. Resten er vel ganske likt tror jeg.
 

Jon

Medlem
Litt artig at NUF bare ble nevnt en eller to ganger her, sålangt.
Jeg mistenker nemlig at grunnen til hvorfor dette har fått gjennomslag er at det ble opprettet så mange NUF i det siste. I det minste har det vel vært med i avgjørelsen?

Det har du helt rett i. Der forsvant siste rest av gode tanker om SP.

Revisjonsplikten fjernes for små selskaper - Senterpartiet

Denne reformen innebærer en likestilling av aksjeselskaper og NUF med hensyn til revisjon, noe som bidrar til å svekke interessen for å benytte NUF som foretaksform. For Senterpartiet er dette en ønsket utvikling. Senterpartiet har lenge sett NUF som en uheldig selskapsform ut fra sin hovedkontorplassering i utlandet, og derved tilhørende vanskeligheter for norske skatte- og avgiftsmyndigheter for å kontrollere deres virksomhet.

Ser også at det er vedtatt likestilling for NUF og AS. Det blir nå altså revisjon for NUF med omsetning over 5 mill.
 

Solheim

New Member
Viktig å være bevisst på at dette ikke er noe regjeringen har "kjempet frem" men derimot stått imot frem til nå hvor hele opposisjonen stemte for samt endel representanter i SP og AP slik at det ble flertall. Man kan vel heller si at det ble innført til tross for stor motstand hos de rødgrønne i årevis. Man kan jo spørre seg selv hvem som innførte regelen om revisjonsplikt for småfirma i utgangspunktet :)

Flotte nyheter men ikke gi de som ikke fortjener det honør og skryt.

Stemmer det!
 
Topp