Gå Tilbake   Webforumet.no > Business > Økonomi, regnskap og administrasjon
Registrer FAQ Medlemsliste Kalender Søk Dagens innlegg Marker forumene som lest

Økonomi, regnskap og administrasjon Diskuter økonomi, regnskap og administrasjon for din bedrift.

Svar

Tilbakelenk Trådverktøy Søk i denne tråden Visningsmoduser
  #1 (permalink)  
Gammel 19th March 2012, 15:07
Standard   Refundere moms?

Medlem

Ble medlem: Jul 2010
Havers is on a distinguished road
Send en melding via Skype™ til Havers

Hei!

Driver med en nettbutikk som for øyeblikket er under 50.000 i omsetning. Tipper forhåpentligvis ikke over den før om et par måneder. Varene jeg importerer er det moms på, er det en mulighet å få refundert den?

Hvis ikke før jeg må kreve inn moms, er det mulig etterpå? Blir jo å betale dobbel moms for kundene mine hvis ikke..
Svar med sitat
Sponsede annonser
  #2 (permalink)  
Gammel 19th March 2012, 15:30
Standard  

Larserm sin avatar
Nykommer

Ble medlem: Feb 2012
Sted: Oslo
Larserm is on a distinguished road

Akkurat vært igjennom dette selv. Varer som er kjøpt inn for videresalg får du ikke igjen momsen på når du ikke er momsregistrert. Men når du passerer 50 000 og registrerer deg kan du søke om tilbakegående oppgjør og få tilbake moms lagt ut på andre ting som f. eks. datautstyr.

Sist endret av Larserm : 19th March 2012 kl 15:36.
Svar med sitat
  #3 (permalink)  
Gammel 19th March 2012, 18:43
Standard  

Medlem

Ble medlem: Jul 2010
Havers is on a distinguished road
Send en melding via Skype™ til Havers

Ok. Takk
Svar med sitat
  #4 (permalink)  
Gammel 19th March 2012, 19:36
Standard  

Medlem

Ble medlem: Dec 2011
Nordland is on a distinguished road

Du får tilbake mva på varer du har importert som IKKE er solgt enda. Varer som er solgt får du ikke noe tilbake på.
Svar med sitat
  #5 (permalink)  
Gammel 21st March 2012, 00:11
Standard   Refundere moms

Medlem

Ble medlem: Oct 2011
Smbinfo will become famous soon enoughSmbinfo will become famous soon enough

Les artikkelen vår om hvordan du gå frem for å få refundert momsen:

Få refundert moms 3 år tilbake i tid.
Svar med sitat
  #6 (permalink)  
Gammel 24th March 2012, 12:33
Standard  

Medlem

Ble medlem: Mar 2012
MobyDick is on a distinguished road

det jeg kjøper har ikke spesifisert moms. har dette noe å si?
Svar med sitat
  #7 (permalink)  
Gammel 24th March 2012, 22:43
Standard  

hansson sin avatar
Langveisfarende

Ble medlem: Nov 2008
hansson is a splendid one to beholdhansson is a splendid one to beholdhansson is a splendid one to beholdhansson is a splendid one to beholdhansson is a splendid one to beholdhansson is a splendid one to beholdhansson is a splendid one to behold

Kjøper du fra utlandet? Mva skal være spesifisert på norske fakturaer/bilag, men dette går jo ikke på kjøp fra utlandet. Mva-faktura fra speditørfirmaet/tollagenten kan brukes.
Svar med sitat
  #8 (permalink)  
Gammel 25th March 2012, 15:00
Standard  

Medlem

Ble medlem: Mar 2012
MobyDick is on a distinguished road

kjøper fra norge. dog ikke spesisfisert noe moms. skal sende inn momsregnskap nå for aug 11 - feb 12, hvor jeg har hatt null regnskap unntatt et word-dokument så blir en kreativ måte å forklare hva jeg skylder i moms... på tide å la skattepengene mine jobbe litt for seg
Svar med sitat
  #9 (permalink)  
Gammel 25th March 2012, 17:51
Standard  

hansson sin avatar
Langveisfarende

Ble medlem: Nov 2008
hansson is a splendid one to beholdhansson is a splendid one to beholdhansson is a splendid one to beholdhansson is a splendid one to beholdhansson is a splendid one to beholdhansson is a splendid one to beholdhansson is a splendid one to behold

Høres ut som den du kjøper fra ikke helt følger med i timen. Vedkommende har ikke lov å selge inkl. Mva hvis det ikke blir brukt skikkelig salgsdokument som viser hva som er hva. Hvordan ved du i det hele tatt at varene er ilagt mva hvis det ikke står på fakturaene? Husk at du er "medskyldig" i slike moms-rot-saker hvis du ikke har sjekket at du har fått korrekte salgsbilag.
Svar med sitat
  #10 (permalink)  
Gammel 25th March 2012, 18:03
Standard  

zapotek sin avatar
Medlem

Ble medlem: Apr 2008
zapotek is a splendid one to beholdzapotek is a splendid one to beholdzapotek is a splendid one to beholdzapotek is a splendid one to beholdzapotek is a splendid one to beholdzapotek is a splendid one to beholdzapotek is a splendid one to beholdzapotek is a splendid one to behold

Sitat:
Opprinnelig skrevet av MobyDick Vis innlegg
kjøper fra norge. dog ikke spesisfisert noe moms. skal sende inn momsregnskap nå for aug 11 - feb 12, hvor jeg har hatt null regnskap unntatt et word-dokument så blir en kreativ måte å forklare hva jeg skylder i moms... på tide å la skattepengene mine jobbe litt for seg
Noe sier meg at du har kjøpt fra en privatperson, stemmer det?
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy Søk i denne tråden
Søk i denne tråden:

Avansert søk
Visningsmoduser

Lignende tråder
Tråd Tråd startet av Forum Svar Siste innlegg
Moms eller ikke moms på artikkelskriving zapotek Generell business 21 25th August 2013 23:29
Moms cooper30 Økonomi, regnskap og administrasjon 6 9th December 2011 02:01
E-moms innført peterandrej Generell business 5 11th July 2011 18:08
Elektronisk moms Tonny Kluften Økonomi, regnskap og administrasjon 45 3rd July 2011 14:43
Moms Gaasehud Lover, regler og normer 30 13th June 2009 21:15

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO

Webforumet.no utvikles av tonny.no | qts.no hjemmeside | Sponset av Mine matoppskrifter