Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Få klartgjort en gang for alle - Gyldige fakturaer

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Papiret du skriver på er uvesentlig. Det er fakturanummeret som skal føres i rekkefølge. Dersom du tenker på de ferdiglagede fakturaarkene med serienummer på - dette nummeret er ikke identisk med fakturanummer.
 

jagarock

Information Research & Analytics
hm, siterer Unummererte fakturaer er ulovlig | Frilansinfo.no | Informasjonsportalen for kreative frilansere |

Du kan nemlig ikke bare lage dine egne fakturaer på et skriveprogram og tro at alt går bra. Skal de bli godkjente av Skatteetaten må de være nummererte i en låst nummersekvens, jfr. bokføringsforskriftens paragraf 5-1-3 (Lovdata)

fakturanummer.jpg

Dette får du til enten ved å skrive dem ut på forhåndstrykte blanketter (kjøpes der du handler kontorrekvisita), ved hjelp av et fakturaprogram, eller ved å lagre filen i låst pdf-format. De to siste alternativene er et must for alle oss som sender faktura på e-post.

det han sier der er motsatt av det du sier rune69?
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Min regnskapsfører har aldri forlangt at fakturaprogrammet mitt skal være maskinelt låst...
 
K

Kontoristen

Guest
Alle fakturaer kan i grunn og bunn endres, feks i et redigeringsprogram som Paint. Hvis man feks får en faktura fra Telenor så er det jo bare å skanne den inn å vips så kan man endre beløp, mva osv som igjen vil kunne redusere skatter. Å endre en faktura er å bryte loven, dermed ikke lov.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Samme hvor restriktivt programmet man bruker er, så hadde det jo ikke vært værre enn å bytte til et annet program, så det vil aldri gå å sikre seg 100% mot de som virkelig VIL jukse på det punktet. Vil egentlig tro at regelen er slik for å forhindre rene tabber og for å holde ting så ryddig som mulig

Enig. Det er umulig å sikre at en faktura ikke kan redigeres i ettertid. Det er faktisk helt komplett umulig, uansett hvordan man vender på det. Man kan selvsagt bruke 3.parts-leverandører, som faktura1, men de vil jo stå i et avhengighetsforhold til deg som kunde og kan derfor ikke regnes som en uhildet part.

Personlig har jeg et eget fakturasystem som lager pdf-utgaver med datostempel. Disse ligger på en server der man ut fra serverlogg kan se om dokumenter har blitt redigert eller flyttet på.

Men kan jeg redigere databasen fakturasystemet bruker? Selvsagt.
 

hansson

Langveisfarende
Når det gjelder dette med nummererte fakturablanketter er dette bare for å forhindre manipulering med fakturaer du sender på papir. Alt du sender på papir skal ha et blankettnummer som er unikt, i tillegg til selve fakturanummeret (som også skal være unikt).
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Nå er det vel ifølge CSI slik at enhver utskrift er unikt uansett - det er også mulig å finne ut om et bilde er tatt med en bestemt kamera eller ikke.

Men det som skattemyndighetene kanskje kunne finne på - om et par år - er at en faktura SKAL og MÅ sendes inn i en standardisert format til en server som er godkjent av skattemyndighetene, for at den skal kunne gjelde som grunnlag til bedriftens administrasjon.
Det skjer nok før jeg går av med pensjon tenker jeg :p
 
Topp