Kjapp og trygg hosting for Wordpress

rentedato eller faktisk dato i regnskap?

MobyDick

New Member
kom på en ting, i nettbanken brukes det 2 datoer. en for datoen overføringen gjøres, i tillegg til en rentedato. hvilken skal man bruke i regnskapet?
feks hvis jeg setter over penger 31.03, men rentedato er 01.04, hvilken måneds regnskap går dette under?
 

NilsF

Medlem
Fakturadato har intet å gjøre med bokføringsdato for bankbilag...

Det enkleste og kanskje det mest riktige, er å bokføre et betalingsbilag på samme dato som transaksjonen gjennomføres og penger faktisk går ut eller inn av konto. Ellers kan man ved periodeavslutninger få mange avstemminger å måtte utføre, av typen: "bokført i regnskapet, men ikke utført i bank".

En statsautorisert revisor gir følgende råd:
Inn- og utbetalinger = Hver betaling skal ha bokføringsdato lik dato på bankutskriften
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
altinn gir et annet råd... (søk etter fakturadato i dokumentet, så får du to treff)

https://docs.google.com/open?id=1EAaIdqsmEjBLPCp8QOSCwqhiHLL9iuUfg1w2F6bz4RKgGUYh73emITEXWShv

og flere andre hvis man googler litt, f.ex:

Regnskap - Ditt Europa - Bedrift :
Bokføring

Følgende opplysninger skal registreres:

dokumentasjonsdato (den dato faktura e.l. utstedes)
beløp
dokumentasjonshenvisning (bilagsnummer)
kontokode (kontonummer)
andre relevante behandlingskoder (f.eks. mva-kode)
eventuelt kode for kjøper/selger (kunde/leverandørspesifikasjon)

Alle næringsdrivende er bokføringspliktige , mens regnskapsplikten omfatter en del virksomheter. En oversikt over disse finnes på Bedin.

og http://www.google.com/url?sa=t&rct=...2piSCQ&usg=AFQjCNFdadFn-1f_2VC2217DJW3AQjLyvA


Jeg vet at det er mange som sier forskjellig på dette her, og jeg lurer på om greia rett og slett er at regelverket har blitt endra i ... tja, senere tid? Mener jeg også har sett det samme som jeg sier hos conta, et eller annet sted, men klarer ikke å finne det igjen nå.
 
Sist redigert:

Smbinfo

Medlem
Bokføringsdato for bankbilag er dato pengene går inn/ut av banken.

Rentedato er kun fra hvilken dato banken gir/ikke gir deg renter for beløpet.

Fakturadato har ingenting med dette å gjøre. Fakturaen skal bokføres for seg selv uavhengig av inn/utbetalinger, og etter fakturadato slik Torstein beskriver.

Så: fakturdadato/rentedato/leveringsdato og andre datoer har ingenting å si for bokføring av bank. Her gjelder ene og alene dato for når beløpet gikk inn/ut.
 

NilsF

Medlem
altinn gir et annet råd... (søk etter fakturadato i dokumentet, så får du to treff)


Hvilket annet råd? Det ville vært mildt talt oppsiktsvekkende om Altinn skrev at fakturadato skal benyttes for bankbilag, og det skriver da heller ikke Altinn. Derimot skriver Altinn følgende, og der anvisningen for bankbilag er i samsvar med det jeg skrev ovenfor om bokføring av betaling på den datoen der betalingen gjennomføres:

"Når man mottar en faktura, må den føres i regnskapet på fakturadatoen. (...) Når fakturaen betales, føres betalingen til kredit bank og motposteres på leverandørreskontroen."

Legg merke til ordlyden om "når man mottar en faktura" og "når fakturaen betales", det er snakk om to forskjellige hendelser som ofte (normalt) også inntreffer på forskjellige tidspunkt.


og flere andre hvis man googler litt, f.ex:

Bokføring
Følgende opplysninger skal registreres:
dokumentasjonsdato (den dato faktura e.l. utstedes)
beløp


Igjen, bokføringen av betalingsbilag har intet med bokføringen av fakturaen å gjøre. Du surrer noe fælt nå TorsteinO.
 
Sist redigert:
Topp